Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motorlampan lyser samt tempen rör sig inte. Saab 9-5 -04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Tyringe
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Motorlampan lyser samt tempen rör sig inte. Saab 9-5 -04

    Hejsan alla. Detta är mitt första inlägg på erat eminenta forum och jag hoppas att någon där ute har tid och lust att ge mig lite vägledning.

    Saab 9-5 2,0t Kombi 2004.
    Original (Vad jag vet, köpte den i somras)
    Börjar bli dags för besiktning så därför måste jag fixa lite fel.

    Som jag skrev i rubriken så lyser motorlampan och tempmätaren rör sig inte. Jag tänkte köra och köpa en ODBII idag men kom på att jag kunde ju höra med er först om det är någon "vanligt" fel.

    Där är även några andra småfel som t ex så ibland när man startar så lyser ABS lampan, Handbromslampan och några lampor till. Stänger man bilen och startar igen så försvinner det.

    Vä helljus lyser rak ner i marken. Någon justering eller byte av strålkastare ev. motorn till ljusjusteringen?


    Tacksam för svar.

    /Roger

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    1. Byt termostat. Den lär troligen ha satt felkod på kylvätsketempgivaren men det brukar vara termostaten.

    2. ABS fel kan vara spruckna kransar fram alt avbrott i kablaget till hjulsensorerna.

    3. Xenon eller Halogen strålkastare?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Angående ljuset så tror jag bara lampan sitter ett halvt varv fel.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Tyringe
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ska genast gå ut o kolla det. Tackar för tipset.

    - - - Uppdaterad - - -

    Okey, då ska jag testa att byta termostat och kolla genom ABS delarna.
    Det är Halogenare.
    Ska testa nedanstående först

    Tack för tipsen.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Tyringe
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Angående ljuset så tror jag bara lampan sitter ett halvt varv fel.
    Lampan satt inte helt fel men den satt inte i sitt spår heller. Ska testa ikväll när mörkret lagt sig om det hjälpte. Tack så länge.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Vad gäller motorlampan & termometern, så kolla även att jordpunkterna på termostatlocket inte ärgat. Lossa skruvarna lite, spraya med WD40/5-56 eller liknande & rucka ringkabelskorna fram & tillbaka så det blir "metallrent". Dra åt igen. Det hjälpte för mig när när tempnålen helt plötsligt föll & jag fick CE lampa.

    Men att byta till en ny originaltermostat & ny kylarvätska är inte heller fel.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    WD40 och 5-56 är inte för att lösa kontaktproblem använd hellre kontaktsprey eller liknande.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rognilss Visa inlägg
    Okey, då ska jag testa att byta termostat och kolla genom ABS delarna.
    Kolla felkoderna, har du en Android-telefon är Torque och en ELM327 med bluetooth klockren för motorfelkoderna. Finna hos Kjell för 299:- och för 50:- hos aliexpress om du kan vänta en månad. Men läs vidare.

    Om tempmärtaren inte rör sig alls skulle jag snarare tro på tempgivaren. Men om man läser felkoderna ger tempgivaren och termostaten olika felkoder, så man slipper gissa. Båda felen är vanliga

    När det gäller ABS:en så måste man ha Tech2 för att läsa ut felkoderna, men när den ibland lyser vid start så brukar det vara en glapp sensor. Behöver dock inte vara det. Samma sak där, läs ut felkoden så slipper man (dyrbara) gissningar.

    Så bilen behöver ändå läsas av med en Tech2. Om du lägger till var du bor i din profil kanske någon som bor i närheten erbjuder sig att hjälpa dig, annars får du leta upp någon (bra Saab-) verkstad.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-10-03 klockan 21:28.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg

    När det gäller ABS:en så måste man ha Tech2 för att läsa ut felkoderna, men när den ibland lyser vid start så brukar det vara en glapp sensor. Behöver dock inte vara det. Samma sak där, läs ut felkoden så slipper man (dyrbara) gissningar.
    Du kan använda OP-COM, 200 spänn på Tradera.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Du kan använda OP-COM, 200 spänn på Tradera.
    Säljaren på Tradera har namnet "BeiJing" så det tar kanske lite för lång tid för TS att få hem den (ska alltså jämföras med 50:- för en vanlig ELM327-adapter på aliexpress). Sedan om man googlar lite på OP-COM förstår man att det inte är lika trasselfritt som ELM327 och Torque. Men om allt går bra så ska man kunna läsa ut ABS-felkoderna, ja.

    Jag har inte provat OP-COM själv, utesluter inte att jag provar det någon gång själv.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-10-04 klockan 22:37. Anledning: Förtydligande
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Säljaren på Tradera har namnet "BeiJing" så det tar kanske lite för lång tid för TS att få hem den (ska alltså jämföras med 50:- för en vanlig ELM327-adapter på aliexpress). Sedan om man googlar lite på OP-COM förstår man att det inte är lika trasselfritt som ELM327 och Torque. Men om allt går bra så ska man kunna läsa ut ABS-felkoderna, ja.

    Jag har inte provat OP-COM själv.
    Okej, du gör så klart som du vill.
    Jag rekommenderar alla andra OP-com, de säljs ibland av svenska säljare.
    Jag köper själv inget av kineserna, orkar inte vänta. Bättre att lägga på några tjugor.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Tyringe
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Okey. Jag ska kolla upp olika läsare och se vilken som verkar vettig. Men det är kanske lättare att lämna in på en verkstad och få kollat allt och kanske få KF på att få fixat det också. Mekonomens verkstäder och även andra klarar idag av att läsa av dom flera bilarna. SÅ man måste inte till en saab verkstad.

    Jag tackar för alla tips och råd.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Okej, du gör så klart som du vill.
    Jag tror du missförstod min sista mening, har förtydligat den. Det var inte menat som ett generellt fördömande av OP-COM, bara att jag saknade förstahandsuppgifter om den.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av rognilss Visa inlägg
    Okey. Jag ska kolla upp olika läsare och se vilken som verkar vettig. Men det är kanske lättare att lämna in på en verkstad och få kollat allt och kanske få KF på att få fixat det också. Mekonomens verkstäder och även andra klarar idag av att läsa av dom flera bilarna. SÅ man måste inte till en saab verkstad.

    Jag tackar för alla tips och råd.
    Jag rekommenderar starkt att du lämnar till någon firma som känner till bilen ordentligt, om man bara byter det som felkoderna säger så kan det bli byteskalas. T.ex. ABS-felen, om man har ABS-sensorfel så kan det hända att den även felaktigt flaggar systemenheten som trasig, så kännedom om hur systemet fungerar är bra.

    Om du talar om i vilket område du bor i (lägg gärna till det i din profil) kan nog någon hjälpa dig att hitta bra verkstäder.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lysande CE och P0138 NG9-3 B207
    Av andreassofus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2015-04-15, 13:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •