Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: FAQ: Rädda en Trionic T5 eller Trionic T7-styrbox med BDM

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    FAQ: Rädda en Trionic T5 eller Trionic T7-styrbox med BDM

    Flashar man en ECU finns alltid en risk att något går fel, och boxen slutar fungera. Det jobbiga då är att den då även slutar ta emot ny flash via CANBUS, så det kan verka hopplöst att återuppliva styrboxen. Men bara lugn, Saab har i vanlig anda överdesignat sina komponenter, och i detta fall finns en extra metod för flashning som kallas BDM.

    Denna instruktionsfilm visar hur man löder på en BDM-kontakt och sedan flashar med BDM Tool.



    Lycka till!

    2 användare gillar detta inlägg


    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Borra genom lödpunkterna??? Är du helt go? Prova lödkolven och tennsug för jösse namn! Det där ju ett väldigt bra sätt att göra boxen oräddbar!

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Borra genom lödpunkterna??? Är du helt go? Prova lödkolven och tennsug för jösse namn! Det där ju ett väldigt bra sätt att göra boxen oräddbar!
    På vilket sätt skulle detta skada boxen? Jag och flera elektroniknördar satt och försökte med att löda och tennsuga (proffsutrustning) men fick inte tillräcklig temperatur för att smälta tennet. I stället visade sig borrning vara snabbt och bra. Bara man borrar försiktigt och genom lödön så är det inga problem.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jo, men det gäller ju just att pricka _exakt_ i såna fall. Tänk på att konstruktionen är ett litet "rör" som går rakt igenom kretskortet och som kan ha anslutning till etsningen på ena eller andra sidan. Om du bara missar aldrig så lite så kan man med mycket stor lätthet borra av just den lilla anslutningen till etsningen och då är det garanterat kört. Eller om borren fastnar lite så hela "röret" snurrar runt, ja då slits ju anslutningen av och det är återigen kört.
    Den absolut bästa lösningen är såklart en klämma, men det är lite dyrare.
    Om ni inte fick temperatur att smälta tennet så undrar man hur mycket proffs det var. Jag har inga som helst problem att smälta tennet med min 30W Velleman.
    Slutligen så behöver man ju inte alla 10 pinnarna, men det visste du väl redan. Har man ett äldre BDM-interface så har den bara 8 pinnar.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Slutligen kan man ju säga att med tanke på priserna på boxar i dagens läge så orkar jag inte ens slå på lödkolven när en box pajar, bara ta nästa istället.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Varför löda?

    Tryck dit pinnar istället med en vaxduksklämma från Biltema eller liknanade.

    Alla har ju sina tillvägagångssätt. Edit: Sist använde jag min klämma från CTEK-batteriladdaren.

    Man behöver INTE löda.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-10-10 klockan 15:46.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    @ Etnoy:
    #Elektroniknördar
    #tennsuga (proffsutrustning)

    De är väll att ta i.
    Har gjort på flera boxar med vanlig hand vakuum sug och de vart inga problem. Hade jag haft fläta då blir lite snabbare. Men undrar varför kunde ni inte få tenn att smälta.
    Kan nämna att proffs har en vakuum motor som suger och då kan man byta CPU som har ganska liten rast på kretskortet och många ben, tätt på varandra.
    Den rast som är frågan om är helt normal och kräver inga speciella verktyg.
    Senast redigerat av George den 2015-10-10 klockan 17:11.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om det är svårt att få gammalt tenn att smälta så är tricket att smälta på lite nytt tenn. Hand vakuum sug har nackdelen att den gärna sprätter runt tenn. Fläta är säkrare.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag måste nog instämma i kören, MAN borrar inte en via (såvida man inte med säkerhet vet att det är ett tvålagerskort och gör korrekt anslutning på båda sidor) eftersom man då borrar bort förbindelsen mellan anslutningarna, är det ett kort med fler lager än på kortets ytskikt är det inte reparerbart annat än med avancerade metoder.

    Är nog lite skeptisk till dina experters expertis
    Har själv en lång rad utbildningar och certifieringar i lödning med olika tekniker och reparation av kretskort för att vara godkänd för avionik (certifieringarna har dock löp ut då de ständigt måste förnyas och jag inte längre jobbar professionellt med detta)

    Sugvick fungerar utmärkt i de flesta fall alt. att man tar till en avlödningsstation, tennsug är sällan optimalt.
    Som TCarlsson skriver så lägger man en "droppe" tenn på spetsen för att få en värmebrygga till lödstället, fluss är också bra att ta till om en lödning skall lödas om.
    Att ha rätt form och storlek på lödspetsen är en självklarhet precis som att ha rätt effekt och temperatur. Har kortet stora värmeavledande ytor vid lödstället får man komplettera med extravärme i form av värmeplatta, ugn eller varmluft. Gör man fel väter inte lodet och man riskerar paddsläpp eller kallödningar.



    Liten rast? Dricker CPU'n kaffe?



    Jag skulle föreslå en lite annorlunda procedur och då slipper man ledande spånor från borrandet på oönskade ställen.
    Börja med att avlägsna skyddslacken även kallad Conformal coating med lämplig lackborttagare på kortets båda sidor minst ca 2-3mm från lödpunkterna.
    Därefter rengöres de 10 punkterna från lod med lödkolv och avlödningsfläta, t.ex. SolderWick i lämplig storlek.
    Sedan är det dags att montera en 2x5pol stiftlist och den bör gå att trycka i relativt lätt.
    Därefter löder man enligt konsten regler.
    Återställ därefter skyddslacken helt på lödsidan och runt kontakten på komponentsidan men akta kontaktstiften.
    Klart.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Äsch, jag tyckte det var en mycket bra informativ video. Bra jobbat Etnoy!

    Verkar tydligen finnas många skolor inom detta. Iofs så har jag bara lött för "eget bruk" och endast med grunderna från gymnasiet, men jag skulle nog prova denna metod. Såg väldigt enkelt och smidigt ut.

    Men det är väl som med alla andra yrken, "-Jag skulle aldrig kapa en plåt om jag inte har en Super-Duper-Plus-Mega-Plasma-cutter, för den har jag på jobbet". Snickaren skulle aldrig låna grannens ÖoB-hammare för att hänga upp en tavla osv.
    Själv skulle jag aldrig köpa "Husets strängar" till min Gibson-gura, fast jag egentligen inte låter bättre..

    Skål på er!

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nja, jag har inga super-duper-verktyg, men jag kan så pass mycket om elektronik och flerlagers-kretskort att jag inte skulle använda en dremel med borr för avlödning!

  12. #12
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Oj, vilken diskussion! Har varit i garaget hela eftermiddagen och gjort bilen fin, och kommer tillbaka till en mycket lärorik diskussion.

    Verkar som att konsensus både här och cirka fyra andra forum är att borrning är mindre bra, och jag har blivit övertygad om detta. Nästa gång får jag överväga avlödning! Men det ska förstås, precis som Bollman säger, tilläggas att dessa boxar blivit billiga på sistonde, denna köpte jag för 100 kr.

    Verkligen imponerande vilken kunskap som folk besitter här på forumet! Jag har mycket kvar att lära.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, jag har inga super-duper-verktyg, men jag kan så pass mycket om elektronik och flerlagers-kretskort att jag inte skulle använda en dremel med borr för avlödning!
    Skriver under på det där. Jag har nån billig penna från Biltema eller Clas Ohlsson (minns inte var jag köpte den), men kostade väl inte ens en hundring, och sedan en helt vanlig billigast möjliga tennsug jag kunde hitta. Har nog lödit in BDM-anslutning på....ja jag har inte ens räkning på det, och har aldrig någonsin haft problem med denna mycket simpla utrustning.

    Skulle aldrig sätta en bort eller dremel i kortet, är på tok för hög risk att skada kortet.


    Edit: I övrigt ska herr Etnoy har ett stort tack! Riktigt vettiga guider som hels tiden görs, och man kan inte vara annat än mänsklig och göra fel ibland Så fortsätt med guiderna, är nog många som har stor nytta av dessa

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Echonator den 2015-10-10 klockan 23:02.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Fast han fick ju 10 av 10 borrningar rätt. Vad är chansen för det ni "skeptiker". Nä för f-n kör på och går det åt he- så köp en ny box för en hundring (citat ovan inlägg).

    1 användare gillar detta inlägg


    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  15. #15
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Tack för de givande inläggen! Ja, som tidigare kommenterats filmar jag ju det som händer när jag mekar, good or bad. Någon kallade mig för Mr. Bean eftersom något alltid går fel Men det jag vill att filmerna ger är det som INTE står i WIS eller Haynes, läser man där tror man att allt man gör går som på räls. Verkligheten är annorlunda.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Fast han fick ju 10 av 10 borrningar rätt. Vad är chansen för det ni "skeptiker". Nä för f-n kör på och går det åt he- så köp en ny box för en hundring (citat ovan inlägg).
    Fel, 20 av 20 borrningar korrekt, har gjort samma ingrepp på en annan box också
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Liten rast? Dricker CPU'n kaffe?
    De är ingen fel att skriva rast, som är förkortning av rastrering dvs täthet / avstånd mellan hål på kretskortet.
    Även jag har gått genom min utbildning, 4 årig teknikiskt gymnasium, och lödd massor av el komponenter i den praktiska delen av utbildningen.

    1 användare gillar detta inlägg


    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Håller med, fortsätt med dina guider, de håller överlag bra och informativ klass.
    Och det är inte verktygen som gör att jobbet blir bra även om det kan underlätta utan det är kunskapen

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Trionic 5 styrbox
    Av Dorian i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 18:50
  2. Gifta in Trionic 8 styrbox
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-10-11, 20:17
  3. Box under trionic styrbox...
    Av Chrisha i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 14:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •