Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: laddtrycket svajjar trots ny tryckklocka...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130

    laddtrycket svajjar trots ny tryckklocka...

    Har en helt ny tryckklocka men bilen fortfarande svajjar i 3-4-5:ans växel nåt mer som kan vara fel

    Ny magnetventil & tryckklocka

  2. #2
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 241
    Medlem#
    3186

    Re: laddtrycket svajjar trots ny tryckklocka...

    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Har en helt ny tryckklocka men bilen fortfarande svajjar i 3-4-5:ans växel nåt mer som kan vara fel

    Ny magnetventil & tryckklocka
    Har du nollat styrboxen och kört några fullgaskörningar på trean efter bytet?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Bilen var igår hos Maptun så det där borde dom väl ha gjort

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 241
    Medlem#
    3186
    Fredrik hade inga tips?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Fredrik hade inga tips?
    Han ändrade lite i varv registret bara,förut svajjade trycket mellan 100km/h & 120km/h nu svajjar den mellan 120km/h & 140km/h

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Jag gissar på något knas med programvaran

    Men så får man väl inte säga om Maptun
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Jag gissar på något knas med programvaran

    Men så får man väl inte säga om Maptun
    Nja det är nog inget fel på programvaran från maptun. Hade svajande laddtryck på min gamla trimbox +en original box 200hk

    Felet är nog att tryckklockan måste justeras lite...

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Rätt glt?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 247
    Kolla grundladdtrycket. Det skall ligga på ca. 0,4 bar på din bil.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Kolla grundladdtryck och att slangar till och från magnetventilen inte läcker nånstans. Om du hade svajet även med orginalprog så kan vi nog utesluta fel på nya programmet.

    Har du bytt till den starkare tryckdosan som ska ha grundladd på 0.6 (tror jag) bar?

    Jag vet inte om DI-kasetten kan ge liknande symptom. Du kan ju alltid prova att byta stift också.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  11. #11
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Precis,,antagligen felinställt grundtryck..

    Men eftersom den betedde sig olika mellan programmen så kanske nått Fredde missat i laddmapp/gräns..

    ?

    Testat något annat prog för att säkerställa fel.?


    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Kolla grundladdtryck och att slangar till och från magnetventilen inte läcker nånstans. Om du hade svajet även med orginalprog så kan vi nog utesluta fel på nya programmet.

    Har du bytt till den starkare tryckdosan som ska ha grundladd på 0.6 (tror jag) bar?

    Jag vet inte om DI-kasetten kan ge liknande symptom. Du kan ju alltid prova att byta stift också.
    Ja,det är den starkare tryckklockan. Den måste nog justeras lite,återkommer med svaret..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    158

    Program

    Hej!

    Av någon anledning funkar det inte, laddet svajar, vad det beror på skall vi kolla vidare på tisdag.

    /Fredrik
    Maptun
    9-3SS Aero -05 415 Hp @ 450 Nm
    Opel insignia OPC 2012

  14. #14
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369
    Lyfter en smula. Blev det klarhet i laddtrycksproblemen?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Lyfter en smula. Blev det klarhet i laddtrycksproblemen?

    /jn
    Problemet är kvar Ingen som har nån idé vad det kan vara? Alla slangar är hela,ny magneventil,tändstift,di-kasett,förstärkt tryckklocka,bypassventil. Svajar fortfarande mellan 2500 & 3200 men går bra efter 3200varv Grundladdtrycket är kollad också,ligger på 0.6 med den här nya trycklockan.

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 241
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Lyfter en smula. Blev det klarhet i laddtrycksproblemen?

    /jn
    Problemet är kvar Ingen som har nån idé vad det kan vara? Alla slangar är hela,ny magneventil,tändstift,di-kasett,förstärkt tryckklocka,bypassventil. Svajar fortfarande mellan 2500 & 3200 men går bra efter 3200varv Grundladdtrycket är kollad också,ligger på 0.6 med den här nya trycklockan.
    Kollat så inte avgassystemet är lite tätt eller läcker?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Citat Ursprungligen postat av ventus
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Lyfter en smula. Blev det klarhet i laddtrycksproblemen?

    /jn
    Problemet är kvar Ingen som har nån idé vad det kan vara? Alla slangar är hela,ny magneventil,tändstift,di-kasett,förstärkt tryckklocka,bypassventil. Svajar fortfarande mellan 2500 & 3200 men går bra efter 3200varv Grundladdtrycket är kollad också,ligger på 0.6 med den här nya trycklockan.
    Vad svajar det mellan för värden då? Det är inte en översläng för att laddtrycket byggs upp för fort?

    På mitt steg 3 program som Maptun hade gjort som också hade förstärkt tryckdosa la Fredrik maxladdet 1,4 bar vid 4500 rpm för att inte få för snabb uppbyggnad av trycket och riskera överslängar (tryckvaakten ligger ju vid 1,5 bar ca)

    bara en tanke

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. laddtrycket svajjar
    Av 9000turbonisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-20, 20:14
  2. Tryckklocka
    Av Kronan1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 23:54
  3. Mitt laddtryck svajjar ?
    Av saabluthman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:22
  4. Laddtrycket sticker trots magnetventil urkopplad
    Av Mitsu Bitchie TD-007 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 20:32
  5. är det normalt att laddtrycket svajjar mellan 1,0-1,2bar
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •