Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kraftig blårök vid kallstart men bara en kort stund? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -

    Kraftig blårök vid kallstart men bara en kort stund? OG9-5

    Haj, jag behöver lite hjälp med felsökning.

    Jag har en 95 2,3t linear sport från 2003.

    Vid kallstart ryker den kraftigt blåvit rök under en kort stund. Det luktar bränd olja tycker jag. Röken är ganska kraftig och lag lägger ett så stort moln över parkeringsplatsen att det är pinsamt. Bilen slutar dock ryka ganska snart. Behöver inte köra mer än ca 200-300 m för att det ska upphöra. Oljeförbrukningen har också skjutit i höjden. På en tank måste jag fylla på 1-2 l olja. Oljan blir dessutom svart och sotig.
    Problemet har kommit succesivt under det senaste halvåret och nu måste jag definitivt göra något åt saken.
    Bilen har gått ca 24 000 mil. Orginalturbon är bytt vid ca 19000 mil och då mot en modell större (TD04). Den turbon var inte ny eller renoverad utan kom från skroten.
    Vevhusventilationen är också bytt sedan tidigare.

    Min gissning är då att turbon är slut. Jag har därför köpt en renoverad TD04 från Speedparts. Problemet är att när jag rivit ner den gamla turbon och lägger den på bänken bredvid den nya kan jag inte hitta någon skillnad. Båda axiellt och radiellt glapp är, så vitt jag kan känna i alla fall.

    Så då är frågan, kan turbon vara slut utan att det känns som ökat glapp i axeln eller ligger felet någon annan stans?

    Om det inte är turbon som är slut vad är det då? Jag har tidigare läst om slitna ventilstyrningar och igen-koksade kolvringar men har ingen egen uppfattning om detta stämmer.

    Video på turbosarna:

    hqdefault.jpg
    https://youtu.be/nJaMD9rbH_U

    Tacksam för all hjälp och råd jag kan få
    /Forsman
    Senast redigerat av FForsman den 2015-10-05 klockan 21:48.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hur är det axiella lagerspelet i den gamla turbon? Det är inte ovanligt att kolvringar ger dessa symptom när de är slut eller har koksat fast.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Hur är det axiella lagerspelet i den gamla turbon? Det är inte ovanligt att kolvringar ger dessa symptom när de är slut eller har koksat fast.
    Tack Fidel.

    Det axiella lagerspelet är knappt märkbart. Det är svårt att känna det på både den gamla och renoverade turbon.

    Borde inte ett kompressionsprov ge en fingervisning om kolvringarna är slut eller fastkoksade?

    /mvhff
    Senast redigerat av FForsman den 2015-10-05 klockan 23:11.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Ett kompressionsprov säger väldigt lite om olja o skrapring är slut/är fastkoksade. Om de är det så ligger det en oljefilm som i sin tur hjälper kompressionsringen att täta. Man brukar således ha ganska fina värden även när ringarna fastnat. Jag hade själv mellan 14-15 bar jämnt över cylindrarna på en maskin där ringarna satt, och precis som din drog den ca 1 liter per tank. Om det inte är turbon (vilket ju inte verkar vars troligt) så är risken mycket överhängande att ringarna sitter eller är slut. Det är dock med rätt verktyg relativ lätt och billigt att byta, det tar lite tid men är egentligen inte speciellt jobbigt. Ett leakdowntest kan peka i rätt riktning, men även där är det ju täthet gällande komprimerad luft man mäter och inte om olje / skrapring tar hand om oljan på rätt sätt.
    Senast redigerat av Fidel den 2015-10-06 klockan 12:09. Anledning: Stavfel a la iPhone.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Tack Fidel

    Då ska jag försöka göra ett leakdowntest eller gå på att byta kolvringar direkt.

    mvh
    /Forsman

  6. #6
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Om det bara ryker när bilen ståt en stund t.ex över natten och röken avtar väldigt snabbt så sätter ja mina slantar på att det är dåliga ventiltätningar.
    Man måste tänka på gravitationen vi har här på vår jord, blir svårt för olja att ta sig in i förbränningsrummet via kolvarna det är ju inte tyngdlöst inne i motorn.
    Oljan rinner förbi ventiltätningarna och ner i förbränningsrummet vilket förbränns så fort motorn startar och resulterar i ett moln bakom bilen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Det mest logiska borde vara som Kim0h skriver. Jag har dock aldrig hört om en Saab topp där de gått. De är ganska kraftiga. Dessutom med tanka på den mängd olja den drar torde det vara ytterligare ett fel förutom ventiltätningarna i så fall. Jag säger inte att det inte le ventiltätningarna, men det är så vitt jag förstår väldigt ovanligt att de ger sig.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Om det bara ryker när bilen ståt en stund t.ex över natten och röken avtar väldigt snabbt så sätter ja mina slantar på att det är dåliga ventiltätningar.
    Man måste tänka på gravitationen vi har här på vår jord, blir svårt för olja att ta sig in i förbränningsrummet via kolvarna det är ju inte tyngdlöst inne i motorn.
    Oljan rinner förbi ventiltätningarna och ner i förbränningsrummet vilket förbränns så fort motorn startar och resulterar i ett moln bakom bilen.
    Ja röken kommer bara vid kallstart men inte alltid. En del morgnar är värre än andra vilket är lite anmärkningsvärt. Jag har funderat på om omgivningstemperaturen kan spela roll men jag har inte kunna se något samband mellan temperaturskiftning och rökutveckling. Sambandet kanske finns där men jag har inte för någon bok på det så jag vet inte.
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Det mest logiska borde vara som Kim0h skriver. Jag har dock aldrig hört om en Saab topp där de gått. De är ganska kraftiga. Dessutom med tanka på den mängd olja den drar torde det vara ytterligare ett fel förutom ventiltätningarna i så fall. Jag säger inte att det inte le ventiltätningarna, men det är så vitt jag förstår väldigt ovanligt att de ger sig.
    Det låter ju logiskt även om jag förstår att det är ovanligt att ventiltätningarna läcker. En olycka kommer sällan ensam och det är säker flera fel som samverkar.

    Ventiltätningar beställda.

    Ingen av er verkar misstänka turbon som huvudkandidat till problemen så jag returnerar den och sätter tillbaks den nygamla som satt där. Tror ni det är klokt eller bör jag byta i alla fall. Vill ju ogärna byta om jag inte måste för det är ju inte helt gratis.

    Mvh
    /Forsman

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Sätter en större slant på att det är kolvringarna!
    Hade samma symtom i ca 3000 mil. Inkl bra komptest. 2,3 -03 med 33' mil.
    Sedan kom det stora raset!
    En kolv bestämde sig för att "gå på tvären" i cylindern.
    Mitt råd är alltså att ställa bilen och byta kolvar/ringar eller helst, renovera allt.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    När bilen drar den mängderna olja så är det bara en tidsfråga innan det sotskär.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Sätter en större slant på att det är kolvringarna!
    Hade samma symtom i ca 3000 mil. Inkl bra komptest. 2,3 -03 med 33' mil.
    Sedan kom det stora raset!
    En kolv bestämde sig för att "gå på tvären" i cylindern.
    Mitt råd är alltså att ställa bilen och byta kolvar/ringar eller helst, renovera allt.
    Ja, det låter rimligt. Vad menar du med att renovera allt? Vilka delar och hur omfattande?
    (Edit: Alla lager, kamkedja, balansaxelkedja, kolvringar, packboxar, o-ringar, honing av cylinderlopp samt ny topplockspackning?)

    Känner du till någon bra guide för den typen av motorrenovering som du kan hänvisa till?

    Min ambition är inte att trimma mer än vad som redan är gjort i och med bytet till TD04 turbon. Det är vår bruksbil som jag såklart gärna vill hålla liv i.

    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    När bilen drar den mängderna olja så är det bara en tidsfråga innan det sotskär.
    Vad innebär att ”sotskära”?

    Tack för svaren!

    Mvh
    /Forsman
    Senast redigerat av FForsman den 2015-10-07 klockan 21:33.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av FForsman Visa inlägg
    Ja, det låter rimligt. Vad menar du med att renovera allt? Vilka delar och hur omfattande?
    (Edit: Alla lager, kamkedja, balansaxelkedja, kolvringar, packboxar, o-ringar, honing av cylinderlopp samt ny topplockspackning?)

    Känner du till någon bra guide för den typen av motorrenovering som du kan hänvisa till?

    Min ambition är inte att trimma mer än vad som redan är gjort i och med bytet till TD04 turbon. Det är vår bruksbil som jag såklart gärna vill hålla liv i.


    Vad innebär att ”sotskära”?

    Tack för svaren!

    Mvh
    /Forsman
    När bilen drar den mängden olja så bildas det en hel del sot och avlagringar på kolvtoppar, i toppen och på ventiler. När det blir tillräckligt mycket sot så kan det börja lossna och kilar då oftast mellan kolv och cylindervägg. Det genererar en fasansfull massa friktion och värme. Det i sin tur leder till att mer sot bränner loss och kilar ännu mer med än mer värmeutveckling. Till sist så skär grejerna. Har haft ett par sådana projekt där motorerna har sotskurit, allt annat har sett fint ut i form av lager, oljesilar. Den gemensamma nämnaren har vart att de dragit stora mängder olja p.g.a dåliga kolvringar.

    Om det hade vart min bil som används som brukis hade jag renoverat med motorn kvar i bilen. (Förutsatt att kam/balansaxelkedja är ok) Vet inte om det finns någon guide att följa på det sättet med noggranna beskrivningar. Man lyfter topplocket, bort med tråget, upp med kolvar. Kontrollera ramlager och byt om de ser tråkiga ut. Nya vevlager byter man när man ändå har det nere. Nya ringar monteras, packningar, oftast kan någon / några pinnbultar till grenröret ha gått som man kan passa på att borra ut och montera nya. Ett KIT med alla packningar, ringar, lager och vätskor borde kunna hamna på 3-4000 lite beroende på vad man har för rabatter. Väljer man att också byta kamkedjedrivningen så blir det lite mer jobb då man också får flytta motorpaketet åt vänster för att komma åt bröstkåpan ordentligt. Då tillkommer kostnad för den transmissionen (rea just nu hos en av sponsorerna 1650:- för komplett sats) Planing av topplock brukar jag göra i Frölunda för 6-700:-.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    OK, tack Fidel. Det förtydligar saken och det vill man ju gärna undvika.

    Kollade i Heynes verkstadshandbok och där står mycket av mek-procedurerna ganska väl beskrivet tycker jag. Får lura lite på hur och vad jag ska göra.

    /Forsman

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hur har det gått för dig? Jag har hunnit bygga ihop min motor, är du klar med din renovering?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Om det hade vart min bil som används som brukis hade jag renoverat med motorn kvar i bilen. (Förutsatt att kam/balansaxelkedja är ok) Vet inte om det finns någon guide att följa på det sättet med noggranna beskrivningar.
    Är det inte lämpligast att börja med WD-40-metoden, dels för att det ofta fungerar (om man är tålmodig, med det läckaget TS beskriver så lär inte en vecka räcka), dels för att man då direkt kan få bekräftat att det just är otätt vid kolvringarna?

    Sedan bör TS kontrollera vevhusventilationen, inte för att den kan dra så mycket olja men för att trasig sådan kan vara vad som satt igång problemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Är det inte lämpligast att börja med WD-40-metoden, dels för att det ofta fungerar (om man är tålmodig, med det läckaget TS beskriver så lär inte en vecka räcka), dels för att man då direkt kan få bekräftat att det just är otätt vid kolvringarna?

    Sedan bör TS kontrollera vevhusventilationen, inte för att den kan dra så mycket olja men för att trasig sådan kan vara vad som satt igång problemet.
    Det är ju en väg att gå. Jag ger dock inte mycket för WD40 metoden, dels för att de 5 liter wd 40 kostar lika mycket som nya kolvringar till bilen. Och dels för att jag har allergi mot bonnmek och silvertejp. Jag påstår inte att folk inte fått det att funka, utan jag föredrar att göra saker ordentligt. Om man inte känner för att börja med att riva motorn kan man ju alltid testa. Min erfarenhet är dock att det är bättre att lägga de pengarna på delar till renoveringen om planen är att behålla bilen.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hej igen

    Jag har varit och rest i några veckor så bilen har blivit stående. Har passat på att köra WD40 metoden och fyllt på i cylinderloppen vid flera tillfällen under tiden när jag varit hemma. I helgen fick jag tillbaka turbon och har kunnat köra en del. WD40 tricket fungerade inte för mig i alla fall. Så, då återstår att se över kolvringarna. Jag är lite osäker på om det går att få loss sumpen och komma åt vevstakarna underifrån utan att ta ur motorn. Hur är det med den saken egentligen?

    /mvhff

  18. #18
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Du kan få ur kolvarna med motorn i bilen men det krävs att du lossar sumpen o släpper vevstakarna i botten för att sedan dra/putta dem uppåt med avtagen topp.
    Senast redigerat av daspunner den 2015-12-11 klockan 06:08.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Du kan få ur kolvarna med motorn i bilen men det krävs att du lossar sumpen o släpper vevstakarna i botten för att sedan dra/putta dem uppåt med avtagen topp.
    Det får bli en sådan manöver till våren för jag har inget bra garage.

    Tills vidare är problemet löst på annat sätt. Skaffade en 9-3 Aero kombi från 06 istället. :-)

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 2.3t Kraftig blårök
    Av knoblys i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-07, 22:43
  2. Kraftig blårök på motorvägen
    Av Dumli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 14:00
  3. blårök vid start då bilen stått en stund. saab 9-5
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 11:07
  4. 9000:Startar bara en kort stund efter längre paus
    Av Edrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 14:50
  5. Kraftig blårök
    Av kaufman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •