Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Möjligheter till förbättringar av magnetventil för T5?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624

    Möjligheter till förbättringar av magnetventil för T5?

    Jag misstänker att jag lyckats bränna en magnetventil till på min 9k. Får inget vettigt laddtryck alls (även om det verkar vara lite mer än GLT) så jag ska ut och mäta lite i helgen.

    Vet om att man kan modda och köra med T7-ventil istället, vilket verkar mer och mer lockande, men jag tänkte göra ett försök till med T5-ventil då jag har en liggandes.

    Det jag funderar på nu är dock ifall det finns någon flyback diod i styrenheten eller om man borde ta och montera dit en. Någon som testat att göra detta? Har sett det nämnas på något ställe, men det verkar inte finnas så mycket praktiska erfarenheter...

    Sedan undrar jag om någon har artikelnummer på ett kontaktstycke som passar i T5-anslutningen för magnetventilen - om jag ska modda till T7-ventil så vill jag ha en adapter istället för att byta hela kontakten.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Passande kontaktstycke för att bygga en adapter hittar men på en vevaxelgivare.

    Ibland kan en havererad MV även sabba slutstegen i boxen och ibland blir det tvärtom, trasiga slutsteg sabbar MV.
    Klokt alltså att kontrollmäta slutstegen innan man byter MV.

    Kör du original MV eller en eftermarknads ?
    Eftermarknads T5 ventiler verkar funka dåligt
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Jag kör med original och allt är uppmätt. Jag var dock lite för snabb med att säga att MV:n var trasig - det visade sig vara kontaktstycket som inte satt fast ordentligt.

    Ska nog fortfarande titta på att konvertera till T7 i framtiden för när jag började tänka mer på konstruktionen av T5 i detta avseende inser jag att det är ett under att det håller öht!

    Dock laddar bilen bara 0.9 Bar, så något är inte riktigt friskt, men nu känns det mer som att det är luftläckage eller taskig WG-klocka än att det är styrboxen/MV som gått åt fanders.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

Liknande ämnen

  1. Frågor kring upprustning/förbättringar i motorn!
    Av drlavey i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 18:53
  2. Om man har lite förslag på förbättringar på STCS
    Av SuperFaCeR i forum Klubbfrågor
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •