Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Hur luftar jag kopplingen?

  1. #21
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av jonTe

    Testade förresten att provblåsa i min luftman igår och visst satt det en reducerventil i den= man behöver inte bry sig om trycket.
    Får man ångra sig.....
    Samma luftman som jag använt flera ggr på min 9000 med 3-bars tryck i hjulet utan problem skulle användas på Magnus-aero:s 9-3:a i somras.
    Övertygande berättade jag för den oroliga ägaren att man inte behövde bry sig om trycket pga reduceringen och slangen anslöts till vanliga sommarhjulet.

    PANG sa det och locket flög av med resultatet att det sprutade elak bromsvätska i det fina motorutrymmet.....
    Var rätt snabb med trasan så några skador hann inte uppkomma men......:

    Det kan vara en SÄKRARE metod att använda ett reservhjul med lågt tryck

    MVH Jonas
    Trist att behöva lära sig allt den hårda vägen
    Jag kör numer med max 1bar i däcket och avslutar luftningsproceduren med att vacumsuga, dvs flyttar slangen från däckventilen till lämpligt uttag på insuget och startar motorn. Efter några minuter på tomgång är jag nöjd.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    21
    Ett reserv hjul ska ha minst 3bar.

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av turbo_tech
    Ett reserv hjul ska ha minst 3bar.
    Joo men det är ganska enkelt att tappa ur...
    Fördelen att använda reservhjulet är ju att man slipper tappa ur sina vanliga hjul ned till ~1bar.
    Kan ju bli tokigt om man inte har kompressor i garaget eller där man är o mekar och måste köra för att fylla på igen.

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av jonTe

    Testade förresten att provblåsa i min luftman igår och visst satt det en reducerventil i den= man behöver inte bry sig om trycket.
    Får man ångra sig.....
    Samma luftman som jag använt flera ggr på min 9000 med 3-bars tryck i hjulet utan problem skulle användas på Magnus-aero:s 9-3:a i somras.
    Övertygande berättade jag för den oroliga ägaren att man inte behövde bry sig om trycket pga reduceringen och slangen anslöts till vanliga sommarhjulet.

    PANG sa det och locket flög av med resultatet att det sprutade elak bromsvätska i det fina motorutrymmet.....
    Var rätt snabb med trasan så några skador hann inte uppkomma men......:

    Det kan vara en SÄKRARE metod att använda ett reservhjul med lågt tryck

    MVH Jonas
    Jo tack det kommer jag ju ihåg... Känns som om jag hade värre saker att tänka på den gången...

    ...som t.ex 10ans ringnyckel som letade sig ner i sprängkåpan...

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hur luftar slavcylindern till kopplingen?

    Hejsan, till och börja med har jag kollat alla trådar om att lufta koppling på Saab 9-3 2,0T -98, det enda jag behöver är en bild eller en detaljerad beskrivning var luftnippeln sitter och vad som krävs för att komma åt den.

    Tack på förhand

    En nybörjare
    Senast redigerat av xX9-3TurboXx den 2015-04-20 klockan 00:13.

  6. #26
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Luftnippeln sitter ovanpå växellådan. Du hittar den enkelt om du följer slang/rör från kopplingscylindern. Du behöver en ringnyckel. Har för mig att det är 8 mm. Men det upptäcker du ju själv när du väl hittat nippeln.

    Trångt är det men du behöver inte plocka bort någonting om du inte vill. Är batteriet borta blir det dock litet bättre plats.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2015-04-21 klockan 17:31.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Värt att kommentera att man inte kan lufta från denna anslutning och ner till slavcylindern med tryck utan man måste vacuumsuga för att få upp och ur ev luft som ligger lägre. En luftman eller liknande verktyg för bromsvätskebehållaren som man sedan ansluter till insuget och kör motorn på tomgång några minuter funkar fint.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    trådlyft - har jag förstått det rätt att man matar nya vätskan till nippeln på lådan, sedan vakuumsuger på bromsvätskebehållaren med t ex en luftman?
    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur avluftar man en koppling OG9-3
    Av rachid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2008-07-26, 03:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •