Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9000 Aero -93 felkod på lambda

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610

    9000 Aero -93 felkod på lambda

    Jag har ett bekymmer som håller på och driver mig till vansinne nu, jag får felkod på syresensor i tid och otid.
    Man kan vara ute och åka många mil utan några som helst problem eller bara en liten bit och så tänds lampan som ger 6 blink på check engine, man märker ingen skillnad alls i gången på bilen efter att den tänds och färddatorn visar likadan bränsleförbrukning.
    Ett annat fel är att tomgångsregleringen är väldigt långsam, den vill gärna hänga kvar på 1500varv ett tag (3-10sek) före den kommer på att den kanske ska reglera och så sjunker den till normala ~850varv, startar man den så lägger sig tomgången rätt på en gång.

    Jag har bytt alla vacuum slangar, jagat efter läckage utan att ha hittat något.
    Har provat två olika lambdasonder, en universal med skarvade kablar och en riktig bosch sond.
    Bytt bränslepump och kollat över bränsletrycket.
    Gått igenom avgassystemet efter läckage och det är tätt överallt.
    Testat olika program och olika styrboxar.

    Jag har besiktningstid imorgon så det börjar brinna lite lätt i knutarna, jag kan nolla bort felkoden före besiktning men jag vill väldigt gärna lösa problemet.

    MVH// Mokko

    EDIT: Just ja, bränslefiltret är också bytt.
    Senast redigerat av Mokko J den 2015-10-15 klockan 22:31.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har du verkligen känt runt flexröret och resten av systemet så att du inte har läckage?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Ja jag är 100% säker på att jag inte har läckage på avgassystemet.
    Ett läckage vid flexröret skulle väl ändock inte tända CE med tanke på att lambdan sitter 10cm från turbon.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Har du kollat vad Tech 2 säger om felkoden ?
    Går den fett, magert eller saknas signalen ?
    Har du kollat säkringen till förvärmningen ?

    3-trådslambdan kan vara känslig för dålig signaljord eftersom den går via avgasröret.
    Rimligen har du god kontakt mellan sond och rör eftersom du bytt sond några gånger, men hur väl jordat är avgasröret ?
    Har sett bilar som fått en extra jordfläta till avgasröret.

    Gör gärna en check av jordpunkterna på insuget.
    Den ena är signaljord och den andra kraftjord.

    Har du checkat packningen mellan turbo och grenrör ?
    Grenrörspackning ok ?
    Alla grenrörsskruvar hela ?
    Ett läckage där kan i vissa fall skapa problem enbart vid lugn körning. Får motorn jobba mer blir det varmare och läckagen "tätar sig själv"


    Tomgångsproblemet känns mer "normalt"
    Upplever att min B234R -93 beter sig lika ibland. I bland har den också svårt att hitta tomgången och pendlar lite innan den hittar rätt. Får känslan att det är lite tempberoende, händer gärna med halvvarm motor.
    Att tomgången ligger förhöjd så länge som bilen rullar är också normalt.
    Har du märkt någon skillnad på tomgången när CE är släckt ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Nej på första. Jag har en bekant som kan läsa ur med Tech 2 men han hade tyvärr inte tid före besiktningen.
    Inte en aning på andra, besiktningen läre väl dock visa detta om den krånglar då.
    Ja och den är hel.

    Jag har provat och dra en extra jordkabel till lambdan för att göra mig säker men utan framgång.

    Jordpunkterna är kollade och det är rent och fint, en ringsko med två halvgrova kablar på ena sidan och en med en vek kabel på andra sidan.

    Ja det är inget läckage vid grenrör/turbo/downpipe.

    Min tomgång gör så hela tiden dock oavsett om den är varm eller kall, den envisas alltid med att vara långsam att förstå att den ska sänka sig.
    Nej det är ingen skillnad alls med CE lysande eller släckt, ingen skillnad med olika styrboxar med olika program heller (dock samma tomgångsinställningar).
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Nu så verkar det fungera och man kan fundera över varför jag inte har kommit på detta tidigare.
    Det var glapp kontakt till förvärmningen till sonden som ställde till det, ibland fanns det ström och ibland var det stendött.
    Bara hålla tummarna på att jag får bra värden på besiktningen då

    EDIT: Det var det som spökade, kanonbra avgasvärden på bilprovningen.
    Senast redigerat av Mokko J den 2015-10-16 klockan 16:09.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Najs att du verkar ha löst det!

    Fel på förvärmningen tänder inte CE men det sätts en felkod som kan läsas med Tech 2/ Isat
    När jag hade fel på förvärmningen resulterade det i tänd CE och "Adaptionsfel" beroende på att lambdan inte funkade som den skulle. Adaptionsfel ger också bekymmer med tomgång och körbarhet. Ofta kunde jag känna att det var på gång innan lampan tändes.
    Gissar att det var ungefär samma problem som du hade men med en annan felkod som löste ut.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Tomgångsproblemet känns mer "normalt"
    Upplever att min B234R -93 beter sig lika ibland. I bland har den också svårt att hitta tomgången och pendlar lite innan den hittar rätt. Får känslan att det är lite tempberoende, händer gärna med halvvarm motor.
    Om du inte varit på tomgångsventilen, försök rengöra den. I mitt fall så bytte jag till en ny, hela reglerproblemet försvann. Det flesta drabbas av lite bristande funktion med tiden, ett enkelt test är om AC-kompressorn av/på ger tomgångssvängningar eller inte, är det korrekt så ger signalen från ACC:n en tomgångsuppriktning samtidigt med AC-inkoppling som gör att tomgångsvarvet inte påverkas (vid urkoppling blir det dock en svag översläng på min T5.2).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Kan mycket väl vara tomgångsventilen men det har varit lika så länge jag kan minnas. Blir varken bättre eller sämre. Har kört över 25000 mil med bilen. Än är den inte så dålig att det egentligen stör

    Två saker som gjort gott för motorgången på min bil är ny Bosch lambdasond och gröna Volvospridare (-969)

    Ni andra som kör T5.2 har ni märkt av följande motorstörning:
    Några sekunder (ca 20sek) efter kallstart tappar motorn all kraft under någon sekund och kommer sedan tillbaka och går normalt. För mig är det ungefär den tiden det tar att ta på bältet, backa ut från parkeringen och åka 50m.
    Felet har funnits sedan jag köpte bilen -99 och under den tiden har jag väl bytt de flesta komponenter man kan misstänka.
    Fenomenet blir tydligare med lägre temp och märks mindre när motorvärmare används.
    Misstänker att den får för lite bränsle en kort stund
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 332
    Medlem#
    10610
    Anledningen att min tände CE på lambdan var att när bilen hade blivit varmkörd och sen stått 10-15min och sen startade man den igen och åkte iväg så hade lambdan kallnat medans motortempen fortfarande var såpass hög så när motorstyret kände för att aktivera lambdastyrningen tack vare vattentempen så var lambdan inte uppe i driftstemp än så att den inte kunde reglera vilket då slog felkod på den. Vid kallstart och varmstart satte den aldrig felkod.
    Det tog ett tag att se ett samband när den tände den men tillslut så gick det upp ett ljus vilket löste problemet.

    Min tomgångsreglering är väl egentligen inte ett så stort problem, mest en grej som bara stör lite när den vill hänga kvar på varv före den kommer på att den kanske ska sänka. Jag har försökt att smörja upp den men utan resultat.

    Än så länge har jag inte märkt av någonting som gör att det känns som att den saknar kraft, bara kallstartat den i någon minusgrad än dock utan värmare så kan inte säga hur den kommer bli när det blir kallare.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero -96 Felkod 0130(Lambda)
    Av AntonAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 22:17
  2. Check Engine och felkod lambda på 9-3SS
    Av Vfr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 10:29
  3. CE övergripande felkod lambda sond?
    Av 900micke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •