Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: SPEC 2+ koppling dragläge i botten samt draggar vid höga varvtal

  1. #1
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    SPEC 2+ koppling dragläge i botten samt draggar vid höga varvtal

    Hej,

    Min 9-5:a i signaturen fick sig en SPEC 2+ (tryckplatta+lamell) samt nytt original svänghjul och ny original slav i samband med växellådsrenovering.

    Det blev problem direkt vid uppstart efter renoveringen, kopplingspedal i botten lyfter man typ 1 cm på pedalen så börjar bilen dra framåt. Det går inte heller att växla vid "höga" varvtal. Omöjligt att få i växel. Lägger man i ettan och varvar upp så börjar bilen dra framåt. Allt jobb gjort på verkstad av kunnigt folk. Det är luftat massor med ggr, så det är inte luft i systemet. Titta man genom "inspektionsluckan" på lådan så rör sig slav/lamell direkt man börja trycka ned kopplingspedalen.

    Bilen har även varit på felsökning hos Maptun som sålt kopplingen, de bytte huvudcylinder samt slang då den var skadad/dålig. Det gjorde ingen skillnad gällande dragläget, men det var väl även för att utesluta vissa tänkbara felkällor. Maptun håller med om att det ska inte vara så här. De ville även plocka ned för att se hur det ser ut helt enkelt. Men då det är Västeråsfirman som gjort allt jobb känner de att det vill lösa detta. Enligt MT så ska denna koppling inte kräva shimsning den är "bolt-on", de har även aldrig varit med om detta problem förut.

    Nu är bilen tillbaka i Västerås hos de som gjort jobbet, man har testat med två olika slavar den med grön hätta och den utan, ingen skillnad gällande dragläge.

    - Lamellaxel är smord som sig bör
    - Lamell löper/glider fint på axel
    - Slavar fungera som de ska båda nya givetvis och saab original
    - Huvdcylinder samt slang är nytt originaldelar
    - Svänghjul nytt saab original

    Då bilen revs igen i torsdags eftermiddag så tog jag bilder på hur det såg ut med koppling monterat på svänghjul och hur de såg lösa ut på bänk. Det finns inga synliga orsaker till varför det inte fungerar som tänkt. MT har fått bilder för att kunna assistera i detta.
    Det som blir nu är att riva igen, då ska de gamla grejorna svänghjul, lamell tryckplatta Aero original mätas samt samma sak med de nya för o se omd et finns några uppenbara skillnader i mått.

    Är det någon som råkat ut för samma sak innan eller har några ideer om vad detta kan bero på?
    Att skriva SPEC är skit hjälper inte till så skippa det.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  2. #2

  3. #3

  4. #4

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Har ingen lösning, men liknande problem. Har SPEC koppling i min, köpt och monterad av Maptun. Lite osäker på om det är exakt samma men skulle mycket väl kunna vara det.

    Så fort jag ens tänker på att börja lyfta på pedalen så är man på väg, plus att kopplingen skriker och gnäller något kopiöst.
    Har även problem med att den inte orkar hålla emot ordentligt trots att den är specad till högt över effekten jag har.
    Det där med att växlarna är svåra att få i vid höga varv har jag också, det blir tvärstopp i spaken mellan växlarna oavsett hur ordentligt man kopplar ur.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    SPEC 2+ koppling dragläge i botten samt draggar vid höga varvtal

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Har ingen lösning, men liknande problem. Har SPEC koppling i min, köpt och monterad av Maptun. Lite osäker på om det är exakt samma men skulle mycket väl kunna vara det.

    Så fort jag ens tänker på att börja lyfta på pedalen så är man på väg, plus att kopplingen skriker och gnäller något kopiöst.
    Har även problem med att den inte orkar hålla emot ordentligt trots att den är specad till högt över effekten jag har.
    Det där med att växlarna är svåra att få i vid höga varv har jag också, det blir tvärstopp i spaken mellan växlarna oavsett hur ordentligt man kopplar ur.
    Hej, lägg i ettan håll koppling nedtryckt och gasa sakta upp till 5000+ för o se om bilen vill gå framåt. Jag hade tagit detta med MT finns inte i världen att det ska vara så. Min org aero-koppling hade inte alls dessa problem med växling vid höga varvtal.

    Vad för bilmodell gäller det i ditt fall?

    //B
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-10-19 klockan 10:59.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Hej, lägg i ettan håll koppling nedtryckt och gasa sakta upp till 5000+ för o se om bilen vill gå framåt. Jag hade tagit detta med MT finns inte i världen att det ska vara så. Min org aero-koppling hade inte alls dessa problem med växling vid höga varvtal.

    Vad för bilmodell gäller det i ditt fall?

    //B
    En 9-3 Aero -02 fast med B235 motor.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  8. #8
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    eftersom ni både kör SPEC koppling och båda har liknande problem, verkar det helt klart efter 10 sek läsning, att felet ligger i SPEC kopplingen.
    Byt till en Aero koppling för att slippa ta ner lådan igen.
    jag är ingen expert, men det verkar som (Spec kopplingen helt enkelt inte fungerar)
    kanske fel från fabrik.? exempel tryckplattan inte fjädrar ut tillräckligt.
    när ni ändå har det nere, byt tryckplatta. Kan ju helt enkelt vara fel från fabrik eller nått annat.

    Sökte just på kopplingen och fick upp väldigt lika trådar om samma fenomen.
    Så jag tror inte ni gjort fel, utan det är kopplingen som helt enkelt är defekt.
    Senast redigerat av toorp den 2015-10-19 klockan 16:56.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    eftersom ni både kör SPEC koppling och båda har liknande problem, verkar det helt klart efter 10 sek läsning, att felet ligger i SPEC kopplingen.
    Byt till en Aero koppling för att slippa ta ner lådan igen.
    jag är ingen expert, men det verkar som (Spec kopplingen helt enkelt inte fungerar)
    kanske fel från fabrik.? exempel tryckplattan inte fjädrar ut tillräckligt.
    när ni ändå har det nere, byt tryckplatta. Kan ju helt enkelt vara fel från fabrik eller nått annat.

    Sökte just på kopplingen och fick upp väldigt lika trådar om samma fenomen.
    Så jag tror inte ni gjort fel, utan det är kopplingen som helt enkelt är defekt.
    Anledningen att vi kör med dessa kopplingar är att Aero inte håller. Jag har en bra bit över 300 häst och antagligen runt 500Nm i min motor, så jag har passerat vad originalkopplingar pallar för rätt länge sen.
    Jag körde med en Viggen koppling för nåt år sedan, den höll nästan 1500 mil trots relativt lugn körning, och det var på vinterväg.

    Och givetvis är även tryckplattan bytt, det är samma där, det var rätt länge sen man passerade vad original klarar.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    En alternativ kombo är ju att köra viggen-platta och nån lite värre lamell. Jag kör med viggenplattan och en Clutchnet 6-puckars sinter och den har funkat fint i två säsonger nu och här kört bilen HÅRT. Ca 480Nm i motorn.
    Min Spec3+ koppling som satt där innan var det något fel på tryckplattan som gjorde att lamellen inte låg an överallt med slirande koppling som följd.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    har för mig att det var nån tråd på sävarforumet om en kopplingssats, vet inte från vem, kanske spec där det var liknande problem. Den lamellen kastade nåt kopiöst och då fungerar det inget bra...........Har för mig att de tog tillbaks den på garantin men det kan ju lika gärna orsakas av att man får in axeln i splinesen och växellådan hänger ogynnsamt.
    Om lamellen kastar, alltså flaxar in och ut för att det är krokigt i navet så kommer lamellen att kräva mer utrymme för att bli frikopplad. Många ggr räcker det ju med att det kärvar på splinesen så får man upplevelsen att det är dragläge och hur ska det då bli om den kastar............

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    http://racestuff.se/index.php?route=...ath=65_143_147

    Vet inte om du är sugen på att leta efter en annan. Men jag kan bara prata gott om Sachs lamellen dock har jag inte den tryckplattan. Jag kör på deras 4 puckad lamell och är helnöjd. Har läst och fått göra av andra som haft spec att de inte håller måttet.

    Mvh Martin

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    En alternativ kombo är ju att köra viggen-platta och nån lite värre lamell. Jag kör med viggenplattan och en Clutchnet 6-puckars sinter och den har funkat fint i två säsonger nu och här kört bilen HÅRT. Ca 480Nm i motorn.
    Min Spec3+ koppling som satt där innan var det något fel på tryckplattan som gjorde att lamellen inte låg an överallt med slirande koppling som följd.
    Helt klart ett intressant alternativ, borde ju bli helt ok körbarhet i viggenplattan och så länge lamellen håller så skiter jag i vilket märke det är på den.
    Är det fjädrad eller ofjädrad sinter du kör med? Jag använder ju min bil som bruksbil så jag vill helst inte ha nån extrem av/på koppling.

    Du borde ha mer effekt än mig så håller det för dig borde det funka för mig, dock har jag 2.3 så det är ju lite mer botten i min maskin.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    http://racestuff.se/index.php?route=...ath=65_143_147

    Vet inte om du är sugen på att leta efter en annan. Men jag kan bara prata gott om Sachs lamellen dock har jag inte den tryckplattan. Jag kör på deras 4 puckad lamell och är helnöjd. Har läst och fått göra av andra som haft spec att de inte håller måttet.

    Mvh Martin
    Har kollat med lokala kopplingsexperten (www.bakaxeldelar.se) och även dom pratar gott om Sachs och vägrar att ens ta i en SPEC, så det ligger säkert en hel del sanning i det du säger.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Helt klart ett intressant alternativ, borde ju bli helt ok körbarhet i viggenplattan och så länge lamellen håller så skiter jag i vilket märke det är på den.
    Är det fjädrad eller ofjädrad sinter du kör med? Jag använder ju min bil som bruksbil så jag vill helst inte ha nån extrem av/på koppling.

    Du borde ha mer effekt än mig så håller det för dig borde det funka för mig, dock har jag 2.3 så det är ju lite mer botten i min maskin.
    Med 2.3 botten, innebär det 240mm lamell då? Isåfall går ju viggenplattan bort. Då är det isåfall 9-5 aero platta. Men den ska väl vara likvärdig med viggen och bör gå att köra med en annan lamell.
    Den jag har är fjädrad. Inga problem att köra till vardags. Något kortare dragläge än med organisk lamell men knappast av/på. Min lamell behövde heller inte schimsas för att fungera med viggenplattan.

  15. #15
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Med 2.3 botten, innebär det 240mm lamell då? Isåfall går ju viggenplattan bort. Då är det isåfall 9-5 aero platta. Men den ska väl vara likvärdig med viggen och bör gå att köra med en annan lamell.
    Den jag har är fjädrad. Inga problem att köra till vardags. Något kortare dragläge än med organisk lamell men knappast av/på. Min lamell behövde heller inte schimsas för att fungera med viggenplattan.
    Motorn är en B235 från en 9-5, men jag har kört med viggenplatta tidigare och det var bolt-on så det måste vara lilla svänghjulet på den.
    Har haft tankar på att byta svänghjul för att kunna gå upp till 240mm lamell, bakaxeldelar har ett billetfräst i aliminium som ska vara bolt-on och som dessutom är duktigt lättat, då borde man även slippa en del av den eviga väntan på att bilen ska gå ner i varv.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  16. #16
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Motorn är en B235 från en 9-5, men jag har kört med viggenplatta tidigare och det var bolt-on så det måste vara lilla svänghjulet på den.
    Har haft tankar på att byta svänghjul för att kunna gå upp till 240mm lamell, bakaxeldelar har ett billetfräst i aliminium som ska vara bolt-on och som dessutom är duktigt lättat, då borde man även slippa en del av den eviga väntan på att bilen ska gå ner i varv.
    Vet inte hur Saabarna reagerar på lättade svänghjul, men generellt blir ju bilen aningen mer svårkörd på dragläge med lätt svänghjul (läs: lättare att få motorstopp). Ihop med sinter ännu något värre
    Att bilen stannar kvar i varv vid t ex växling ligger mer inbakat i mjukvaran tror jag. Det är en fribränning av bränsle som sker efter att man kopplar ur har jag fått förklarat för mig.

  17. #17
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Ursäkta kapandet i tråden Mr_Sunbear!
    Min Spec-lamell såg ungefär ut som din, dvs. "fläckig" som att lamellpaketen inte legat helt an mot svänghjul och tryckplatta.
    I mitt fall var dragläget inget problem, men däremot slirade kopplingen. Kom aldrig till någon lösning på problemet utan bytte till ovanstående kombo istället. En teori är defekt solfjäder i tryckplattan alternativt att lamellen kastar.

    Bild: http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=2079359
    Inte samma typ av lamell men man kan ana samma typ av "fläckighet" i både din och min tycker jag.

  18. #18
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Vet inte hur Saabarna reagerar på lättade svänghjul, men generellt blir ju bilen aningen mer svårkörd på dragläge med lätt svänghjul (läs: lättare att få motorstopp). Ihop med sinter ännu något värre
    Att bilen stannar kvar i varv vid t ex växling ligger mer inbakat i mjukvaran tror jag. Det är en fribränning av bränsle som sker efter att man kopplar ur har jag fått förklarat för mig.
    Nej, det som ligger i mjukvaran är borta på min, jag tänker mer på tiden det tar för bilen att gå ner i varv om du helt släpper gasen. Inte den där lilla "stegringen" i varv när man kopplar ur.
    Saab har väldigt tunga svänghjul i sina motorer och det gör motorerna lite "tröga" både upp och ner i varv.

    Att det blir lättare att få tjuvstopp är jag fullt medveten om, men det ser jag inte som ett problem. Det är sjukt med vrid i 2.3'an och dessutom kan jag köra bil.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #19
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn Visa inlägg
    Ursäkta kapandet i tråden Mr_Sunbear!
    Min Spec-lamell såg ungefär ut som din, dvs. "fläckig" som att lamellpaketen inte legat helt an mot svänghjul och tryckplatta. En teori är defekt solfjäder i tryckplattan alternativt att lamellen kastar. Inte samma typ av lamell men man kan ana samma typ av "fläckighet" i både din och min tycker jag.
    Lugnt Bagarn, jag har med funderat på just fläckigheten på lamellen. Kopplingen har rullat 80-90 mil ungf hittills. Känns som att mitt problem är relaterat till tryckplatta/lamell. Det planeras lite för att hitta en lösning på detta. När jag vet mer kommer jag skriva här vad som händer.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #20
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Liten update, bilen kördes över till Maptun förra veckan och den revs ned under tisdagen (igår). Om jag förstod Örjan rätt så monterades en ny komplett "kontrollerad/uppmätt" SPEC 2+ kit och monterade ihop bilen igen. Efter provkörning så är Maptun inte nöjda med hur kopplingen uppför sig, problemet är som innan med att den draggar och känslan i pedal samt ingrepp inte är som det ska. Så Maptun vill inte lämna ut bilen då de inte tycker resultatet är godkänt. De planerar lite nya förberedande aktiviteter för att ta nya tag med bilen på måndag igen. De kan inte hitta något fel på grejorna (hittills) och Maptun är fast beslutna av att komma till rätta med detta och de skall de ha cred för liksom ArosAllBil som låter mig behålla deras lånebil trots att de inte längre har bilen hos sig.

    To be continued...

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Spec steg 3 koppling för ng900 samt og 9-3
    Av Chrome i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-11-17, 12:40
  2. OG9-3 aeropaket 5d säljes samt spec 3 koppling
    Av _Boffa_ i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:41
  3. SPEC koppling frikoppler inte på höga varv 9000 aero
    Av nallets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 02:16
  4. SPEC 2 Koppling OG9-3 hugger väldigt i dragläge
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 11:53
  5. Höga varvtal
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 17:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •