Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Oljeläckage servopump NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Oljeläckage servopump NG9-3 B207

    Hej.

    Köpte nyligen en Saab 9-3 sportsedan, årsmodell 04.
    Började med att en skarv i avgasröret hade rostat sönder helt så ljuddämparen blev hängande. När jag fixade det såg jag att det var olja under motorn, kollade även från motorhuven och ser att det verkar vara olja lite överallt.
    Även sett en pöl på marken med motorolja.
    Uppenbarligen läcker fanskapet motorolja, men är inte så kunnig på bilar. Åkte till Mekonomen och de vill ha 900 kr för att ta reda på var det läcker.

    Något vanligt fel som man kan kolla efter? Om det nu är något vanligt, t.ex. den där packboxen vid remsatsen (?) vad skulle det kosta att byta?

    Kan även tillägga att bilen rullat nästan 29 000 mil och att motorlampan börjat lysa nu med, antar det har med oljeläckaget att göra?

    /Hugo

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Hej.

    Motorlampan har inget med oljeläckaget att göra utan det är något annat som är fel. Kommer den snabbt upp i temperatur? Annars kan det vara en trött termostat som tänder motorlampan. Det här är bara en chansning, och det bästa är ju såklart att låta läsa ut felkoder.

    Ang oljeläckaget så finns det ett par ställen det kan söla ifrån. Packboxen bakom remskivan är ett av ställena, och ett annat är tätningen till vacuumpumpen. Den drivs av avgaskamen och sitter rätt långt bak, typ snett framför expansionskärlet för kylarvätskan. Känn med handen under vacuumpumpen om det hänger olja där.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Nu är jag ingen kännare av just den här modellen med börja med att tvätta rent i motorutrymmet, sedan blir det lättare att se varifrån oljan kommer. Ha i åtanke att ibland kan oljan krypa iväg lite eller kanske slungas iväg av rörliga delar/fartvind. Motorlampan behöver inte alls ha med oljeläckaget att göra. Se till att du har tillräckligt med olja i bilen, vi vill inte att oljetryckslampan ska tändas! Om du har möjlighet så vore det bra att läsa ut en felkod och se vilket fel bilen registrerat.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 456
    Medlem#
    6988
    Ett vanligt ställe på våra bilar är packning mellan motor och servopump.
    Tryck från motorn ger övertryck i servopumpen som släpper ur olja genom locket.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Vet inte riktigt vad som är snabbt ang temperaturen. Men börjar man köra osv tar det kanske 5 minuter för den att nå normal temperatur.

    Ajdå, hade hoppats på att motorlampan hade med oljeläckaget att göra.. Låter som en dyr historia nu.

    Servobehållaren ser relativt ren och fräsch ut. Så tror inte det läcker där.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Shivering Visa inlägg
    Ajdå, hade hoppats på att motorlampan hade med oljeläckaget att göra..
    Det vet vi ju inte säkert ännu, men troligen inte. Läs felkoderna så kan vi spekulera lite mer seriöst sen.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Hej.

    Motorlampan har inget med oljeläckaget att göra utan det är något annat som är fel. Kommer den snabbt upp i temperatur? Annars kan det vara en trött termostat som tänder motorlampan. Det här är bara en chansning, och det bästa är ju såklart att låta läsa ut felkoder.


    Ang oljeläckaget så finns det ett par ställen det kan söla ifrån. Packboxen bakom remskivan är ett av ställena, och ett annat är tätningen till vacuumpumpen. Den drivs av avgaskamen och sitter rätt långt bak, typ snett framför expansionskärlet för kylarvätskan. Känn med handen under vacuumpumpen om det hänger olja där.

    Mvh
    Kanon!
    Har precis köpt en 9-3 SS långmilare som börjat läcka olja i dagarna.
    Lokaliserat läckaget till just vacuumpumpen (inte fattat vad det var för pryl förrän jag läst ditt inlägg) där det sipprar fram ganska rejält.
    Är det några svårigheter att byta denna?

  8. #8
    Svarar på mitt eget inlägg.
    Nä - packningen vid vacuumpumpen är väldigt enkel att byta och kostade ynka 87 riksdaler.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-15 klockan 11:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Fick tag i han jag köpte bilen av och han fixade så det blev lagat gratis Var tydligen packningen mellan motorn och servopumpen som gett sig sa han. Motorlampan verkade lysa pga någon lambdasensor som mäter avgasvärdena. Verkar ju räcka med att den får felvärden 1 sekund så lyser fanskapet sen.

    Däremot funderade jag på om det kommit in motorolja och blandats med servooljan, frågade aldrig om detta, för isåfall lär man väl byta servoolja? Något sätt att kolla på?
    Måste även ställa en extremt dum fråga här, hur fan får jag upp servobehållarens lock? Kan vrida det ett kvartsvarv ungefär sen tar det tvärstopp. Provat slita lite i det men det verkar inte hjälpa :O

  10. #10
    Vi verkar nästan ha samma bil....
    Upptäckte själv igår att min servobehållare innehåller motorolja, så jag åker på att byta packningen också.
    Locket sitter lite knepigt fastsuget men rycker du till kommer det loss.
    Angående byte och spolning hittade jag den här eminenta guiden:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...rvopump-9-3-03
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-15 klockan 11:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Hej. Vad ni än gör, köp orginal servo packning på Saab. Typ 119kr. Satte in en pirat. Höll nada.
    Oljan skiktar sig och motoroljan flyter överst. Sög ur oljan med en gammal luft cylinder.
    Mvh
    loca

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fredde_M Visa inlägg
    Vi verkar nästan ha samma bil....
    Upptäckte själv igår att min servobehållare innehåller motorolja, så jag åker på att byta packningen också.
    Locket sitter lite knepigt fastsuget men rycker du till kommer det loss.
    Angående byte och spolning hittade jag den här eminenta guiden:

    http://forum.saabturboclub.com/showt...rvopump-9-3-03
    Tack! Haha, verkar vara rätt vanligt fel på denna modellen.


    Tack för alla andra svar också, för övrigt. Uppskattas

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336

    Oljeläckage NG9-3 B207

    Hej

    Har en 9-3 sc 1,8t 2006 som nu börjat läcka olja. Har kommit en liten pöl på golvet den senaste veckan.
    Var skall man börja söka?
    Bilen har gått 19 t mil.
    Senast redigerat av Allan K den 2016-11-10 klockan 20:02.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag undrar om det inte förekommer att det kan läcka bakom någon remskiva. Sen vill jag minnas att servopackningen mellan topp och servo kan krångla.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Börja som alltid med att tvätta om det inte är uppenbart så blir det lättare att lokalisera.
    Sedan är en stort kartongskiva på golvet bra för att lokalisera mer exakt var det läcker och att det suger upp sölet och skyddar golvet.

    Edit: Gäller det läck vid servot är det ju bra att hålla koll på nivån för servooljan, den kan väl svämma över om jag inte läst fel på forumet.
    FAQ: Byta läckande packbox på servopump 9-3 03-
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-11-10 klockan 18:24.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    145
    Ställen där b207 motorn brukar läcka:

    Styrservo byt både packbox och den runda packningen
    Packbox vevaxel remsidan
    Packbox vevaxel motor-vlåda
    Mindre vanligt: bromsservo vakuumpump

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336
    Skall börja med att tvätta då.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    336
    Kom fram till att det är styrservon som läcker. Vad skall man toppa med för olja? Har inte behövt fylla på före nu...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Din instruktionsbok har säkert ett bra förslag. ;-)
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Oljeläckage B207 saab 9-3 -06

    Hej, vad kan det vara som läcker olja här?
    Upplever det som att det läcker från den skarv som går uppifrån och ner mitt i denna bild. Det läcker bara lite och det är ganska klar vätska, trodde det var kylarvätska men den känns hal. Det blir inga fläckar under bilen. Bilden är tagen ca 15 cm vänster om oljetappen.






    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage NG9-3 B207
    Av manganish i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-04-15, 11:51
  2. [LÖST] Oljeläckage NG9-3 B207
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-06-25, 14:58
  3. Oljeläckage NG9-3 B207
    Av Mrbled i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-05-18, 09:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •