Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-5 2003 blåser bara kall-luft

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460

    9-5 2003 blåser bara kall-luft

    Min bils ACC dummar sig ibland. Den vill IBLAND inte blåsa varmluft oavsett hur varmt jag ställer de båda temperaturerna. Det händer, när det händer, efter en stunds körning då värmen fungerar ok först. Då blåser den vanlig uteluft istället.
    Bilen körs så korta sträckor, bara till dagis och tillbaka, att jag inte kan svara på riktigt hur eller när felet uppkommer och ev försvinner.

    AUTO+OFF ger värde 0, dvs inga felkoder(?).
    Tips på fortsatt felsökning emottages tacksam! Känns som det kan vara ngt i rören?

    //el-tummo
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vad visar ute-tempen på SID?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    ..skall kolla...
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Gör en okulär kontroll samtidigt som du kalibrerar systemet,ta ner handskfack och plasteskyddet brevid. Då kan du se om armarna rör sig när motorerna testar ändläget,ibland har nån arm hoppat/gått av,ibland har det även gått av inne i själva kanalen,ibland kan även motorerna eller dess växellåda vara knas utan att bilen fatter det själv och sätter felkod.
    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Jag skall kolla ovan oxå, men det är mindre troligt kanske eftersom felet verkar vara intermittent(?). Just nu så fungerar acc bra, och den faktiska utetemperaturen stämmer med vad som sid säger.
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  6. #6
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938
    Min morsa har liknande problem med sin 9-5 -00. Det blåser bara varmt om man sätter den på H1 (High). På alla de andra lägena så blåser det kallt..
    Siden i hennes bil är oläsbar så felkoder är svåra att läsa av men jag misstänker att yttertemperaturen står högt.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Om bilen bara blåser kall eller varm luft, förutom om man kör tempinställningen på max (HI/LO), är det i princip alltid någon av tempgivarna som strular. Och yttertempgivaren med kablage är mer utsatt och går därför sönder betydligt oftare än innertempgivaren.

    Exempel: Om du vill ha 20 grader i bilen, det är 5 ute och 10 i kupén så ska ju bilen värma luften utifrån och skicka in den i kupén tills kupétempen är uppe i 20 grader. Men om yttertempgivaren ger fel värde och bilen tror det är 40 grader ute, då kommer den att pumpa in luft utifrån utan att värma den. Och eftersom du då aldrig kommer upp i de önskade 20 graderna kommer bilen fortsätta blåsa in vad den tror är varm (fast egentligen är kall) i all oändlighet.

  8. #8
    Sugmotor jownies avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    60
    Medlem#
    9938
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Om bilen bara blåser kall eller varm luft, förutom om man kör tempinställningen på max (HI/LO), är det i princip alltid någon av tempgivarna som strular. Och yttertempgivaren med kablage är mer utsatt och går därför sönder betydligt oftare än innertempgivaren.

    Exempel: Om du vill ha 20 grader i bilen, det är 5 ute och 10 i kupén så ska ju bilen värma luften utifrån och skicka in den i kupén tills kupétempen är uppe i 20 grader. Men om yttertempgivaren ger fel värde och bilen tror det är 40 grader ute, då kommer den att pumpa in luft utifrån utan att värma den. Och eftersom du då aldrig kommer upp i de önskade 20 graderna kommer bilen fortsätta blåsa in vad den tror är varm (fast egentligen är kall) i all oändlighet.
    Tack för svar! Ska kolla detta när jag har tid

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av jownie Visa inlägg
    - Siden i hennes bil är oläsbar så felkoder är svåra att läsa av -
    Eventuelle feilkoder som er satt i ACC-systemet kan også leses ut som OBD feilkoder, i fall du har en slik kodeleser
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Spånga
    Inlägg
    508
    Medlem#
    1460
    Jag har och hade normal utetemp i sid, men som jag säger så fungerar acc nu liksom allt som oftast, så .....
    uppdatering: Jag har provat att byta termostat under helgen eftersom jag hux flux fick felkoder med CE-lampa. Felkoderna var P0116 och P0119. Det har inte inträffat förr, så det var en nyhet, och kan kanske vara felorsaken till kall-blåset(?). (?) Jag kör bilen så lite, men felkoderna nollades INNAN termostatbytet, och har inte återkommit under tiden jag körde innan bytet, eller efter bytet (hela 8km kört efter bytet!) :-)
    Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
    BMW 520d F11 2011

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    P0116: "Temperaturgivare Kylvätska. Funktion Felaktig".
    P0119: "Temperaturgivare Kylvätska. Intermittent Avbrott / Kortslutning."

    Begge setter CE-lampe, setter A/C ut av funksjon og temperaturmåleren for kjølvann skal vise feil verdi.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. ACC slutade leverera kall luft
    Av High i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 00:22
  2. Suger luft när motorn är kall
    Av olofzzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 00:26
  3. Körde i vatten, nu blåser AC´n endast varm luft!?!
    Av MaDmAz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •