Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: SPEC 2+ koppling dragläge i botten samt draggar vid höga varvtal

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Fått tillbaka bilen eller pruttar du runt i lånebil fortfarande?
    Nyfiken på svaren från Maptun/Spec
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    Kan berätta min spec2+ historia. När jag höll på konvertera från automat till manuell för några år sedan Satte jag ditt:
    svänghjul beg saab9000 240mm,
    beg slavcylinder och huvudcylinder. Spec2+ Trycplatta och kg 6puck fjädrat sinter
    Kopparbrickor ca 0,4mm

    I en vecka försökte jag på alla möjliga sätt lufta kopplingen då det var väldigt trögt att byta växel specielt ettan som var typ omöjlig att få in. Kopplingen tog direkt från bottenläget på pedalen. Billen ville rulla frammåt vid nedtryckt koppling och höga var.

    Så höll jag på tills röret som går ut från slavcylindern gick av. Bytte ut röret utan att sära på växellådan till en bromsslang. Bedtällde en stolomspunnen kopplingslang från hydroscand. På rekommendation köppte jag Original huvudkopplingscylinder. Luftade med en stor medicinspruta och wolla bilen koppla som en dröm. Sagan tog slut ganska snart då kopplingen började slira.

    Mycket pill och skadat psyke men Lösningen blev att genom inspektionshål skruva lås varje tryckplattebult var försig och plocka bort brickorna. Kopplingen fungerade så i ytterligare ett år.

    IS ommras delades allt och lamellen puckades om med nya sinter puckar från kg. Med ögon mått Såg att svänghjulet var lite nedsvarvar varför jag skippade nya blanka och fina schimsplattor 0.3mm som jag hade köpt. Efter det funkar kopplingen prima perfekt höjd på dragläget. Kör på steg 3 e85 med ökad tändning. Går bra till och från men ingen tendens till slir.
    Hoppas det kan hjälpa dig i din diagnostik...

  3. #23
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Fått tillbaka bilen eller pruttar du runt i lånebil fortfarande?
    Nyfiken på svaren från Maptun/Spec
    Bilen fick nytt uppmätt SPEC 2+ kopplingspaket monterat (shimsad tryckplatta), ny slav från NG9-5 som har lite längre slaglängd, nytt svänghjul (det “ny-gamla” kastade 5 hundradelar osäkert vad det påverkar i detta fall). Resultatet blev att dragläget är ngt bättre gällande vart i pedal-läget kopplingen greppar. Problemet med att växla vid höga varvtal kvarstår dock. Detta förbryllar många inblandade kan jag ju lugnt påstå. Även ingreppet är bra huggit vid krypkörning/navigering dock ej inkörd ännu.

    Så för att komma framåt med det här, måndag 23/11 ska allt ned igen. Då ska det monteras en original aero-koppling (lamell/tryckplatta) en original slav för og9-5 för att kontrollera att det fungerar med att växla vid höga varvtal. Lite för att säkerställa att växellådan är ok efter renoveringen och att det inte är den som orsakar problem vid höga varvtal. Fungerar allt som det ska så kommer Maptun ta ned grejorna igen och byta ut lamell till en SPEC lamell och shimsa original tryckplatta för att få tillräcklig tryckkraft.

    Så just för stunden åker jag i min egna bil, men på fredag ska jag lämna bilen i Örebro och få en lånebil.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Står bilen på vinterförvar i Örebro?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Står bilen på vinterförvar i Örebro?
    Snart kommer jag skriva om denna rafflande upplösning. Men för stunden är det denna ytterst trevliga bil jag kör om kring med.

    ImageUploadedByTapatalk1448455978.992845.jpg
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vad toppar den
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vad toppar den
    Den har iaf steg 2 biopower och känns lagom på alla sätt faktiskt. Nu satt det helt nya dubbdäck med 0 mil på när jag hämtade den så jag har kört lugnt med bilen för att köra in däcken.

    Köra som f-n gör jag bara med mina leksaker inte andras. ;-)
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #28
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Update: I måndags 23/11 monterades en original aero-koppling (lamell/tryckplatta) en original slav för og9-5 för att kontrollera att det fungerar med att växla vid höga varvtal och att lådan är ok. Resultatet var då att växellådan fungerar prima och att det går att växla vid rödmarkering som sig skall.

    När detta var utrett att allt fungerar med originalgrejor så böt Maptun lamell till SPEC SSD103 samt shimsade Aero-tryckplattan. Provkörning efteråt fungerade klockrent med växlingar/dragläge samt bra pedalkänsla. Denna setup ska klara 550 Nm vilket får visa sig framöver. Men just nu funkar allt som det ska. Maptun ska ha cred för att löst detta och fått fram en bättre slutprodukt än vad SPEC 2+ uppenbarligen var. Bilen hämtades idag och det var en fröjd att köra hem och allt lirar fint.

    Trevlig afton och helg.

    Over and out.

    //Björn

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är det SPEC SSD103 lamellen (6puckad sinter med fjädrat centrum) som ingår i SPEC ST2+ normalt?

    Alltså, var problemet enbart tryckplattan?


    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #30
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är det SPEC SSD103 lamellen (6puckad sinter med fjädrat centrum) som ingår i SPEC ST2+ normalt?
    Alltså, var problemet enbart tryckplattan?
    Mvh
    Nej det är olika lameller vad jag förstår och från den info Maptun gett mig. Men jag gissar att största problemet låg i tryckplattan men även lamellen har en del i detta. Å det som sitter på bilen nu känns helt annorlunda jämfört med spec 2+ kitet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #31
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Mysko med alla benämningar SPEC verkar ha, jag kör med SSD953lamell som är för 9000/9-5 (240mm)
    Och du har en SSD103, och sen verkar det finnas bokstäver efter nuffrorna också på vissa varianter.

    Min specas till 385 (enhet anges ej) på ett ställe och 488 ftlb (661Nm) på nästa ställe

    Och jag mailade med dem för en tid med frågor om min lamell
    Ang. de olika enheterna så skulle de ändra på det men det verkar bara blivit rörigare
    Thank you for your inquiry. it would be normal after breakin and usage that the clutch would squawk a little at engagement. When the flywheel wears smooth, especially in cold climates, the carbon graphite pads can make a friction noise when moving across the flywheel. it is not a sign of trouble.

    Our new site will specify. The conversion factor is .7356 . I guess we assumed people would know the US unit is ft lbs, but we will change that with a new website that will launch shortly.
    Regards,
    SPECTech
    Hur som helst har ju inte min rasat och din lär hålla den också, men det verkar vara minst sagt rörigt att välja rätt om man skall ha något från SPEC
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #32
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Mysko med alla benämningar SPEC verkar ha, jag kör med SSD953lamell som är för 9000/9-5 (240mm)
    Och du har en SSD103, och sen verkar det finnas bokstäver efter nuffrorna också på vissa varianter.

    Min specas till 385 (enhet anges ej) på ett ställe och 488 ftlb (661Nm) på nästa ställe

    Och jag mailade med dem för en tid med frågor om min lamell
    Ang. de olika enheterna så skulle de ändra på det men det verkar bara blivit rörigare Hur som helst har ju inte min rasat och din lär hålla den också, men det verkar vara minst sagt rörigt att välja rätt om man skall ha något från SPEC
    Ja det är svårt att få en entydlig bild om vad som är vad faktiskt. SSD103 finns med olika modeller både 9000/9-5 240 mm beroende lite på vart man tittar på nätet. Nåja den fungerar iaf. och tryckplattan är shimsad men vet inte hur mkt dock.

    Men den koppling du har är både spec tryckplatta och lamell vilket är SSD953, jag har lös spec lamell och org. aero tryckplatta.
    Den lösa lemellen heter SSD103.

    Den spec 2+ jag hade från början hette SS953H vilket är ett kit.

    //B
    Senast redigerat av Mr_SunBear den 2015-12-03 klockan 21:04.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Spec steg 3 koppling för ng900 samt og 9-3
    Av Chrome i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-11-17, 12:40
  2. OG9-3 aeropaket 5d säljes samt spec 3 koppling
    Av _Boffa_ i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-11, 23:41
  3. SPEC koppling frikoppler inte på höga varv 9000 aero
    Av nallets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-19, 02:16
  4. SPEC 2 Koppling OG9-3 hugger väldigt i dragläge
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 11:53
  5. Höga varvtal
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 17:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •