Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bensinen trycks ur tanken, fel på tankavluftningen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Bensinen trycks ur tanken, fel på tankavluftningen?

    Fick problem med min saab 9-3 02 aero idag. När man stänger av bilen så rinner det bensin ur tanken, verkar göra det medan man kör också av att bedöma av tankmätaren.
    Bensinen verkar komma någonstans ovanifrån, rinner ner mellan handbroms vajern och "fyrkanten" framför tanken som ena tankpåfyllningsröret går till. Har kollat runt bensinfiltret men där är det helt torrt så det kan uteslutas.

    Kan felaktig tankventilation/ backventiler ställa till det eller är det helt uteslutet?
    Hade min lilla son med mig och hade bråttom hem att laga kvällsmat och få grabben i säng så har ej hunnit lyfta baksätet och kolla efter ev läckage i slangar eller dylikt genom inpektionsluckan.

    Undrar om det är möjligt att tankventilationen kan ställa till det så bensinen trycks ur tanken eller bör jag börja leta efter läckage runt bensinpump och rör slangar mot bensinfiltret?
    Tack på förhand / Mathias

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Klippte upp lite plåt runt inspektionshålet och fick se att det var en plasthake som ska låsa fast utgående tryck bensinslanganslutningen som hade gått av så anslutningen gled lite uppåt och läckte mellan o ringarna.
    Kanske bra att veta vad mitt fel var om någon annan får liknande fel i framtiden.

    Lagade det hela sporadiskt med en metallbit bockad som en låshake och drog fast det hela med lite silikonslang och buntband.
    Funderar på att bocka till en starkare bygel som låser fast anslutningen så den inte kan glida uppåt och skruva fast bygeln med plåtskruv i plastlocket.

Liknande ämnen

  1. Tanka olja och kolla bensinen.. B235E
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 21:29
  2. Tillsätta STP i bensinen till en 4-takts moped?
    Av Reagger i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 20:02
  3. Späda ut bensinen med E85 ?
    Av miche.f i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 21:13
  4. Inblandning av etanol i bensinen
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 11:28
  5. Vatten i bensinen, vad göra ?
    Av SaabAero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •