Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Sätesvärmaren fungerar inte

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182

    Sätesvärmaren fungerar inte

    Som rubriken, kan det vara en säkring? Vart sitter säkringarna? Vad för säkring behövs för det?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Läs förarhandboken så hittar du säkringar och nummer på dessa.

    Många gånger är trasig sätesvärme pga en kabel i själva värmedynan i stolen gått av, när sätesvärme var nytt så räckte det nästan att sätta knäet i dynan en gång för att det skulle kunna hända...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    Läs förarhandboken så hittar du säkringar och nummer på dessa.

    Ok, men om det är en säkring som gått, vart hittar man säkringar, närmsta mack?

    Många gånger är trasig sätesvärme pga en kabel i själva värmedynan i stolen gått av, när sätesvärme var nytt så räckte det nästan att sätta knäet i dynan en gång för att det skulle kunna hända...
    Det värsta som kan hända alltså, vad gör man d? Låter dyrt det här. Är verkligen i behov av värme i säten nu när det börjat bli kallish ute.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Bara att skarva ihop värmetråden igen med valfri metod. Det pilliga är att få av klädseln.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Bara att skarva ihop värmetråden igen med valfri metod. Det pilliga är att få av klädseln.
    Kan inget sånt, är det en vanlig bilmeck som får titta på sånt eller måste man leta upp en el- kille som kan om bil- el?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Kan inget sånt, är det en vanlig bilmeck som får titta på sånt eller måste man leta upp en el- kille som kan om bil- el?
    En vanlig hemmapulare klarar det där.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    En vanlig hemmapulare klarar det där.


    Får börja med säkringen. Om det inte är säkringen som spökar kan jag sprätta upp klädsen.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    sprätta upp är onödigt (fel) - klädeln ska gå att "kränga av" utan att skada den... Men jag skulle säga att det inte är helt trivialt om man har tummen mitt i handen... dessutom bör man väl löda och ev krympslanga skarven. Jag har försökt laga en dyna en gång (med det är läääänge sen på en og900 eller var det en 9000) och det höll ett tag men inte jättelänge... På lite nyare bilar upplever jag att dynorna har funkat utan att gå sönder, tror konstruktionen har förbättrats sen 90-talet...

    Känner du jobbet är för stort, köp en lös dyna på biltema eller en skön fårskinnsfäll... eller frys om rumpan, det har jag gjort och jag lever än...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    49
    Trasig stolsvärme är inte helt ovanligt på ng9-3, jag fick byta på min förra bil. Det går en metallpinne tvärs över sätet under klädseln som kan skada värmeslingorna om man lyckas sätta ett knä på den ett par gånger. Det är inte så väldans komplicerat att byta värmedynan men det underlättar om man är två stycken som hjälps åt eftersom stolen måste ut ur bilen.
    Saab 9-3 Aero SS 2005 #Såld#
    Saab 9-3 Turbo4 Vector SS XWD 2011 #Såld#

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av risig9000 Visa inlägg
    På lite nyare bilar upplever jag att dynorna har funkat utan att gå sönder, tror konstruktionen har förbättrats sen 90-talet...
    På nyare bilar är varje värmetråd individuellt isolerade. Förr var alla kopparkardeler i kontakt med varandra. När det blev avbrott på en minskar tvärsnittsarean på den punkten något men samma ström ska fortfarande transporteras förbi. När tillräckligt många kardeler gått av blir tvärsnittsarean så liten att kabeln brinner av. Med individuellt isolerade trådar minskar bara prestandan i takt med att trådarna går av.
    Fredrik J

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Enligt bilden ska säkringen ligga på nummer 16, räknar jag så finns inte nummer 16 i den ordningen istället tänkte jag gå på ampären och tog bort en med "nyckeln" till säkringen. Sen när jag ska få bort säkringen från nyckeln var det helt omöjligt. Fick så in i helvete i fingrarna att jag fick ta hjälp av något annat för att bända up käftarna på nyckeln. Ska det vara så svårt få bort säkringen från käftarna?

    Iaf, hur fan hittar jag den rätta säkringen till säten?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Sen när jag ska få bort säkringen från nyckeln var det helt omöjligt. Fick så in i helvete i fingrarna att jag fick ta hjälp av något annat för att bända up käftarna på nyckeln. Ska det vara så svårt få bort säkringen från käftarna?
    Nu är det ett tag sedan jag pillade med säkringar på 9-3:an, men är inte nyckeln bara som en "pincett" som klämmer över kanterna på säkringen? Går det då inte att skjuta säkringen i längsled av spåret som den sitter i på verktyget när den ska tas bort från verktyget? Det är bara min minnesbild av hur verktyget ser ut och fungerar, så jag kanske har fel...


    Edit: Är det så här verktyget ser ut (sid 214)? Isåfall förstår jag att den fastnar eftersom säkringen har en midja där verktyget ansluter. Fast det borde ändå inte vara himla svårt...
    Senast redigerat av Vfr den 2015-10-16 klockan 09:38.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Noddle Visa inlägg
    Enligt bilden ska säkringen ligga på nummer 16, räknar jag så finns inte nummer 16 i den ordningen istället tänkte jag gå på ampären och tog bort en med "nyckeln" till säkringen. Sen när jag ska få bort säkringen från nyckeln var det helt omöjligt. Fick så in i helvete i fingrarna att jag fick ta hjälp av något annat för att bända up käftarna på nyckeln. Ska det vara så svårt få bort säkringen från käftarna?

    Iaf, hur f-- hittar jag den rätta säkringen till säten?
    Det er ikke nevnt hvilket sete som har ikke fungerende varme, eller om det gjelder begge (fram-)setene. De har i alle fall hver sin sikring, #15 for fører-, og #16 for passasjersetet, begge i elsentralen i baggasjerommet. Har du ikke sikring i posisjon #16 der, så får du i alle fall ikke varme i passasjersetet

    Slik finner du rette sikringen(e):
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-03-09 klockan 01:53. Anledning: §7.1 WIS bild raderad
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nu är det ett tag sedan jag pillade med säkringar på 9-3:an, men är inte nyckeln bara som en "pincett" som klämmer över kanterna på säkringen? Går det då inte att skjuta säkringen i längsled av spåret som den sitter i på verktyget när den ska tas bort från verktyget? Det är bara min minnesbild av hur verktyget ser ut och fungerar, så jag kanske har fel...

    Edit: Är det så här verktyget ser ut (sid 214)? Isåfall förstår jag att den fastnar eftersom säkringen har en midja där verktyget ansluter. Fast det borde ändå inte vara himla svårt...

    Jo det är en sån men går inte dra den åt sidan.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  15. #15
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Man kan ju köpa en beg. stol också. Är det linear eller halvläder Vector/Aero så tycker jag dom kommer titt som tätt.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Man kan ju köpa en beg. stol också. Är det linear eller halvläder Vector/Aero så tycker jag dom kommer titt som tätt.

    /Henrik

    Vector. Vad kostar en sån stol och vart hittar man lixom?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  17. #17
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Fråga på "Köp/Sälj Saab" Facebook gruppen eller här på forumet.. Gissar att skrotarna hellre säljer en hel inredning (men det går ju uppgradera till en annan modell)

    https://www.bildelsbasen.se/index.ph...st_id=25336112

    Den var ganska billig tyckte jag, höger stol saknas..

    Jag sökte här:

    http://fbt.se/index.php?index=search...&site_id=0&p=2
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Tjena! Någon frågade om andra sätet fungerade och det gör den inte heller. Då kan man utesluta några kablar och fokusera på vilken säkring det är, eller hur?
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    382
    Lånar tråden lite då även jag har fel på värmen i förarstolen.

    Indikatorlampan tänds när jag slår på värmen men slocknar efter några sekunder. Ingen värme.
    Detta borde innebära att felet sitter i stolen? Frågan är då bara hur komplicerat det är att laga detta själv?

    Alternativt har någon lämnat in och har ett pris på denna operation?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    182
    Citat Ursprungligen postat av Timez Visa inlägg
    Lånar tråden lite då även jag har fel på värmen i förarstolen.

    Indikatorlampan tänds när jag slår på värmen men slocknar efter några sekunder. Ingen värme.
    Detta borde innebära att felet sitter i stolen? Frågan är då bara hur komplicerat det är att laga detta själv?

    Alternativt har någon lämnat in och har ett pris på denna operation?
    Det som skiljer på problemet du och jag har är att lampan lyser oavsett fast värmaren inte fungerar. Har inte lämnat in den än men ska väl göra det snart så möjligt. Blir riktigt kall utan värmaren.
    SAAB Vector 9-3 -08 Biopower

Liknande ämnen

  1. Ac fungerar inte
    Av saabkille i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 18:58
  2. 9-5 där sätesvärmaren grillar röven
    Av pof i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 14:01
  3. RDS-retime fungerar inte
    Av gråben1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •