Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Missljud kring multirem OG9-5 B2x5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Missljud kring multirem OG9-5 B2x5

    Hej,

    Upptäckte häromdagen ett mindre trevligt missljud... :/
    Ljudet finns där kall som varm motor. Vet inte om man hör så bra i filmen men jag tycker lutar lite åt som när man rullar med tungan "rrrrrrrr".

    Gjorde ett försök till att spela in ljudet, jag tycker det kommer från remsidan. https://youtu.be/Ftgs6VYKXj8
    Rem + löphjul och vattenpump (ej org) byttes 2012, jag har den långa remdragningen.
    Kan man köra frigöra remmen under drift för att se om ljudet finns kvar eller inte?

    Tips, idéer?

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Hej. Låter inte bra. Du kan avlasta remmen med motorn igång. Ta en förlängare till spärrskaft och bryt spännaren bakåt mot torpedväggen. Mvh

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Låt sådär om min bil när vattenpumpen från biltema havererade.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack! Jag ska testa det idag
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Var precis ute o spelade in samtidigt som jag tryckte spännaren mot torpedväggen.
    https://youtu.be/qCBmAE9N6L8

    Lyssnade "runt" lite och tycker ljudet är som kraftigast under LMM (där hade jag också kameran).
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Avlastar man verkligen spännaren genom att trycka mot torpedväggen, man spänner väl remmen hårdare då?
    Vill ju minnas att man drar emot sig när man står framför bilen.
    Enklast är ju egentligen om du hakar av remmen och startar sen.

    Vattenpumpen sitter för övrigt i det området du tycker ljudet kommer från, översta är ju servopumpen som är närmast lmm sen är det vattenpumpen med ett stort hjul med slät yta
    Senast redigerat av Pumba den 2015-10-18 klockan 14:09.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sorry. Mindes nog fel. Man bryter nog spännaren framåt. Inte mot torpedväggen. Det märks direkt du bryter åt rätt håll. Mvh
    loca

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    då testar jag mot mig istället
    Antar att det ska vara mycket motstånd? hur lös blir remmen?

    Om man ska haka av den då måste man ta bort den helt? eller kommer inget hjul snurra om remmen fattas på något ställe?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Hej igen, ljudet försvinner när jag bryter spännaren framåt. https://youtu.be/xo5hPTCrnlE
    byta vattenpumpen då ? original måste det nog bli den här gången, byta varannant år känns ju så där...
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  10. #10
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Kan va värt att nämna att jag fick otrevliga ljud där ifrån när remskivan hade gängats lös en del.

    https://www.youtube.com/watch?v=9RR6Ts2OIVs

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Ja det är ju också en kandidat, är det vanligt att dom går sönder? Är det bara bara en plåtbit? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...4_9144874.html

    Tanken var nog att försöka byta packboxen bakom remskivan samtidigt som man är där härjar
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  12. #12
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Har den gått lös räcker det med nya skruvar om skivan är hel. Kollat nå mer? haha min saab fick hemskt otrevligt ljud samma dag som jag postade första gången i denna tråd Jag kom fram till att det var servopumpen, vart tyst när jag fyllt på olja. man kan känna efter om den glappar när du släppt på multiremmen.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jag va ute idag o grävde skönt att det va bra väder när man ska kräla runt på marken

    Remskivan ser fin ut, väldigt stum. Vattenpump har ett litet glapp, får den ha det?
    Är det 3an eller 4an som är servopumpen? http://shop.speedparts.se/shop/13102...opw-1721be.png
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    3an Är servo 4an är ac.

    Kan vara väldigt svårt att felsöka vattenpumpen, det är svårt att framkalla missljuden genom att snurra på remskivan, jag bråkade som fasen med Biltema om detta för några månader sedan, det lät så illa att jag inte ens vågade köra de 5km bort till biltema utan jag tog bort pumpen och hämtade en på skroten, ljudet försvann men biltema trodde inte på att det lilla missljud och glapp som var i pumpen kunde orsaka några oljud, å andra sidan har de ju ingen direkt expertis på vad de säljer heller...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Borde väl gå att gå lös med lite wd40 för att felsöka? man försöker sikta in sig mot lagret på servon, vattenpumpen. Och AC,n genom att stänga av den helt enkelt inne i bilen. Var stensäker på att servon va slut på för det vart tyst när jag spruta wd40 på den, men insåg sen att det blir tyst än vart jag sprutar på remmen så det blir nog en ny rem iaf. för min del. Är lite fundersam på det här med vattenpumpen med. Har ett kännbart glapp men inte så grovt att det skulle kunna va lager-ras iaf känns det som. Men va vet man.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack.
    Jag är ganska säker på att det är antingen servopump eller vattenpump som låter, när jag plockade bort plastkåpan så startade jag bilen och lyssnade och ljudet kom från höger. ACn var avstängd när jag testade.
    Men om det blir tyst var man än sprutar med wd40 kanske det inte hjälper så mycket? eller förstår jag dig fel?
    Ang glappet ger det någon hint? Finns det något som helst glapp i en frisk pump? Jag hade tyvärr inte min gamla kvar så jag kunde jämföra

    En annan fråga, vilket fabrikat har original pumpen? Bildelaronline24 har ett gäng pumpar till överkomligt pris
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  17. #17
    Grundladd LedsenPojkes avatar
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    119
    Menar att vad som än blir tyst av att man sprutar wd 40 på det så vet man ju vad som är fel isf Har du fått någon ordning på bilen?
    www.bildelsbasen.se är ju bra annars att leta delar på

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    OK!

    Ingen ordning på bilen än, har beslutsångest över vilken vattenpump jag ska köpa och sen väntar jag på beställd termostat och o-ringar.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Nu har jag fått ordning på bilen, vattenpump+rem byttes och nu är missljudet borta
    tack för all hjälp
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. Lätt missljud motorrum, multirem? OG9-5 B2x5
    Av pacmyc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-12-07, 17:57
  2. [LÖST] Missljud från motor/multirem OG9-5
    Av frostyman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 16:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •