Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bilen tvärdog (efter service) och vill inte starta igen. 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228

    Bilen tvärdog (efter service) och vill inte starta igen. 9000

    Jag skulle behöva lite hjälp med felsökning på min 9000.

    Men först ska jag försöka att återberätta vad som har hänt och vad som jag har gjort:

    Måndagen den 21/9 larmade bilen för låg kylvattennivå, jag fyllde på med nytt glykolvatten men märkte ganska snart att jag fick hålla på att fylla på så pass ofta att jag insåg att något var fel.

    Jag körde till garaget där jag kollade oljan och tändstiften, direkt när jag skruvade dän oljestickan så såg jag att något inte stod rätt till. Det såg ut som att någon hade försökt att fylla på oljetråget med Oboy.
    Tändstift 1 var snustorrt, tändstift 2 var snustorrt, tändstift 3 var snustorrt och tändstift 4 var dyngsurt
    dyngsurt.

    Vid det här laget bestämde jag mig för att jag ska byta topplockspacbilen på bilen och jag ska göra det ordentligt.

    Toppen, oljetråget och kamkedjekåpan åkte av samt att en hel del prylar, slangar och kontakter fick avlägsnas för att kunna komma åt allt.

    Kolvarna åkte ur för att bli något nersvarvade, nya kolvringar, vevlager, kamkedja, kamkedjedrev, plastbitarna till kamkedjan och en T7 tlp inhandlades.
    Jag rengjorde allt jag kom åt, grundligt och sedan smörjde jag in delarna med ny färsk olja och tillslut så monterade jag ihop skiten enligt konstens alla regler. Jag var tillåmed så pass seriös att jag bad en svarvare att borra in en magnet i oljepluggen.

    Sedan tillbringade jag ett antal kvällar med att montera fast generator, styrservopump, vattenpump, ac-kompressor samt alla slangar, rör och kablar/kontakter. Vacuumslangarna bytte jag ut till nya.

    Igår kväll /natt blev jag klar, bilen fylldes med alla vätskor, nytt år oljefilter och startades.
    Allt gick klockrent förutom lite läckage som snabbt åtgärdades.

    Sedan var det dags att åka hem, jag tog en liten extratur för att få bilen ordentligt varm och för att ladda batteriet lite.

    När bilen var varm så tänkte jag att jag skulle gasa till lite extra för att se så att bilen hade ungefär samma klipp som före motorrenoveringen.
    Bilen började accelerera men så helt plötsligt så blev det väldigt tungt att styra och jag upptäckte att motorn hade stannat. Jag försökte att genom att släppa kopplingen rulla igång bilen medans jag fortfarande hade lite fart men det gick inte.
    Jag försökte att starta bilen som vanligt men det gick inte heller, det var som att batteriet var helt tomt.

    Jag ringde till farsan och bad han komma och hjälpa mig.
    Vi försökte först med startkablar, det gick inte, bilen betedde sig fortfarande som att batteriet var heldött men pappas bil verkade inte speciellt ansträngd vid startförsöken.

    Vi började att bogsera hem bilen, jag försökte vid några tillfällen att rulla igång bilen men det gick inte, det kan ju iofs ha med startspärren att göra.

    Vad kan det vara för fel?

    Några troliga felkällor:
    Batteriet
    Startmotorn
    Generatorn
    Kablarna mellan batteri, startmotor och generator
    Jordpunkter
    Tändningslåset

    Någon som har några idéer?

    Bilen är en något trimmad 9000CSE från 1997 med 2,3-litersmotor.
    Senast redigerat av EPG den 2015-10-08 klockan 19:25.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Mer information:
    Batteriet var mer eller mindre helt urladdat så det har jag satt på laddning nu.

    En kompis hjälpte mig idag, vi kopplade startkablarna direkt på batterikontakterna (utan att ha ett batteri inkopplat alltså) och sen tog jag bort tändkassett och tändstift för att motståndet skulle bli minsta möjliga. Efter det så provade jag att vrida på startnyckeln men motorn går fortfarande inte runt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Går motorn runt när du försöker rulla igång den?
    Utan Saab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Det tar inte tvärstopp så det antar jag, jag ska kolla så att den går runt med hjälp av en stor ringnyckel på remskivans mutter i helgen tänkte jag.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    kan ju vara generatorn som skurit. Flatremmarna biter på ganska duktigt och om det händer på låga varv så kan det ju bli så att den nyper motorn bara. Fast om ni gjort ett stort motorjobb så kanske det lutar åt mer tråkiga saker..............

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag får kolla det, det verkar inte som att kolvarna har krockat med några ventiler i alla fall.
    Hur lång tid kan motorn snurra utan olja föresten?
    Jag hade tändkasset, tändstift och soppapump bortkopplat medans jag körde på startmotorn för att få oljelampan att slockna men dessvärre så hade jag från början glömt att skruva fast en koppling vid oljefiltret som förser turbon med olja vilket gjorde att några liter hamnade på golvet. Sen när jag väl hade dragit åt kopplingen så fick jag lampan att slockna efter 10 - 15 sekunder men jag vred nog på startmotorn totalt sett mellan en och två minuter med tänd oljelampa.
    Kan motorn ha tagit skada av detta?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag har hittat felet nu, det blir att bytavevlager och stake på cylinder 1.
    Sen blir det till att ta ur veven så att man kan mäta upp lagerbanan så att den är okej också samt sanera motorn från gråsvart gojs. Annars blir det byte av vev...

    Ska ta några bilder i morgon.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Det verkar som att det har roterat på utsidan av lagerhalvorna:

    Lägg märke till den "lilla svetsloppan" som har legat i smörjoljehålet.


    Lagerbanan på veven ser relativt repfri ut, spåret i mitten går att torka dän med en fuktig trasa.


    Denna metallbit hittade jag också.
    Senast redigerat av EPG den 2015-11-15 klockan 15:45. Anledning: stor bild
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Jag upptäckte precis att jag hade förväxlat överfallen till vevstakarna på cylinder 1 och 4.
    Kan man koppla detta som en trolig orsak till haveriet?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    472
    Japp, borde skapa felaktiga mått då de är "matchade".
    Inge bra alls :-(

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 22:34
  2. Bilen vill till service igen - 9-3SS
    Av Hmg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 22:52
  3. Bilen vill inte starta efter byte av box T7
    Av Rainer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •