Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Snedslitet däck fram

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245

    Snedslitet däck fram

    Har på senare tid fått ganska så extrema vibrationer i ratten när jag kör över 100km/h med min 9-5 aero. Kollade idag när jag tankade däcken under tiden och såg att fram är det extremt snedslitet i yttekant samt en spricka i däcket.. Bifogar en bild hur det ser ut.

    Vad brukar orsaka detta fenomenet? är det någon styrled som är slut som gör att ena däcket lutar inåt extra mycket? Är endast höger fram det sliter snett alla andra är i bra skick.

    Är den sprickan någon fara att köra med månaden ut tills jag byter till nya vinterdäck eller ska jag låta bilen stå? Handlar endast om körning inom 70km/h radien och någon/några mil åt gången.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det där ser ut som att däcket inte är helt runt. Byt ut däcket omgående.

    Jag kör hellre på reservhjulet än det där.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    spricka är det inte utan det börjar bara bryta igenom gummilagret så corden börjar blottläggas. Det har ju helt klart gått med felaktiga vinklar.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag råkade ut för något liknande, mitt däck såg ut såhär:



    Vilket diskuterades i den här tråden.


    Det är gott om felaktiga gissningar i tråden, men i mitt fall visade det sig vara däckseparation som resulterade i en "bula" på insidan av däcket, alltså rullomkretsen på däcket blev större på insidan än på resten av rullytan. Kollar man noga på ovansidan av däcket på min bild ser man att rullytan inte är helt rak. Förutom ett ohyggligt slitage på den delen som av däcket som svullnade upp så vibrerade bilen påtagligt vid högre hastigheter (100km/h och däröver).

    Jag säger inte att det måste vara samma på just din bil, men just vibrationerna i kombination med snedslitningen låter ju väldigt likt...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Ja jag börjar faktiskt fundera på om det är någon slags separation utav däcket då jag haft samma symptom som dig.. Ska slänga på nya vinterdäck nu i slutet av oktober så hade hoppats på att kunna köra vidare med skitdäcket några dagar till iaf.

    Om jag nu skulle chansa lite och det blir så att "sprickan" vandrar vidare och blir större, hur håller däcket om man kör på corden? är det däck explosion direkt eller börjar corden "fransa" sig innan det blir såpass illa?

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det är ju ingen som kan veta säkert om man inte ser resten av däcket men att köra med mycket cord framme är ju inte särskilt bra men nog har jag sett däck som sett tio ggr värre ut än det där. Jag skulle dock inte ge mig ut på en långresa till tyskland eller nåt..........Är hela däcket jämnslitet runt om så är det ju helt klart en inställningsgrej. Är det en riktig separation så är det nästan okörbart så det borde märkas.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Vänta... Nu ser jag att du kör med Kina-däck (Linglong L688 ). De är ju inte kända för sin hållbarhet så det talar ju ytterligare för att det är däcket i sig som gett upp.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Dem satt på bilen när jag köpte den för ca 6 månader sedan, var nästan helt nya då.. är dessa däck kända för att vara kassa?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det är ju en gradfråga. Mer eller mindre alla billighetsdäck är väl sämre totalt sett än välkända dito. Det är väl mer en fråga om hur mycket sämre. Sedan är dom såklart inte sämre i alla avseenden. Och dom kan ju absolut vara prisvärda ändå.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Linglong är budget-budget-budget-budget-budgetdäck. Det verkar inte säljas i Sverige idag, men på europeiska näthandlare kostar däcket runt €50 i dimensionen 225/45R17 medan ett däck av välkänt märke i samma dimension kostar det dubbla.
    Recensionerna är ju inte lysande direkt, t.ex. denna:
    http://www.caranddriver.com/comparis...ng-l688-page-3

    Men som sagt, åsikterna går isär om huruvida budgetdäck är något att ha eller ej. Jag har dock svårt att tro att man kan förvänta sig samma hållbarhet som ett märkesdäck.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Men om du köpt bilen för bara 6 månader sedan är det lite svårt att veta om det är däcket som pajat eller om slitits för att det är något fel på bilen (t.ex. hjulinställningen). Om du kan se att däcket svällt upp någonstans (=separerat) är det ju förmodligen däcket.

    I mina ögon talar vibrationerna för en ojämnhet i däcket, dessutom ökar ju däckets fabrikat i mina ögon sannolikheten för att det är däcken som är boven.

    I vilket fall som helst behöver du ett nytt däck (jag skulle ju byta ut alla kinadäck) och eftersom du inte kan bilens historik skulle jag göra en fyrhjulsinställning också. Det vore ju synd om du snedsliter helt nya däck.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-09-30 klockan 17:49.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Har idag undersökt däcken lite mer noga..

    * Höger fram är helt slut. (Bild 2)
    * Vänster fram har en rejäl snedsliten kant. (Bild 1)
    * Höger bak är okej.
    * Vänster bak har bulor och är jävligt ojämt.

    Tro fan att bilen går dåligt, kommer det räcka att göra en hjulinställning i samband med att jag köper mina nya däck för att lösa detta problemet? Även hört att pil mönstrade däck inte är bra på 9-5an?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg 1.jpg (70,4 KB, 31 visningar)
    • Filtyp: jpg 2.jpg (110,8 KB, 28 visningar)
    Senast redigerat av Dumli den 2015-10-01 klockan 09:46.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Att göra en inställning är ju brukligt på alla bilar, det mår de bara bra av. Det kan man göra även om man inte märker nå uppenbart. Det sparar man alltid däck på. Dina däck är bara sopor, att de är väldigt slitna i innerkant beror nog mer på att de är väldigt slitna i övrigt, då brukar slitaget i innerkant accelerera väldeliga.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    245
    Som sagt, däcken var nästan helt nya när jag köpte bilen för 6 månader sedan.. Vilken skit!

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Dumli Visa inlägg
    Som sagt, däcken var nästan helt nya när jag köpte bilen för 6 månader sedan.. Vilken skit!
    Kul att du delar med dig av dina upptäckter i bildform! Höger framdäck är ju nere på slitagevarnarna även på mitten. Helt makalöst att ett däck är helt förbrukat efter 6 månader ! Om ena bakdäcket hade bulor har du nog även förklaringen till vibrationerna du märkt av.

    Det där med att 9-5an inte gillar pilmönstrade däck har jag också hört, men jag kan inte riktigt säga varför.

    Det du bör göra är att:
    1. Se över upphängningen: Bussningar, stötdämpare, fjädrar o.s.v.
    2. Gör en hjulinställning direkt efter att du satt på nya däck.

    Anledningen att se över upphängningen är att om det t.ex. glappar i någon bussning kommer hjulinställningen vara bortkastad, bilen kan ändå äta däck. Vissa hjulinställningsfirmor är såpass kunniga att de själva kan bedöma och upphängningen behöver åtgärdas innan de börjar skruva.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    att 9-5 inte gillar pilmönstade däck beror på att de oftast är ganska mjuka därbak och hjulen vill gärna luta lite inåt och samtidigt gå med toe in. Då kommer insidorna slitas märkligt och är det då av den typen däck så kommer klackarna att slitas konstigt, troligen för att klacken hinner fjädra lite innan den nöts och då får man till slut en berg och dalbana på insidan och då brummar det.
    Har man alla bussningar i ordning och vinklarna är rätt så kan man nog köra med vilka däck man vill.

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hur många mil har du hunnit köra? Om hjulvinklarna är heeelknas så äter det såklart mer däck än det borde så då är det inte konstigt att det ser ut som det gör

Liknande ämnen

  1. 2 nya däck - fram eller bak?
    Av manganish i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-03-14, 10:01
  2. smalare däck fram?
    Av kvistarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:33

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •