Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Blev blåst vid bilköp(privat), BP's oljereserv under bilen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -

    Blev blåst vid bilköp(privat), BP's oljereserv under bilen

    Felet är lokaliserat, det rinner olja från toppen: http://imgur.com/W2J8fvj Några förslag hur man ska gå tillväga?

    Tjena

    Vill börja med att jag är medveten om undersökningsplikt osv samt att man inte har lika många rättigheter vid privata bilköp.

    Köpte en Aero 05'a idag och den var jävligt välvårdat och allt det där. Tittade lite under huven och såg lite torkad olja vid multiremmen. Det är ju ingen big deal egentligen då det såg gammal ut. Köpte bilen och visa upp den för en polare som dök ner under bilen och såg såklart att hela underredet mer eller mindre är täckt av någon form av olja, länkarmar och precis allt. Viss olja hade nyansen av grön och sen var det olja på oljetråget och bakåt. Man ser tydligt att det där har varit där ett _bra_ tag. 100% snèsteg av mig att inte kontrollera detta. Jag vet att det var klantigt!


    En läckande ventiltopp, trasig hydralslang och liknande skulle jag skita i, men att hela jävla framvagnen består av ett oljefält gör mig jävligt förbannad, både på mig och på säljaren. Moralen är så jävla snéknullad så det inte är sant. Nu vet jag inte vart det läcker, ska hissa upp den i morgon och ska även ringa och diskutera detta med säljaren. Är det easyfix så är det skitsamma, men pratar vi packning vevaxel, topplock (glykol luktar ej olja) eller en styrservopump som gått åt helvete så är det en annan femma. Skulle lätta kunna lägga ner lite pengar på den då den är riktigt fin och rolig att köra men är det katastroffel på den så är allt väldigt oklart.

    Nu undrar jag lite om det finns någon som helst chans att häva detta köp rent juridiskt, dolt fel? Fråga han flera gånger om den var felfri och han nickade så fint samt påpekade att den va felfri i annonsen som jag har bild på. Har inte ringt honom än så vet inte hur han kommer reagera, har jag tur så är han vettig och tar tillbaka den.
    Senast redigerat av Saibot den 2015-10-18 klockan 21:42.

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Juridiskt har du chans att häva köpet om varan inte överensstämmer det säljaren utlovat. Det är inte lagligt att ljuga i affärer. Men det kommer bli en omständlig process som kommer baseras på båda parters versioner av vad som sagts och lovats.
    Bättre om säljaren är resonlig och tar sitt förnuft till fånga och berättar vad det är för fel med bilen och ger kompensation för att bilen ska bli i det skick han utlovade vid försäljning. Inte en chans att en välvårdad -05'a haft en ägare som inte känt till oljeläckage i den omfattning du beskriver.
    Om han inte vill medverka till en uppgörelse så kan du alltid säga "vi ses i rätten". Det är få personer som vill ha nåt sånt framför sig. De som väljer det är proffs på lurendrejeri.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Det är nog bäst att du börjar med att undersöka varför det är så istället för att vara arg på säljaren.
    På min bil gick en oljeslang och duschade halva bilen med motorolja, bytte slangen fyllde upp med olja och tvättade av hyfsat, skulle sedan köparen komma och vara tokförbannad för att det är gammal olja under så hade jag nog blivit väldigt emot.

    Om du har olja ut på länkarmar och dyl så skulle jag gissa på slangarna till oljekylen eller liknande som lossnat eller gott av., varken läckande topp eller vevaxelpackning orsakar det, det tar för övrigt inte lång stund att byta vevaxelpackningen.

    Det är ju inte helt ovanligt att generatorremmen havererar och tar sönder slangarna till oljekylen, kan ju mycket väl vara så att detta inträffat för säljaren och det var det som fick bägaren att rinna över och sälja bilen.

    Att det skulle vara ett dolt fel har jag svårt att se hur det skulle gå till då hade du ju inte sett det nu heller?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Är det grönaktig olja tyder det på att det skulle kunna vara servoolja. Och då kan man misstänka ett sönderrostat rör.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Uppenbarligen så sipprar det ut och det läcker även lite diskret från styrväxeln med ser jag nu. Han påstår att en packning kan ha gått osv. Men då hade väl ändå oljenivån sjunkt, just nu är nivån som vid köpet.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Saibot Visa inlägg
    Uppenbarligen så sipprar det ut och det läcker även lite diskret från styrväxeln med ser jag nu. Han påstår att en packning kan ha gått osv. Men då hade väl ändå oljenivån sjunkt, just nu är nivån som vid köpet.
    Börja med att ta reda på alla läckage och vad det beror på.
    Och sen kontaktar du säljaren om det visar sig vara allvarligt, hade jag sålt en bil där köparen ringer stup i kvarten om div saker man inte kollade på innan köpet så jade jag nog snart bett personen fara åt ... och inte ens försökt hjälpa till.

    Om det läcker lite vid styrväxeln så skulle du inte ha massa olja på länkarmar och hela underredet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Börja med att ta reda på alla läckage och vad det beror på.
    Och sen kontaktar du säljaren om det visar sig vara allvarligt, hade jag sålt en bil där köparen ringer stup i kvarten om div saker man inte kollade på innan köpet så jade jag nog snart bett personen fara åt ... och inte ens försökt hjälpa till.

    Om det läcker lite vid styrväxeln så skulle du inte ha massa olja på länkarmar och hela underredet.
    Förstår vad du menar, jag får stå mitt kast. Mod kan låsa tråden.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Saibot Visa inlägg
    Förstår vad du menar, jag får stå mitt kast. Mod kan låsa tråden.
    Det var inte att stå sitt kast jag menade, det jag syftar på är att om du ska ha en rimlig chans att komma någon vart så måste du ju ha nått konkret att gå på, du kan ju inte ringa säljaren för minst lilla grej du hittar på bilen.
    Om det nu läcker så att hela underredet, länkarmar osv är indränkta i olja så tvivlar jag på att det skulle vara att det sipprar en knappt mätbar mängd olja från styrväxeln?
    Alltså är det inte det man pratar med säljaren om, att det kan läcka lite olja på en 10 år gammal Saab med för oss okänt miltal ser jag som helt normalt.

    Gör en konkret undersökning om vad och varför det läcker och sedan pratar du med säljaren så du har nått konkret att säga, då finns det ju även nått att förhandla om hur det ska lösas.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Och glöm inte dokumentera med foton hur det ser ut innan du t.ex ger dig på att tvätta av den.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Nu är det lokaliserat. Under spännaren(?) till drivremmen så rinner det ner olja precis under topplockspackningen. Tittar man mellan motorfästet så ser man precis under drivremmen att det rinner längst sidan ner. Vad ska man säga om det här då? Kan det va toppen eller finns det nån form av slang eller liknande som innehåller olja som är vid det området?

    Beskrivning på var det rinner ifrån: http://imgur.com/W2J8fvj
    Senast redigerat av Saibot den 2015-10-18 klockan 21:29.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    777
    Medlem#
    7119
    Spännaren till kamkedjan sitter där. Är både enkelt och billigt att byta tredoring och oring till den.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Spännaren till kamkedjan sitter där. Är både enkelt och billigt att byta tredoring och oring till den.
    Hur byter man packningen? Tror jag hittade bulten på spännaren (12mm). Skruvar man bara bort den och sen sätter dit en ny packning typ?

    EDIT: Hittade nu hur man gjorde.
    Senast redigerat av Saibot den 2015-10-19 klockan 20:01.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Blommas Visa inlägg
    Spännaren till kamkedjan sitter där. Är både enkelt och billigt att byta tredoring och oring till den.
    Kan vara två andra vanliga saker ochså, dels att man misslyckats med att täta efter man haft av transmissionskåpan vid kamkedjebyte, dels (mindre sannolikt) att toppen behöver efterdras: https://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

    Är kamkedjan bytt på bilen? Om så pressa säljaren på om läckaget började efter att kamkedjan byttes, det är inte alls ovanligt att tätningen mot topplockspackningen underifrån misslyckas mer eller mindre.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Skulle sätta min peng på kedjespännaren som läcker har samma fel på min. Spännaren sitter precis där du markerat.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Bytt packning på spännaren och det läcker fortfarande. Men, jag tycker att det läcker mindre än innan. Ska köpa ny o-ring till 12mm bulten i morgon och prova byta den med då den var stenhård. Packningen till spännaren var för övrigt hård den med och hade vittrat sönder.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Saibot Visa inlägg
    Nu är det lokaliserat. Under spännaren(?) till drivremmen så rinner det ner olja precis under topplockspackningen. Tittar man mellan motorfästet så ser man precis under drivremmen att det rinner längst sidan ner. Vad ska man säga om det här då? Kan det va toppen eller finns det nån form av slang eller liknande som innehåller olja som är vid det området?

    Beskrivning på var det rinner ifrån: http://imgur.com/W2J8fvj
    Området du beskriver på bilden exakt där rann det olja på min motor lösningen är ta loss oljetrycksreducerings kolv den har hängt sig har blivit repig så ta bort den putsa försiktigt bort repor med fin slipduk montera och du är glad igen
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Öst
    Inlägg
    19
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson Visa inlägg
    Området du beskriver på bilden exakt där rann det olja på min motor lösningen är ta loss oljetrycksreducerings kolv den har hängt sig har blivit repig så ta bort den putsa försiktigt bort repor med fin slipduk montera och du är glad igen
    Hur kommer man åt den och vart sitter den mer exakt? Ska man inte byta någon packning med om det läcker? Har du nån länk till hur man gör? Hittar nämligen inget om vart den sitter osv när jag googlar.
    Senast redigerat av Saibot den 2015-10-24 klockan 22:34.

  18. #18
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Reduceringen sitter i neder kant på transkåpan.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Reduceringen sitter i neder kant på transkåpan.
    Helt korrekt under transkåpa i framkant kan sitta o-ring i mutter den behöver du inte byta.

    Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Lägger till när du petat ut kolven med en ex cykelekra som har en 90° kort böj så passa fjädern som kommer efter så du inte tappar bort den.

    Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

Liknande ämnen

  1. Kört med reklamation vid privat bilköp? Lång historia..
    Av Bowman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2015-02-26, 20:07
  2. Företagsplansch blåst upp och repat bilen
    Av Teequee i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-06-28, 18:18
  3. BLEV BLÅST! Se hit!
    Av bluerider i forum Allmänt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 13:11
  4. Bilen blev svajig...
    Av /\/\@/\//\/£ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •