Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Cadillac BLS-ägare? (starta facebook-grupp)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Cadillac BLS-ägare? (starta facebook-grupp)

    Har just köpt en '08 BLS Wagon. Har också en '07 9-3 i hushållet, med samma motor och låda och inser mer och mer hur identiska bilarna är, fastän ändå olika.

    Dock - det är ingen SAAB, så klart att de inte ska ältas i detta forum. Men det kanske finns fler än jag härinne som åker BLS, och som är intresserade av att starta en facebook-grupp där vi kan diskutera likheter/skillnader etc, och dela erfarenheter?

    Någon?

    /Magnus

  2. #2
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Bättre ni pratar om skillnaderna här, det kanske finns något riktigt bra i en BlS som hade passat fint i våra 9-3or ?
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    En bil byggd i Stallbacka bilfabrik tycker jag hör hemma här även om det råkar vara en Saabillac! Faktiskt är jag riktigt intresserad av den och det skulle vara kul att få en Saabägares åsikt om den.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Har bara haft min sedan i tisdags, så det är kanske lite tidigt. Men ... det är en "BLS Business", alltså modellen som motsvarar "Linear" bland Saabar. Den känns för mig precis som 9-3. Kanske lite mjukare satt i fjädringen ... inte "gungig" alls men den går liksom snällare över fartgupp än 9-3:an. Och servostyrningen är lite lättare inställd. Men sen har jag inte hittat så många fler skillnader. Jo, mjukvaran är lite annorlunda - till exempel finns det inte lika många alternativ för språk och måttenheter att välja på i menyerna ... vilket förmodligen helt enkelt beror på att den aldrig sålts i USA/Canada.

    Jo förresten - min bil har manuell AC, inte ACC. Det finns kanske även i 9-3:or men är nog ytterst ovanligt.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Det finns på 9-3 SS/SC också, vanligt i t ex Danmark där det är svindyrt med ny bil så där finns det snikutrustade bilar som fan ibland till salu. Kanske inte fanns på alla årsmodeller däremot, det vet jag inte.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Danska 9-5or är kul: ingen stolsvärme, ingen AC, bara panel med vred (ingen AC-pump), SID1 osv. Hade det gått att beställa med rutvevar hade de gjort det På gamla 9000 finns det ju till och med versioner utan EDU under hastighetsmätaren!
    Anledningen är ju att det är 180% skatt på nybilspriset och sen inget efter det. Av den anledningen vill dansken inte ha ett jäkla skit i bilen när han beställer den för att hålla priset till ett minimum, men kan tänka sig lägga stora pengar på eftermontering, för då är det bara 25% moms "som vanligt".

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 599
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Danska 9-5or är kul: ingen stolsvärme, ingen AC, bara panel med vred (ingen AC-pump), SID1 osv. Hade det gått att beställa med rutvevar hade de gjort det På gamla 9000 finns det ju till och med versioner utan EDU under hastighetsmätaren!
    Anledningen är ju att det är 180% skatt på nybilspriset och sen inget efter det. Av den anledningen vill dansken inte ha ett jäkla skit i bilen när han beställer den för att hålla priset till ett minimum, men kan tänka sig lägga stora pengar på eftermontering, för då är det bara 25% moms "som vanligt".
    Helt sjukt ju :-S

    Bättre att sälja nya bilar än att ha gammalt skrot på vägarna kan man ju tycka...
    Hinner inte med allt.....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Danska 9-5or är kul: ingen stolsvärme, ingen AC, bara panel med vred (ingen AC-pump), SID1 osv. Hade det gått att beställa med rutvevar hade de gjort det På gamla 9000 finns det ju till och med versioner utan EDU under hastighetsmätaren!
    Anledningen är ju att det är 180% skatt på nybilspriset och sen inget efter det. Av den anledningen vill dansken inte ha ett jäkla skit i bilen när han beställer den för att hålla priset till ett minimum, men kan tänka sig lägga stora pengar på eftermontering, för då är det bara 25% moms "som vanligt".
    Det är därför som företag som Kleemann är stora i Danmark. http://www.kleemann.dk/

    Köp en gammal taxi (som är momsfri så att den slipper den 180% skatten) och byt ut hela drivlinan i bilen till något roligare. Det spelar ingen roll att bilen har gått som taxi om man ändå tänker bygga om motorn från grunden. Och till utlänningar med för mycket pengar så kan man erbjuda samma ombyggnad på helt fabriksnya bilar.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    Jag kör en Cadillac BLS sedan december 2009! Jag har tidigare haft 9000, 9-5 och 9-3. Jag var ute efter en nyare 9-3:a kombi när jag av en slump sprang på den här bilen. Den var då 2 år gammal, men 0 mil på mätaren. hade kostar 330', men såldes nu för 195'. En 9-3 kombi med samma motor/utrustning, 2 år gammal med 4000 mil på mätaren kostade då i storleksordningen 230'. Så, en bil som ingen kört, med 3 års garantier, i stort samma som en 9-3:a, ja, då blev det en sådan.

    Jämför jag med min gamla 9-3:a så är de väldigt lika, möjligen aningen mjukare fjädring i BLS. Bilen har nu gått 9000 mil och jag har snart haft den i 6 år (så länge brukar jag inte ha bilarna) och jag är nöjd.
    Nackdelar för Cadillacen:
    * Aningen dyrare försäkring och framförallt måste jag varje gång ringa då de måste göra arbetet manuellt. Det går inte att jämföra via Internet
    * Lite knepigare med Serviceverkstäder. Vissa vägrar, andra är osäkra till man säker "Kan du serva en Saab 9-3 så är det samma", medan ytterligare andra inte ser något problem alls.
    * Garantijobb var inte kul. Endast Svenska Bil Akalla kunde göra det i Stockholm och de saknade personer som kunde utföra jobbet...
    * Dyrare reservdelar ibland (Ny nyckel kunde man inte ordna på närmsta Svenska Bil utan det var Akalla, på andra sidan stan som gällde och dyrt var det.)
    * Ny DVD till navigatorn var cirka 50% dyrare än motsvarande för 9-3, fast det är identiskt. Jag köpta på annat håll till ett annat pris...
    * Saknar night panel

    Min bil är en 2.0t Flexifuel (biopower på Saabspråk), men 6 växlad manuell låda, Bose-stereo, skinnklädsel, navigator. Har i stort sett kört bara på E85, fram tills nyligen när det blir väl stor prisskillnad.

Liknande ämnen

  1. Facebook grupp Närke
    Av SpennisH i forum Östergötland och Närke
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-07, 19:10
  2. Saab 96 V4 Grupp 2
    Av NocaL i forum Projekt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 09:06
  3. BSR Grupp N chip NG900 2,0t -97
    Av ViggenHenke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-05-20, 07:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •