Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Svampig bromspedal efter byte, samt ska plåtskivan sitta kvar på belägget?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Svampig bromspedal efter byte, samt ska plåtskivan sitta kvar på belägget?

    Saab 9-5 kombi 2007 Aero.

    Böt bromsskivor och belägg under kvällen, det ena beläggets "plåtskiva" där det står fabrikör osv satt dock löst och gick inte att knäppa fast (bara på en sida, den som inte sitter i oket). Hade lite bråttom så satte fast belägget med plåtdelen löst.

    Tänkte ge mig på det hela imorgon bitti igen men funderar på om jag ska plocka bort den delen från båda sidor. Hur ska det vara?

    Oroväckande var också att bromsarna endast tog när jag pumpat pedalen, provade flera gånger men var samma sak hela tiden. Kan det verkligen kommit luft i systemet om jag bara bytt belägg och skivor? Kan huvudcylindern blivit förstörd när jag pressade in kolven? Ska prova att byta bromsvätska / lufta så får jag se om det avhjälper problemet dock. Ska detta göras med motorn på eller av?

    Första gången även detta så lite amatörmässiga frågor..
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Förstår inte riktigt vad det är för plåtskiva du menar?
    Belägget mot kolven i Oket har en fjäder plåt som trycks in i kolven den andra ska inte finnas någon plåt, däremot så sitter det dämp plattor på båda beläggen. Beroende på vad du köpt för belägg så får man ibland klistra fast dessa själv men oftast sitter dom redan på plats.

    Det är inte så enkelt som att du satt fjädern på utsidan fel?
    Sitter den fel så brukar pedalen bli väldigt svampig.
    Här är en bild på hur fjädern ska sitta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Jag tänkte nog på dämpninsplattan isåfall. Var tydligen till för att förhindra skrik från bromsarna. Det ena beläggets platta gick att "snäppa" fast (satt tre hakar som fästes mot kanten) det andra var däremot omöjligt att få plats, slutade med att en hake gick av så jag struntade i den och monterade utan. Den andra sidans belägg har dock plattan kvar. (snackar om det yttre belägget).

    De som sitter i kolven var det inga problem med. Angående svampigheten försvann den efter att jag plockat ner oket och beläggen och satt fast det igen. Tror även att jag hade satt fjädrarna fel men nu sitter de rätt iallafall! Tack!

    Tycker dock bromsen känns aningen stum nu istället.. Den sjunker när jag startar motorn så kanske bara är en vanesak. De gamla beläggen var dock relativt fräscha.

    Har inte bytt vätska eller luftat ännu då jag glömde bort att jag tappat bort låsnyckeln och de bakre hjulen har låsbultarna kvar. Bekymren samlas på hög

    Tack för hjälpen Kimoh!

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det behövs väl ingen låsnyckel för att byta vätska och lufta bromsarna?
    Du får bara krypa in lite längre under bilen.

    Lockheed SL.6 rekommenderas när du byter vätska.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Det tänkte jag inte på, men självklart har du rätt. Jag har sedan tidigare köpt original ATE DOT4 från speedparts, det var iallafall SL.6 klassat, hittade på min snabba sökning dock ingen information kring var jag kan hitta Lockheeds vätska. Köpte dock bara 1 liter och snål som jag är köpte jag ett par dagar sedan en biltema dot4+ som reserv utifall den andra inte skulle räcka.

    Sa tidigare att bromsarna kändes stumma, problemet nu är att de vibrerar i ratten när man bromsar i lite högre hastigheter samt att det pulserar från pedalen. Kan sprillans nya skivor vara skeva? Jag åkte bara cirka 1.5 mil när bromsarna var svampiga p.g.a "felsittande" ok. Eller kan det vara för att jag tagit bort dämpningsplattan från den vänstra sidan men inte den högra hjulsidan? Såväl bromsar som belägg är nybytta...
    Senast redigerat av Eken92 den 2015-10-11 klockan 05:04.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 612
    Citat Ursprungligen postat av Eken92 Visa inlägg
    Det tänkte jag inte på, men självklart har du rätt. Jag har sedan tidigare köpt original ATE DOT4 från speedparts, det var iallafall SL.6 klassat, hittade på min snabba sökning dock ingen information kring var jag kan hitta Lockheeds vätska. Köpte dock bara 1 liter och snål som jag är köpte jag ett par dagar sedan en biltema dot4+ som reserv utifall den andra inte skulle räcka.

    Sa tidigare att bromsarna kändes stumma, problemet nu är att de vibrerar i ratten när man bromsar i lite högre hastigheter samt att det pulserar från pedalen. Kan sprillans nya skivor vara skeva? Jag åkte bara cirka 1.5 mil när bromsarna var svampiga p.g.a "felsittande" ok. Eller kan det vara för att jag tagit bort dämpningsplattan från den vänstra sidan men inte den högra hjulsidan? Såväl bromsar som belägg är nybytta...

    Vad för märke på skivorna köpte du?

    Biltemas kan man inte lita på tyvärr.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Jag köpte Speedparts eftermarknads belägg & skivor. Hade inte original då jag köpte så blev endast original bak. Köpte en massa annat samtidigt därav blev det inte maptun som hade original (av vad jag minns) så här i efterhand ångrar jag mig att jag inte köpte original men lätt att vara efterklok.

  8. #8
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag kör nu med helt nya SP bromsskivor (308 mm) och de är vibrationsfria. De har förvisso legat några år i förrådet. Kör med andra belägg dock (Axxis Ultra Ceramic från PEAN).

    Nya skivor o belägg som monterats rätt ska funka direkt utan vibrationer el dylikt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Hm okej, mina låg i garaget ett par månader så vi är lika på det sättet, tyvärr har jag vibrationer. Var noggrann med att se till att allting satt "rätt". Rengjorde okhållaren där beläggen skulle sitta, Rengjorde och smörjde glidpinnarna med silikonfett. Körde ett oerhört tunt lager keramisk pasta (metall fri pasta crc) på hjulnavet, sen silikonfett på belägg & okanläggningsytan. Det enda jag vet inte är hundra är att en av skrikplattorna är borttagen på ena sidan. Sen användes de gamla okbyglarna då de nya var krökta helt konstigt vilket gjorde dem omöjliga att få på plats.

    Såg dock idag att skivan endast slitits längst ut på båda sidorna. Vibrerar även mer nu i högre farter o inte bara vanliga 120km/h vibrationerna. Sen oerhört mycket när det bromsas...

    Bifogar bild på hur skivorna ser ut.
    IMAG0732.jpg
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Tvättade du av olja/fett från skivorna innan montering?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    Hej

    det såg inte så roligt ut tror du har en viss rostuppbyggnad på okets "fingrar" i överkant.
    ta loss oken och slipa bort rost / gammal skit så ska du se att bromsarna blir ok.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg ok.JPG (76,6 KB, 33 visningar)
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. svampig bromspedal, 9k CS -92 ABS
    Av descrator i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 22:24
  2. Svampig bromspedal og900.
    Av MrTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 02:21

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •