Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fungerar denna koppling till 9-3 08 biopower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61

    Fungerar denna koppling till 9-3 08 biopower

    Slänger ut fråga då vid felsökning SAAB verkstan sa att nytt svänghjul behövs. (missljud).
    Skall uppgradera motor med ett GDM steg 1 (ca. 225 hk) senare så en ny koppling är bra.

    Fråga. Passar denna v6 9-3 koppling min bil med ett nytt original typ maptune svänghjul tillsammans?
    http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-2...item4626587db6
    Bra pris tycker jag.

    9-3 vector 08 Biopower 6 växlad låda

    Tack för svar.
    Senast redigerat av sungam17 den 2015-10-08 klockan 11:24.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Svara på min egna fråga. Ja den passade fint tillsammans med en ny V6 koppling.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Om jag förstod rätt så bytte du svänghjul samtidigt som du monterade kopplingen du länkat till?

    Då får du alltså ett massivt svänghjul? HUr upplevs det både körmässigt och ljudmässigt?

    Och vet du vad kopplingen till V6 är specad till? Vet att jag har ett kopplingsbyte på gång inom en snar framtid,däremot så har mitt svänghjul inte sagt upp sig (än),så då är frågan om kopplingen du monterat passar min utan att byta svänghjulet?

    Många frågetecken i mitt inlägg ser jag,,,,men frågar man inte får man inga svar...=0

    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 248
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Om jag förstod rätt så bytte du svänghjul samtidigt som du monterade kopplingen du länkat till?

    Då får du alltså ett massivt svänghjul? HUr upplevs det både körmässigt och ljudmässigt?

    Och vet du vad kopplingen till V6 är specad till? Vet att jag har ett kopplingsbyte på gång inom en snar framtid,däremot så har mitt svänghjul inte sagt upp sig (än),så då är frågan om kopplingen du monterat passar min utan att byta svänghjulet?

    Många frågetecken i mitt inlägg ser jag,,,,men frågar man inte får man inga svar...=0

    /M
    TS skriver att han bytt till ett nytt original svänghjul? Det är då av dubbelmassetyp.

    Ca. 450nm håller v6 kopplingen för.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Citat Ursprungligen postat av Mackan Visa inlägg
    TS skriver att han bytt till ett nytt original svänghjul? Det är då av dubbelmassetyp.

    Ca. 450nm håller v6 kopplingen för.

    Läste om hans inlägg och förstod det bättre,När jag såg "original typ Maptun" slog det mig att jag sett nån bytt till massivt för hållbarhetens skull.

    DÅ kan jag också beställa likadan koppling till min biopower 209hk-10 med 6vxl låda och Xwd.(?)
    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 810
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Läste om hans inlägg och förstod det bättre,När jag såg "original typ Maptun" slog det mig att jag sett nån bytt till massivt för hållbarhetens skull.

    DÅ kan jag också beställa likadan koppling till min biopower 209hk-10 med 6vxl låda och Xwd.(?)
    /M
    Xwd har 250mm har jag för mig!
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Halland
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Läste om hans inlägg och förstod det bättre,När jag såg "original typ Maptun" slog det mig att jag sett nån bytt till massivt för hållbarhetens skull.

    DÅ kan jag också beställa likadan koppling till min biopower 209hk-10 med 6vxl låda och Xwd.(?)
    /M
    Hej o ursäkta dröjesmålet... Nej min köpta koppling passar ej din XWD SAAB! (Jag Köpte alltså en V6 koppling och ett dubbelmasse svänghjul.)
    Gjorde en sökning på EBAY o fick fram:
    http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_fr...r+xwd&_sacat=0
    I flera annonser finns en kompatibilitets kontroll för o se om delen passar bilen osv.
    Själv sparade jag en rejäl slant på att köpa där (ca. 1/3 pris) och original LUK (SAAB) delar!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av sungam17 den 2015-11-15 klockan 23:56.

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 248
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Läste om hans inlägg och förstod det bättre,När jag såg "original typ Maptun" slog det mig att jag sett nån bytt till massivt för hållbarhetens skull.

    DÅ kan jag också beställa likadan koppling till min biopower 209hk-10 med 6vxl låda och Xwd.(?)
    /M
    XWD bilarna har en bra koppling från fabrik, du behöver inte byta på ett bra tag
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Förutom att 9000 mil kan sätta sina spår.... Skulle testa en "inspirerad" start en gång,det ville inte kopplingen vara med om.
    Såna tillfällen är dock sällsynta...

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Hur fungerar Biopower motoren?
    Av hansii i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-09-10, 22:52
  2. Fungerar denna Biltema-olja i en 9-5?
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 12:09
  3. Fungerar denna DIN-kabel (lågnivå utgång) i org ng900..?
    Av MrDanger i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-07, 21:34
  4. Fungerar denna lösning med lmm?
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 09:24
  5. Hur fungerar denna dump?
    Av skidbona i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 22:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •