Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OG9-5 motorras, passar motor från OG9-3 Aero -01?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    7

    OG9-5 motorras, passar motor från OG9-3 Aero -01?

    Hej alla Saab ägare på detta trevliga forum.

    Köpte mig en Saab 9-5 2.0T 1999. Olje lampan blinkade på bilen för den gamla ägaren. Jag åkte och kollade på den.
    Vi startade de en liten kort stund och den lätt rätt bra i motor, inga missljud och ingen olje lampa.
    Jag bogserade hem bilen och började demontera oljetråget för att rengöra oljepickupen. Men tyvärr de jag märkte va att de fanns inget kvar av verken vev eller ramlager.

    Nu är de så här att min kompis har en Saab 9-3 Aero 2001. Den bilen är död om de gäller allt förutom motorn. De jag undrar om jag kan ta den motorn och flyta in i 9-5an utan att göra några större ändringar? Kommer motorn att starta med boxen från 9-5an eller måste jag flytta över alla sensorer från den andra motorn?

    Tackar för snabba svar


    Tänk på att skriva en bra rubrik. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2015-10-11 klockan 22:02.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det går fint att ta motorn från 9-3:an och stoppa i. Den kommer dock inte att starta med boxen från aeron utan du behöver ett anpassat program. 9-3 programmen brukar inte lira 100% på 9-5orna. På aeron har du ju troligt också TCS eller ESP vilket du inte har i din 99:a. Du kanske kan starta den med orginalboxen men den kommer att gå fett som katten då aerospridarna är rätt mycket större än dina gröna spridare. Det räcker alltså inte att flytta box och sensorer, du kommer att behöva anpassad mjukvara för att få det att lira 100%.

    I övrigt rent mekaniskt så är det ju samma block, så det är bara att hänga på de grejerna du redan har på aermotorn o hinka i.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    7
    Hej

    Tackar för svar.
    Så om jag förstå rätt så kan jag lämna alla sensorer fån aeron kvar på motorn och bara modifiera programvaran i boxen från aeron?
    Är de så du menar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej

    Tackar för svar.
    Så om jag förstå rätt så kan jag lämna alla sensorer fån aeron kvar på motorn och bara modifiera programvaran i boxen från aeron?
    Är de så du menar?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Dj Soniek Visa inlägg
    Hej

    Tackar för svar.
    Så om jag förstå rätt så kan jag lämna alla sensorer fån aeron kvar på motorn och bara modifiera programvaran i boxen från aeron?
    Är de så du menar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Hej

    Tackar för svar.
    Så om jag förstå rätt så kan jag lämna alla sensorer fån aeron kvar på motorn och bara modifiera programvaran i boxen från aeron?
    Är de så du menar?
    Japp, du kan ta hela motorn, med eller utan sensorer. (Utan är ju lättare då du slipper byta kontaktstycken o.s.v) Du kommer dock att få byta till spridarna från Aeron också. Fuelrail kommer också behöva bytas, vet faktiskt inte om 9-3 railen passar. Du kan inte använda den gamla som sitter i din bil om du ska göra det riktigt med spridare, insug o.s.v.

    Mjukvara finns det säkert någon i din närhet från forumet som kan hjälpa dig till något passande.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    7
    Tackar

    Då vet jag vad jag ska göra nästa helg.
    Ja mjukvaran ska de inte var några större problem med.

    Tackar för snabba svar

Liknande ämnen

  1. Passar wastegatearmen från 185 hk-motor på en Aero-turbo?
    Av mystery_o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 10:26
  2. [LÖST] Passar motor från OG9-3 Viggen i en OG9-5 2,3t -99
    Av stoffe_srs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 18:13
  3. [LÖST] Passar og900 vxl-låda från -90 på motor från -89
    Av razmataz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-05, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •