Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bränslefilterläckage NG9-3 Diesel

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Bränslefilterläckage NG9-3 Diesel

    Hej,

    Såg att jag hade en lite svart fläck på asfalten på min parkeringsplats igår. Tittade under bilen och såg då att det kommer förmodligen från bränslefiltret. Frågan är om det farligt att köra med bilen, ska nämligen köra en 26 mil på måndag och undrar om det är OK?
    Vad tror ni?

    /Patrik
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Läcker det pga rost? Ta reda på vart det läcker och framför allt hur mycket det läcker.

    Oavsett så är det ju en risk man tar, och beroende på hur mycket det läcker så är det ju sådär och söla ut bensin överallt, t ex om det står en stråle konstant så fort bilen är igång.
    Senast redigerat av joH900 den 2015-10-10 klockan 11:09.

  3. #3
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Det är en dieselbil
    Lätt hänt att man inte spänner filtret hårt nog och att det skruvar loss sig själv gradvis.
    Ta bort kåpan med en Torx 25 och dra år filtret för hand så blir det säkert tätt!


    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Läcker det pga rost? Ta reda på vart det läcker och framför allt hur mycket det läcker.

    Oavsett så är det ju en risk man tar, och beroende på hur mycket det läcker så är det ju sådär och söla ut bensin överallt, t ex om det står en stråle konstant så fort bilen är igång.
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag har inget med diskussionen att göra egentligen - men vad glad man blir av att duktigt folk som MicEE svarar klockrent på sådant här! Man blir glad i hjärtat att Saab-folket hjälper varandra.
    Ville bara dela med mig av min glädje. Hoppas MicEEs tips får ditt bränslefilter att sluta läcka Nocz! (vilket nick jag för övrigt känner igen från Garaget tror jag - du har ägt diverse Saabar, tror vi pratade lite på garaget när vi båda hade varsin NG900?)

    Mvh
    Björn
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  5. #5
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Jag har inget med diskussionen att göra egentligen - men vad glad man blir av att duktigt folk som MicEE svarar klockrent på sådant här! Man blir glad i hjärtat att Saab-folket hjälper varandra.
    Ville bara dela med mig av min glädje. Hoppas MicEEs tips får ditt bränslefilter att sluta läcka Nocz! (vilket nick jag för övrigt känner igen från Garaget tror jag - du har ägt diverse Saabar, tror vi pratade lite på garaget när vi båda hade varsin NG900?)

    Mvh
    Björn
    Det gör mycket mycket glad att läsa detta!
    Tack!

    Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

Liknande ämnen

  1. Vanlig diesel eller diesel+, premium och allt vad de heter
    Av hostarn i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 19:24
  2. 9-3 SS låter som en diesel
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 01:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •