Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-5 motorras - begriper inte varför

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 motorras - begriper inte varför

    I förra veckan hände det som inte får hända; min fru var på väg hem i min 9-5 2,3t -08. På motorvägen hörde hon vad som lät som ett svagt tickande som hon först trodde kom från fläkten/AC:n. När hon kom på avfarten och in mot samhället ökade ljudet till ett knackande. Hon stannade och ringde mig. Eftersom det bara var en kilometer till "vår" verkstad (Bil & Traktor i Hörby) sa jag att hon skulle fortsätta dit. Där konstaterade de att motorn rasat, oljestickan var helt torr...

    Till saken hör att bilen bara gått 600 mil sedan senaste service med oljebyte. Jag kollade oljan senast inför en lite längre tur, i slutet av augusti, då var det på max. Den har aldrig dragit nämnvärt med olja tidigare (dvs har aldrig behövt fylla på mellan service). Finns inga spår av läckage. Bilen är välskött, gått 16 000 mil, och är alltid punktligt servad på aukt. verkstad.

    Och nej, oljelampan har inte tänts, ingen varning alls, ingen rök, inget missljud från motorn (innan det var för sent så att säga), inga startproblem.

    Nu är det bara att hitta en ny motor. Verkstaden har bara hunnit titta som hastigast på bilen, och har inte kunnat ge ngt besked alls om vad som kan ha hänt, de verkar lika förbryllade som jag är.
    Frågan är alltså om någon varit med om detta, och vad tänkbara orsaker kan vara? Varför drack den plötsligt 3-4 liter olja på 6 veckor? Tacksam för hjälp. Bilen är min ögonsten, så att säga att jag blev helt knäckt är ingen överdrift...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    307
    Medlem#
    9999
    Ingen rök och inga spår av läckage låter ju osannolikt. Kan inte hjälpa dig med vad som då kan ha hänt men är nyfiken på vad det är som har orsakat haveriet.
    Turbo som läckt utan att ni har uppmärksammat det kanske? Då kan det försvinna mycket olja fort.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag håller med dig; osannolikt. Verkstadens gissning var just att turbon är orsaken... men jag tycker fortfarande det skulle märkts... bilen har gått som vanligt, fick verkligen ingen som helst förvarning om det här. Tickandet uppstod samma dag som haveriet inträffade, men innan dess: ingenting som tydde på att något var fel.

  4. #4
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Eftersom du kollat efter läckage så misstänker jag att pluggen sitter kvar?
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Har hört om en 9-5 till som haft typ samma ras, olja fanns i motorn kvällen innan och ras vid nästa åktur (som var en provkörning av en ev köpare), maximal otur?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    27
    Jag är bara en glad amatör men borde inte 3-4 liter olja på 6 veckor lämnat spår efter sig? Om det har läckt ut borde det finnas åtminstone några droppar i garaget/parkeringen. Om det försvunnit via förbränningen borde det väl rykt och/eller skitat ner baken på bilen?
    Senast redigerat av awe den 2015-10-13 klockan 08:00.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Kollat slangar till oljekylen?
    Min sån pajade och det tog inte många sekunder att tömma motorn, slutade på samma vis, frånsett att jag gav upp och sålde bilen.
    Dock så fanns det spår efter mitt läckage på bilen, men det hände bara sådär.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Kollat slangar till oljekylen?
    Min sån pajade och det tog inte många sekunder att tömma motorn, slutade på samma vis, frånsett att jag gav upp och sålde bilen.
    Dock så fanns det spår efter mitt läckage på bilen, men det hände bara sådär.
    Det är inte alls ovanligt att genomrostade oljerör ger just exponentiellt ökande oljeförbrukning. Det bör dock bli en pöl under om man häller i mer. TS beskrivning stämmer någorlunda med vad som händer i det fallet (dock kommer oljelampa normalt utan att man hör något kraftigt ljud).

    Sedan, mellan torr oljesticka och oljetrycket försvinner är det drygt en halvliter olja, så vad jag undrar är om det verkligen är ett ras i egentlig mening, var givaren trasig så att oljetrycket hann försvinna, eller var det bara mycket låg nivå?

    Oavsett, börja med att ta reda på vart olja tog vägen, fixa, röj ut ev. metallspån och se om motorn överlevt. En otrimmad B235 tål mycket stryk, och om planen ändå är att byta motor finns inget att förlora.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för era svar! Det är fortfarande något av ett mysterium, detta. Ska försöka svara på några saker som kommit upp här i tråden:

    Ja, pluggen sitter kvar. Och nej, inga spår av olja på parkeringen. Tänker också att om det hade varit en slang som gett upp så skulle det ju synts under och i motorn, men det gör det inte... Det var kanske en liter olja kvar, knappt.

    Ska tillägga att bilen står kvar på verkstaden, jag är också en glad amatör som awe skrev ;-) Men de har kikat i motorn och hissat upp den, och som sagt, inga synliga spår av olja. Turbon är bra. Ska dit imorgon och snacka lite mer med dem. Trasig kolv är en gissning från deras sida. Att göra en ordentlig felsökning blir dyrt, så jag går nog förr på deras rekommendation att byta motor. Prisförslaget jag fått är 10 000 för arbetet. Gäller bara att hitta en bra motor till vettigt pris nu.

    Roligt? Nej. Men att ge upp bilen finns det inga planer på, jag trivs så jävla bra med den.

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Om du nu inte är gjord av pengar så kan ett tips vara att höra sig för här på forumet ang motorbytet. Finns säkert någon som säkerligen gör det för mindre pengar än 10k (och minst lika bra!)
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av tomasklas Visa inlägg
    Tack för era svar! Det är fortfarande något av ett mysterium, detta. Ska försöka svara på några saker som kommit upp här i tråden:

    Ja, pluggen sitter kvar. Och nej, inga spår av olja på parkeringen. Tänker också att om det hade varit en slang som gett upp så skulle det ju synts under och i motorn, men det gör det inte... Det var kanske en liter olja kvar, knappt.

    Ska tillägga att bilen står kvar på verkstaden, jag är också en glad amatör som awe skrev ;-) Men de har kikat i motorn och hissat upp den, och som sagt, inga synliga spår av olja. Turbon är bra. Ska dit imorgon och snacka lite mer med dem. Trasig kolv är en gissning från deras sida.
    Trasig kolv bör synas direkt på ett komptest (och bilen går oftast bara på tre cylindrar vid start). Har de gjort något? Om oljan kom ut genom kolven så bör det dessutom varit ett rejält rökmoln bakom bilen.

    En annan uppenbar sak är att lyfta på ventilkåpan (efter komptestet och titt in i cylindrarna) och titta om allt ser normalt ut (kedjor, ventiler).

    En liter olja kvar, det antar jag var i oljetråget (eftersom det finns c:a 1,5 liter kvar i oljekylaren när tråget är tomt)? Då ligger det i närheten av de nivåer när det fortfarande finns tryck, så frågan är fortfarande om oljetrycksgivaren verkligen var trasig, lyser den vid stillastående motor kan man nog utgå från att den inte är trasig och oljetrycket aldrig försvann (helt).

    Jag tycker nog det förtjänar lite grundligare felsökning. Har de provat att fylla upp med olja, vad händer/hände då? Både med oljud och oljeförbrukning/oljeläckage. Det finns oljeläckor som bara öppnar vid varm motor, som sprucken slang.

    Det skulle ju också kunna vara så att oljan försvunnit långsammare (som t.ex. en konsekvens av fel i vevhusventilationen), och ljudet kom antingen som ett följdfel eller t.o.m. är orelaterat till att olja försvunnit. Innan man vet vad felet är vet man inte vad det kostar att reparera det. Vad som låter bör ju inte vara alltför svårt att ringa in.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-10-14 klockan 23:42.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Var finns du?
    Har e kolv gått så kan det förklara kraftigt ökad oljeförbrukning, borde även skapa missljud och i många fall så trycks olja ut genom påfyllningen..
    Jag har möjlighet att göra motorbyte och/eller renovering hemma.
    Har även en 2.3 2007 Biopover motor som är under renovering..

    MVH / Peter (sthlm)
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Långmilare; tack för konkreta tips om felsökningen, jag ska ta upp detta med verkstaden, komptestet bland annat.

    Rallycross; jag bor i Skåne, så det är ju lite långt att bogsera... men jag tackar för erbjudandet!

    Fick erbjudande om att köpa en B235R-motor, alltså en aero... samma årsmodell som min bil. Det borde väl vara möjligt att sätta i den motorn - det är väl i princip samma motor ändå, men en annan turbo till aeron, om jag inte har helt fel?
    Saab 9-3 1,8t SC -08
    Saab 9-5 2,3t SC -08

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Var finns du?
    Har e kolv gått så kan det förklara kraftigt ökad oljeförbrukning, borde även skapa missljud och i många fall så trycks olja ut genom påfyllningen..
    Rätt, tänkte fel där. Om det är en kolv så trycks oljan ut via påfyllningen, svårt att missa. Om oljan läcker via turbon blir det rökmoln, och borde det inte kunna bli samma om det havererar vid ventilerna (har dock aldrig sett detta)?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. motorras eller inte
    Av wipwip i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-09-24, 21:52
  2. Varför gör SAAB inte egen turbo?
    Av MaMa i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 14:45
  3. Lite turboinformation för oss som inte begriper till fullo!
    Av Johannyman i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 23:06
  4. Varför får jag inte upp den?(eller varför rör sig inte temp)
    Av danne_man i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 20:21
  5. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •