Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Chip trimning olika steg

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Chip trimning olika steg

    Tjena, ny på forumet här. Jag har läst så mycket jag orkat men får inte riktigt svar på frågan.

    Har en Aero 02 med bsr sport avgassystem, öppet filter och troligen steg två chip men är inte säker.
    Har fått tag i en 3 tums dp och race katt som ska monteras, då blir hårdvaran steg 3. Måste jag köpa ny mjukvara eller kan jag köra med steg 2 eller original mjukvara?

    Lite senare ska ett grenrör byggas och holset hx30 eller hx35 med litet avgas hus monteras tillsammans med större ic. Har byggt turbo vr6 med link förut men trionic är helt nytt för mig.
    Är det nån här på forumet som är duktig på mjukvaran? bosch 044, avgas temp, bredbands lambda har jag. Runt 350 ev upp mot 400hk på oöppnad motor är tanken. Nån som har något färdigt koncept på mjukvaran som vill tipsa, hjälpa till?

    Mvh mathias

    - - - Uppdaterad - - -

    Skulle det gå att styra laddet så det rampar upp laddtrycket på varv dels för att spara drivlinan och för att hålla ner cylinder trycket i mellanregister så vore det bra. Kör gärna på e85 på sommaren

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag har nog "läst på" litet mer än du hunnit med att göra hittills. Det som påstås på nätet om dina frågor är i princip följande.

    - Mjukvaran i motorelektroniken och hårdvaran måste följas åt! I klartext innebär det att du måste börja med att ta reda på vilken mjukvara du har idag och vilken hårdvara denna mjukvara är gjord för. Annars är risken stor att du och/eller bilen blir missnöjd med resultatet
    - Original kolvar i en T7-motor sägs palla för upp till runt 300 hk så 400 hk och litet inspirerande körning kan nog bli spännande
    - Du kan lätt själv laborera med vridmomentsbegränsningar vid olika varvtal och växlar mha mjukvaran T7Suite (hämtas gratis. http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%A5h%C3%A4r. Googla för att hitta fler ställen), en vanlig dator, en "sladd" från Lawicel (http://www.lawicel-shop.se/prod/LAWI...N_8895/SWE/SEK) och en "sladd" du själv får löda in tex på din bils P-bus (se första länkens första inlägg).

    Per L
    -
    Senast redigerat av Per L den 2015-10-01 klockan 19:07.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Tyvärr har jag inte hunnit sätta mig in i ämnet alls som du säger, har bara ägt bilen i tre dagar. Men tack för tipsen, det uppskattas verkligen. Att kolvarna går åt helvete runt 300hk bör kunna avhjälpas med rätt turbo och bra mjukvara tycker jag. Därför jag vill ha tips och råd från er som har god kunskap om Saab

  4. #4
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Knappast någon expert jag heller, men även jag säger att kolvarna nog är värda att tänka en extra gång på.
    Ett relativt billigt alternativ är ju att köra med kolvar från en B234E/L/R istället.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av mathias80 Visa inlägg
    Tyvärr har jag inte hunnit sätta mig in i ämnet alls som du säger, har bara ägt bilen i tre dagar. Men tack för tipsen, det uppskattas verkligen. Att kolvarna går åt helvete runt 300hk bör kunna avhjälpas med rätt turbo och bra mjukvara tycker jag. Därför jag vill ha tips och råd från er som har god kunskap om Saab
    Det spelar ingen roll vilket turboaggregat i världen du använder för kolvarna ger upp av förbränningstrycket som blir runt 300 hästar (förr eller senare). Det är inte ovanligt att kolvarna ger upp på orginalbilar, så veka är de. Ska du upp runt eller över 300 så är det byte som gäller om du ska ha någon driftsäkerhet över huvudtaget.

    Vad gäller stegen så har du mer att göra om du ska ha steg tre än bara downpipe. För att gå upp till steg 3 behöver du också byta spridare (och som ovan, kolvar). Ska du upp över 400 satsa på Siemens Deka 875 eller möjligtvis 630 som bottnar där nånstans på E85. Gällande bränslepump hade jag kört på en GSS341 eller ännu hellre Deatchwerks DW200 som pallar E85 bättre. De räcker till och blir över för effekten du är ute efter. Går du upp i större pump riskerar du skenande bränsletryck pga underdimensionerad retur. Finns det någon speciell anledning att du vill köra HX serien? En 19T sitter som en smäck på orginal grenrör och man slipper modda runt omkring. Den räcker dessutom för runt 400 pållar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ska absolut inte argumentera mot om kolvarna håller för mer än 300 hk eller inte.
    Då lyssnar jag på er med erfarenhet och sänker mina effekt mål, ska vara så billigt som möjligt då jag egentligen är freak av ett annat märke... Men man har ibland svårt att hålla fingrarna i styr ;-)

    Anledning till tex hx eller motsvarande lastbils snurra är att dom är billiga, hållbara och överdimensionerade för mina effektmål. Dock tunga, otympliga och lite mer seg spolade än en mer optimal turbo.
    Men med stort avgas hus så blir det inte så stort motryck. Dels hålls temperaturen nere och så andas motorn lättare och indirekt så sänks medelförbränningstrycket förhållande mot effekten man kan plocka ut.

    (som ett litet utlägg så körde jag min vr6a med äldre precision turbo, 61,50mm kompress och 63mm turbin a/r o.68 till 550hjul hk/ 730hjul Nm. Med maxad turbo så sprang bla tempen iväg. Skulle jag bygga ny sådan motor skulle jag garanterat satsa på nyare, större turbo.

    Det steg 3 kittet jag kollade på (bsr) så var det med den hårdvaran jag har/ska skaffa men inga större spridare eller motsvarande.

    tackar för informationen jag får och ska läsa på så mycket jag kan om trionic t7 så återkommer jag med mer preciserade frågor

Liknande ämnen

  1. chip trimning steg1 BSR
    Av Haglin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 12:43
  2. olika chip för olika steg?
    Av BonoVox i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 22:58
  3. vad tänka på vid chip-trimning??
    Av Kallegogo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 11:41
  4. chip trimning
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 15:15
  5. 98 oktanig bensin till CHIP Trimning
    Av Anton.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •