Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: BT Handsfree - hur koppla in i 9-3 '08 med Nav?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784

    BT Handsfree - hur koppla in i 9-3 '08 med Nav?

    Har just köpt en 9-3 '08 (nu ljög jag, det är en Cadillac BLS, men det är ju samma sak elektriskt sett) som har BOSE-ljud med navigator och röststyrning men ingen Bluetooth.

    Hur får jag lättast handsfreefunktionalitet genom stereon? Det finns massor skrivet om hur man installerar detta i en bil med TEL1, men navigationen innebär väl att min bil har TEL4? (om jag är rätt underrättad).

    Är det kanske lättare att använda en eftermarknadshandsfree? Fast det vore ju roligare med original.

    /Magnus

  2. #2
    Att du har navigation behöver inte betyda att du har TEL4. Du kan plocka av plasten till vänster om frampassagerarens fötter för att se om det finns någon kontakt för anslutning av HF prylar. (Borde det göra eftersom den inte är inkopplad till något för att du inte har Bluetooth)

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har monterat denna SAAB Original Motorola IHF1500-SAAB i 1st og9-5 & 1st ng9-3. Skall snart montera i en ng9-3 till. Fungerar bra, enkel montering, plug & play. Rattknapparna för att svara & lägga på fungerar inte, man får den extra lilla kontrollpanelen. Men det är annars ett i nuläget prisvärt & kompetent BT-Handsfree.

    Det står SAAB i telefonen när man pairat BTn, bara det I fabriksmonterad original ng9-3 står det tråkiga UHP.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jag har monterat denna SAAB Original Motorola IHF1500-SAAB i 1st og9-5 & 1st ng9-3. Skall snart montera i en ng9-3 till. Fungerar bra, enkel montering, plug & play. Rattknapparna för att svara & lägga på fungerar inte, man får den extra lilla kontrollpanelen. Men det är annars ett i nuläget prisvärt & kompetent BT-Handsfree.

    Det står SAAB i telefonen när man pairat BTn, bara det I fabriksmonterad original ng9-3 står det tråkiga UHP.
    Pluggas den rakt i TEL1-uttaget bara? Eller hur kopplas den in?

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja, enbart in i tel-kontakten. Plus dragning av mikrofon och kontrollpanel. Inget annat elektriskt kopplande. Enkelt och smidigt.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Ok. Hade hoppats på en installation som använder bilens befintliga mik ... men då får jag hitta på nåt annat. Verkar som att det finns ett par alternativ på justcarkits.

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Är det ändrat på dom senare 9-3:orna?

    När jag istallerade ett HCB-400 på kontakten för HF-förberedelse i min 05:a så tror jag inte det installerades någon extra mikrofon. Det fanns ingen sådan mikrofon med handsfreen. Jag har fått för mig att tanken med just HF-förberedelsen är att man ska ha koppling till ljud ut i stereon, antenn och bilens mikrofon.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Trodde jag med.

  9. #9
    Den inbyggda micen funkar kanske inte optimalt med alla eftermarknads HF system. För att ta reda på det så får försöka patcha in den o sen om man hörs i andra änden :-) Lite tråkigt sätt ta reda på om det funkar, men det går. Funkar det inte så måste man ju ändå hänga på en annan mic. Kanske går det att att sätta den bakom plasten på något sätt där den originalet sitter?

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är väl tyvärr så att många av HF-kitten har en anpassad mikrofon. Den inbyggda ger t.ex. ibland för låga signal nivåer så man inte hörs, eller har annan elektrisk inkoppling. Motorola micken är ju ganska okej i sitt utförande. Vissa Parrot har ju rymdskepp till mikrofoner, men de är säkert bra på att fånga upp ljud.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Kanske går det att att sätta den bakom plasten på något sätt där den originalet sitter?
    Mjo, men då förlorar jag ju röststyrningen av stereo/nav etc...

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Om man kör med Motorola HF så är den micken inte ful så det stör. Mjukt formad. Hade man sprayat den med samma ljusa färg som interiörplasten hade den i det närmaste inte märkts av. Men det gör den ändå inte då man inte sitter & kollar i takpanelen. Jag var tveksam innan montage, men har inget att direkt anmärka nu.

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av enor Visa inlägg
    Har just köpt en 9-3 '08 (nu ljög jag, det är en Cadillac BLS, men det är ju samma sak elektriskt sett) som har BOSE-ljud med navigator och röststyrning men ingen Bluetooth.

    Hur får jag lättast handsfreefunktionalitet genom stereon? Det finns massor skrivet om hur man installerar detta i en bil med TEL1, men navigationen innebär väl att min bil har TEL4? (om jag är rätt underrättad).

    Är det kanske lättare att använda en eftermarknadshandsfree? Fast det vore ju roligare med original.

    /Magnus
    TEL1 - Förberedd för telefon
    TEL4 - Integrerad blåtandstelefon

    Dvs du kan ha både TEL1 och TEL4 med Navigation och skulle förvåna mig om du inte kan följa samma guide som jag gjorde för Saab:en.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Ny mobil, vad krävs för att koppla till befintlig handsfree
    Av Keffooo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 08:20
  2. Koppla in handsfree till AS2 (9-5)
    Av dekagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •