Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Val av försäkring

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Val av försäkring

    Om den är felplacerad ber jag om ursäkt.

    Iaf. Jag har i nuläget en Saab 9-3 2008 som gått strax över 20 000 mil. Den är halvförsäkrad men funderar på om jag skulle byta upp till en helförsäkring. Kör 1 500 - 2 000 mil per år och har till 98% ett löskokt ägg under gaspedalen Betalar ca 6200 för nuvarande försäkring. En helförsäkring skulle landa på ca 9 200 (lär kommer viss rabatt då jag har fler försäkringar hos bolaget). Tycker ni att det är värt att helförsäkra en bil som gått så pass långt?
    Senast redigerat av Perrablerra den 2015-10-17 klockan 16:43.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Alltid.

    Fundera på vad EN enda skada kan kosta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Jag betalar 5500 kr för min 9-3 SS Aero 2005 med helförsäkring upp till 1000 mil/år. För många år sedan vattenplanade jag med en og900 vilket resulterade i en större reparation inklusive riktning och omlack av nästan hela bilen vilket i slutändan kostade nån tusenlapp mer än vad jag hade betalat för bilen några år tidigare. På den tiden var min ekonomi ganska skral och jag var väldigt glad åt helförsäkringen som räddade mig. Som sagt, fundera på om du kan ta en totalförlust eller inte. Det är värt att fråga runt hos olika försäkringsbolag, det kan skilja ganska mycket på både pris och villkor.

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Länsförsäkringar har alltid haft överlägset bäst pris för mig, och har varit bra när det har hänt något också. Lokala handläggare är trevligt.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Själv hade jag en 9-3 -04 för några år sedan som jag tyckte var onödigt att kosta på en helförsäkring utan tog halvförsäkring och valde till viltförsäkring. Några månader senare körde jag på en älg och fick 6000kr för bilen eftersom viltförsäkringen bara täcker självrisken för vagnskada.

    Nu kör jag med helförsäkring.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Långt svar:
    Har inte behövt använda mig av någon av mina helförsäkringar genom åren, men det betyder inte att jag skulle kunna tänka mig köra utan. Brukar dock skilja max en tusenlapp mellan halv och hel för min del. Tipset när det gäller försäkringar är, som alltid, att personligen ringa runt till de olika bolagen man kan tänka sig att försäkra bilen hos inför varje ny försäkringsperiod. Kan även vara bra att ta reda på vilka eventuella rabatter olika bolag ger. T.ex talade Folksam om (när jag påpekade att det blivit drygt 1000 kr dyrare från föregående år att försäkra min og900) att om jag blev OK-medlem så skulle jag få ungefär den den summan i klubbrabatt. Valde då att ha kvar Folksam ett år. Bytte året efter till annat bolag då Folksam höjde en tusenlapp till...

    Att samla många försäkringar hos ett bolag ger ofta olika mängdrabatter, men det är inte alltid att det är billigast att ha allt försäkrat hos ett försäkringsbolag. Så ring runt till olika bolag och se vad de erbjuder är mitt tips. Det kan bli billigare att ha dina olika saker försäkrade hos olika bolag än samla allt hos en. Detta gäller inte bara olika saker som villa, hem, båt, barn utan givetvis också olika bilar. Olika bilar på olika bolag. En 9-3 kan ju vara billig hos en som är dyr på og900, som är medeldyr på 9-5 och 99.


    Kort svar: Ja.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag håller med alla andra - helförsäkring är att föredra! (i alla fall i 99 fall av 100).

    Jag vill inte förlora värdet av min fina Aero bara för att spara någon tusenlapp ifall jag av någon händelse är vållande vid en skada (även om man kör med insidan av huvudet vet man inte vad som kan hända).
    Med det menar jag att jag har aldrig utnyttjat - jo föresten - körde på ett rådjur när jag haft min bil i någon månad. Trots en liten rådjursunge blev det säkert dyrt för bolaget eftersom ett antal delar fick lackas om samt en ny Aero-läpp då den sprack (hade Saabs prova-på-försäkring som ingick billigt då jag köpt bilen på firma - skadan kostade mig 0 kr i självrisk och dessutom fick jag pengar i handen de dagar bilen stod på verkstad - jo jag tackar).

    Även min mc som är 8 år gammal (fast i nyskick... men värdet har ju minskat ändå tyvärr) har jag helförsäkrad. Skiljer inte så mycket mellan hel/halv och jag vill inte förlora hela värdet på den om det skulle hända något.

    Så resonerar jag.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Kan vara en idé att välja helförsäkring men med högre självrisk. Aktsam och TryggHansa har varit billigast för mig två senaste åren (9-5 -02, Stockholm)
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. Ang försäkring
    Av traskalle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 12:11
  2. försäkring
    Av piii i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •