Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Blinkande motorlampa vid gaspådrag, misständning. OG9-5 BP steg1

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Extrakraften är den kraft bilen ska ha, precis!
    Aha, då missuppfattade jag situationen. I så fall är det nog inte för mycket luft som är problemet, utan för lite bensin. Och bensinpumpen en god kandidat i det fallet, ja.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av SAntonAB Visa inlägg
    Ingen tryckslang som hoppat av?
    Vevaxellägesgivaren? Konstigt den inte är nämnd? En av den vanliga bovarna ju
    Ingen tryckslang har hoppat av. Vad jag kan se!
    Hm, men har aldrig haft problem med att starta bilen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Aha, då missuppfattade jag situationen. I så fall är det nog inte för mycket luft som är problemet, utan för lite bensin. Och bensinpumpen en god kandidat i det fallet, ja.
    Blir bara roligare och roligare detta!

    Kan för övrigt säga att bilen dog efter att ha kört iväg x antal meter på parkeringen idag. Kall motor. Ett riktigt gräsklippar-stopp om man kan säga så.
    Startade den igen och den gick felfritt efter att ha legat på 1,5 rpm i någon sekund.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    En liten uppdatering.

    Har nu återställt bilen till original mjukvara. Misständningen försvann (tillsammans med körglädjen).

    Dock så gör ju original mjukvara att märkbart mindre bränsle/luft/avgaser åker in & ut ur systemet. D.v.s. mindre press på maskineriet.
    Tror alltså inte att det var mjukvara som ställde till det.

    Detta var vad jag fick fram när misständningen ägde rum. (5k varv-blödder)
    Men dessa felkoder finns som sagt inte kvar längre efter återställningen.
    IMG_1036.jpg

    Hittade denna tråd med liknande problem. Där var det katalysatorn som var boven.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ntligen-LÖST*

    Hur felsöker jag katalysator på bästa sett? Original system med 2 stycken kattar.
    Och bränslepump, är det bara till att byta för att utesluta denne? Eller finns det någon metod att kolla pumpen också?

    Håller tummarna för någon av katalysatorerna så man har en anledning att byta till Feritta

    tacksam för ideér !

    1 användare gillar detta inlägg


    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    Kan ju slänga upp en uppdatering på det hela nu när det är LÖST.

    Katalysator. Den främre för att vara exakt. Hela skiten låg löst, har alltså strypt bilen och då har den gått därefter..
    Nytt 3" downpipe åkte på tillsammans med mjukvara. Nu går den som ett spjut med dåligt däckfäste.

    Tjohej

    1 användare gillar detta inlägg


    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  5. #25
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 325
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Kan ju slänga upp en uppdatering på det hela nu när det är LÖST.

    Katalysator. Den främre för att vara exakt. Hela skiten låg löst, har alltså strypt bilen och då har den gått därefter..
    Nytt 3" downpipe åkte på tillsammans med mjukvara. Nu går den som ett spjut med dåligt däckfäste.

    Tjohej
    Ja! Tjohej! Grattis till lösningen men hur långt hade pärlan gått med den innan katen som det nu visade sej vara gav sej till känna? Kul o veta bara...

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Ja! Tjohej! Grattis till lösningen men hur långt hade pärlan gått med den innan katen som det nu visade sej vara gav sej till känna? Kul o veta bara...
    Bilen hade gått 9000mil cirkus när Steg 1 lades in. Vid 10500 fick jag problem. Bilen har körts rätt varm både innan och efter mjukvara.
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 199
    Medlem#
    8758
    Låter som Steg1-programvaran skickat ner för mycket oförbränd soppa i katen, då? Jag har fått uppfattningen att det är antingen det eller mekaniskt slag mot katen som får innandömmet att lossna, annars håller de i princip för evigt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    Jadu, bra fråga. Finns det ett sätt att kolla upp det kanske? Av rent intresse.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    294
    Medlem#
    9620
    Vem "har gjort" ditt steg1?
    Nyfiken pga Långmilares fundering.

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Medlem#
    10604
    Härligt att det löste sig!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    Göran, GDM.
    Men det betyder inte att det är han man ska skylla på. Funkat felfritt annars

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    294
    Medlem#
    9620
    O Nej!
    Tänker inte alls skylla på ngn! Bara intresserad så jag kan ställa rätt frågor till Steg1 "leverantörerna".
    Vill ju veta hur dom tänker, så tänket motsvarar mina förväntningar.
    Just nu har jag HELT andra problem.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    O Nej!
    Tänker inte alls skylla på ngn! Bara intresserad så jag kan ställa rätt frågor till Steg1 "leverantörerna".
    Vill ju veta hur dom tänker, så tänket motsvarar mina förväntningar.
    Just nu har jag HELT andra problem.
    Nejdå, trodde jag inte heller. Men vet att många är snabba på att dra slutsatser. Så ville bara få det sagt i tråden.
    Problem med misständing ?
    BioPowered Saab 9-5
    400 Hk /490 Nm
    1490mg/c 2008

Liknande ämnen

  1. Blinkande motorlampa
    Av GTA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 12:15
  2. Motorlampa, misständning.
    Av Rasul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •