Det är inte servoolja?
Det är inte servoolja?
Tror inte det för nivån har varit ok på den i över ett år...men jag ska kolla och återkomma!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Den har en grön ton i sig så det känns som det är typ packningen till servopumpen??
Väldigt vanligt att man behöver dra åt slangklämman under behållaren för servo-oljan på många bilar.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Har inte haft möjlighet att lyfta igen men jag kolla servooljan och där var det bra nivå. Eller mäter man med det mätstickeförsedda locket iskruvat eller bara vilande på toppen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej,
Nu har läckaget tilltagit. Eftersom jag ska göra lite andra större reparationer försöker jag bedöma detta så jag får en bild av om bilen är värd att finfixa eller ska säljas.
Jag har tagit lite fler bilder, två nerifrån och en uppifrån, se nedan. Anslutningen på servooljetanken (märkt B) känns torr och fin så jag tror inte det läcker där. Slangen som ansluter vid märkningen A innehåller väl inte olja?
Servooljetanken är oljig på undersidan så då måste det väl vara den där packningen? Byter man bara den eller byter man mer när man ändå håller på?
Min läcker också därifrån någonstans, ska byta packboxen nästa vecka.
http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-3-ss-(mfl-)
Finns en till tråd om samma sak, men hittar den inte just nu
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Den där servobehållaren på bild 3 skulle jag lyfta upp och torka av innan vidare åtgärd.
Är locket verkligen tätt?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Hittade faktiskt den här nu: http://forum.saabturboclub.com/showt...rvopump-9-3-03
Vad som gör mig lite konfunderad är att oljan i servtanken är klar med grön ton. Nivån stabil. Läckaget är svartgrönt. Motorolja ska väl tryckas in i servotanken om packboxen är dålig?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av masthugg den 2017-12-31 klockan 13:28.
RZ: eh, nej, men det uppkom i samband med att jag tog bilden. Jag vred sönder locket. Trodde inte det syntes så bra
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har haft ett oljeläckage från vakuumpumpen, det letade sig ner på samma sätt där. Inte svårare att laga än servopumpen, bara en packning att byta.
Ett klassiskt ställe på b207-motorn att det läcker. I flera fall på samtliga mina 4st 9-3'or har jag fått byta packboxen som sitter mellan servopumpen och motorblocket. Den packboxen håller inte tätt så motorolja tar sig in i servobehållaren och jag antar att det är värmen som pajar själva behållaren. Behållaren brukar se lite svullen ut och skarven som löper runt hela behållaren brukar se lite tråkig ut. Packboxen kostar typ 20:-(billig är den iaf) och det brukar ta ca 1h att byta den för en glad amatör.
Om det är packboxen som inte håller tätt ser du lätt av att kolla i behållaren vilken färg oljan har. Servooljan är en klarröd vätska, medan motoroljan är svart. Är din servobehållare fylld med röd olja är det nåt annat fel än packboxen.
Ofta har behållaren rätt nivå med olja, så många misstar sig nog att det är korrekt. I vissa fall kan det bli för högt tryck i behållaren av all motorolja så den pressar ut lite genom locket.
Hojta om du behöver mer guidning ifall packboxen behöver bytas:-)
Have you ever seen horses pushing?!!
Ser den här servooljan frisk ut? Bifogar bild på oljan i min servotank mot vitt papper. Nu har bilen i och för sig stått i nästan två veckor men jag tyckte det såg likadant ut när jag kollade efter en körning. Är det verkligen motorolja i servooljan?
Det är olja i den och den ska vara grön inte röd i b207 motorerna. Det rymmer typ 1 liter nånting. Byt den och ny vätska så får du nog slut på läckaget
Pressas det in motorolja i servopumpen läcker det för att det blir så mycket i den så att det trycks ut vid locket. Hur ser nivån ut?
Om du tänker byta:
Det är enkelt men lite tidskrävande.
Jag gjorde bytet nyligen och höll på att tappa andan när jag insåg att jag nästan använt upp allt av de 3 liter servoolja som jag köpte för att byta & skölja (utan att vrida på ratten, vilket man inte ska göra).
Men den halvliter jag hade klar räckte för att fylla upp behållaren efter sista sköljningen, och nivån har hållt sig (färgen också).
Så se till att ha kvar minst en halvliter för efterfyllning vid sidan av sköljning.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Grön-grå skulle jag säga. Precis som min såg ut, och då var locket och burken kladdig på utsidan pga långsam uttryckning av oljan.
Du ser ju de brun-svarta färgskiftningarna. Även om de tunnare/övre delarna på pappret är grönare än resten så finns det mörkare missfärgningar.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC
Ok, då blir det att fixa detta med då.
Men vad menar du med att inte vrida på ratten? För att skölja ur pumpen måste man väl det?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerat av Moderator den 2023-04-15 klockan 12:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nej, pumpen går när motorn går. Saabs instruktioner är att inte vrida på ratten. Vill man vara extra noga kan det kanske vara idé att skölja ur oljan igen efter ett antal mil/svängningar för att få ut så mycket av möjligt av den förorenade oljan, men jag är inte tillräckligt insatt i systemet för att avgöra det. Antagligen ligger det små mängder av förorenad olja kvar i styrservon, men det kanske är så lite att det inte spelar någon roll. Och med tanke på prislappen på en liter olja kommer jag inte att göra det så länge färgen är bra.
Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-11 klockan 00:04.
Mvh Johan
93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC