Ingen tryckslang har hoppat av. Vad jag kan se!
Hm, men har aldrig haft problem med att starta bilen.
- - - Uppdaterad - - -
Blir bara roligare och roligare detta!
Kan för övrigt säga att bilen dog efter att ha kört iväg x antal meter på parkeringen idag. Kall motor. Ett riktigt gräsklippar-stopp om man kan säga så.
Startade den igen och den gick felfritt efter att ha legat på 1,5 rpm i någon sekund.
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
En liten uppdatering.
Har nu återställt bilen till original mjukvara. Misständningen försvann (tillsammans med körglädjen).
Dock så gör ju original mjukvara att märkbart mindre bränsle/luft/avgaser åker in & ut ur systemet. D.v.s. mindre press på maskineriet.
Tror alltså inte att det var mjukvara som ställde till det.
Detta var vad jag fick fram när misständningen ägde rum. (5k varv-blödder)
Men dessa felkoder finns som sagt inte kvar längre efter återställningen.
IMG_1036.jpg
Hittade denna tråd med liknande problem. Där var det katalysatorn som var boven.
http://forum.saabturboclub.com/showt...ntligen-LÖST*
Hur felsöker jag katalysator på bästa sett? Original system med 2 stycken kattar.
Och bränslepump, är det bara till att byta för att utesluta denne? Eller finns det någon metod att kolla pumpen också?
Håller tummarna för någon av katalysatorerna så man har en anledning att byta till Feritta
tacksam för ideér !
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
Kan ju slänga upp en uppdatering på det hela nu när det är LÖST.
Katalysator. Den främre för att vara exakt. Hela skiten låg löst, har alltså strypt bilen och då har den gått därefter..
Nytt 3" downpipe åkte på tillsammans med mjukvara. Nu går den som ett spjut med dåligt däckfäste.
Tjohej
BioPowered Saab 9-5
400 Hk /490 Nm
1490mg/c 2008
SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue
Låter som Steg1-programvaran skickat ner för mycket oförbränd soppa i katen, då? Jag har fått uppfattningen att det är antingen det eller mekaniskt slag mot katen som får innandömmet att lossna, annars håller de i princip för evigt.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jadu, bra fråga. Finns det ett sätt att kolla upp det kanske? Av rent intresse.
Vem "har gjort" ditt steg1?
Nyfiken pga Långmilares fundering.
Härligt att det löste sig!
/Chrille
Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)
Göran, GDM.
Men det betyder inte att det är han man ska skylla på. Funkat felfritt annars
O Nej!
Tänker inte alls skylla på ngn! Bara intresserad så jag kan ställa rätt frågor till Steg1 "leverantörerna".
Vill ju veta hur dom tänker, så tänket motsvarar mina förväntningar.
Just nu har jag HELT andra problem.