Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Billigt och bra bensinpumpsverktyg

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Billigt och bra bensinpumpsverktyg

    Nu har jag gjort ett effektivt ad hoc bensinpumpsverktyg som kan byggas på 5 minuter (en bygel monterad i rörtänger, och en likadan lös bygel bredvid på bilderna):

    Bensinpumpsverktyg.jpg
    Bensinpumpsverktyg_med_ring.jpg

    Verktyget är gjort genom att köpa 2st vinkeljärn (100x20 mm) på Bauhaus http://www.bauhaus.se/vinkeljarn-100x20-fz.html
    0671697A.jpg
    och sätta ihop dem med 2st M5-skruvar i de färdiga hålen, just dessa vinkeljärn passar långt över förväntan, de friktionslåser en aning i ringen diam 137mm (men inte så mycket att de är svåra att enhandsmanövrera) så de står still på plats. För att den ska bli tillräckligt stabil tar man 2st grova rörtänger (minst 50 cm rekommenteras) och låter greppa över de 20mm breda ändarna (båda tängerna i ungefär samma riktning) så att bygeln inte kan skeva. Varje rörtång tejpas ihop så den spänner, sedan tejpar man ihop rörtängernas handtagsändar så det hela bildar en likbent triangel. Känslan av att skruva upp locket med detta verktyg är faktiskt nära proffskänsla, ju större rörtänger desto bättre.

    Verktygets totalkostnad blir under 20:-, om man inte räknar in de två rejäla rörtängerna också...

    Passar till 900 och 9000 från 1990, og9-3 och og9-5, dvs. med 137 mm innerdiameter och 20 mm mellan hakarna.

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Långmilare den 2015-09-29 klockan 01:26.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    onödigt krångligt.........en stump plattjärn är ju enklare. Bara bocka två gånger och slipa till ändarna så de passar exakt i urtagen. Sen kan man svetsa på valfri hylsa i mitten och få dit ett dragskaft.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    145
    Medlem#
    5048
    Tycker det är ett intressant alternativ om man inte har svets. Tummen upp!

    2 användare gillar detta inlägg


    Mvh Alexander O
    Körde og900 T16 (saknad!), numera ng900.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    jo såklart är det inget fel på tipset men en del ringar sitter verkligen benhårt och jag kan föreställa mig att två tunna järn ihopskruvade med nån skruv blir aningen bräckligt. Att bocka ett plattjärn kan man göra utan svets och sen kan man ju vrida med vad man vill.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    onödigt krångligt.........en stump plattjärn är ju enklare. Bara bocka två gånger och slipa till ändarna så de passar exakt i urtagen. Sen kan man svetsa på valfri hylsa i mitten och få dit ett dragskaft.
    En sån byggde jag för länge sedan, svetsade dock men det går att lösa enkelt utan svets, skriker ni kam ni få bilder ock mått.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jo såklart är det inget fel på tipset men en del ringar sitter verkligen benhårt och jag kan föreställa mig att två tunna järn ihopskruvade med nån skruv blir aningen bräckligt. Att bocka ett plattjärn kan man göra utan svets och sen kan man ju vrida med vad man vill.
    Nu är den här testad på en bensinpump i bil som satt ganska hårt, och det fungerar utmärkt. Tricket är att rörtången griper utmed kanterna och bygeln gör att ändarna är fixerad så de inte vrider sig ur rörtångsgreppet, det är alltså rörtängernas grepp som gör att bygeln inte kan skeva (för fem öre). Jag provade med bara bygel först, och det är mycket riktigt för klent, bygeln skevar i plåten men skruvarna är faktiskt inte den svagaste punkten (om pumpen sitter hårt).

    Faktum är att jag vid andra tillfällen lånat riktigt verktyg (runda varianten), och det här beskrivna verktyget fungerade faktiskt bättre. Det känns som du utan vidare kan dra långt över hundra Nm innan verktyget ger sig, om ringen sitter för hårt som är den svagaste punkten alldeles säkert hakarna i ringen, det här verktyget kommer det inte vara något som helst problem att vrida sönder hakarna på ringen med... Å andra sidan kommer nog inte Saabs originalverktyg 8394462 att lyckas då heller, ytan som överför momentet på hakarna kommer att vara densamma.

    Visst går det att göra med plattjärn, men jag tvivlar på att man kan fixa det på 5 minuter med alla mått rätt från början. Minsta lilla glapp mot ringens ytterkant ökar markant risken för att knäcka hakarna, uppskattningsvis ger 2 mm glapp att vridkraften innan man knäcker hakarna ungefär halveras så glappet bör absolut bort innan man drar till.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hur många har 2 rörtänger av den dimensionen hemma?
    Bra att det finns alternativ så kan var och en välja enklaste lösningen beroende på förutsättning.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Jag kör med en gammal hovtång, modell större, där jag viker ut benen i plastringen. Sen ett "pumprör" från en liten domkraft mellan hovtångsbenen som hävstång.
    Funkar ypperlich!

    Edit: Proffsillustration...

    Untitled.png

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wigglo den 2015-09-29 klockan 15:51.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 567
    Medlem#
    9973
    Annars finns det ett pumpverktyg från storbritannien att köpa! det gjorde jag för oss som inte är så uppfinningsrika som er andra

    Här är länken iaf: http://www.saabits.com/tools/saab-90...p-removal-tool

    1 användare gillar detta inlägg


    Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
    Har tillgång till Tech2 + CANdi

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Citat Ursprungligen postat av adam93 Visa inlägg
    Annars finns det ett pumpverktyg från storbritannien att köpa! det gjorde jag för oss som inte är så uppfinningsrika som er andra

    Här är länken iaf: http://www.saabits.com/tools/saab-90...p-removal-tool
    nä det där var dåligt, de har kopierat mitt verktyg. Undrar om jag har royalties att lösa ut nu?

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Hur många har 2 rörtänger av den dimensionen hemma?
    Bra att det finns alternativ så kan var och en välja enklaste lösningen beroende på förutsättning.
    Visst, alla lösningar har nackdelar. Men åtminstone en stor rörtång har man ofta nytta av till andra saker.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    220
    Tack för tipset, jag byggde något liknande.
    Har inte bauhaus nära, men hittade bredare 30mm (och tjockare) vinkeljärn.
    Dom skruvade jag ihop och sågade till med vinkelslip.

    Fördelen med bredare platta är att det bara behövs en rörtång.

    /M
    9-3 Aero 02
    9-5 Aero 06

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Suveränt tips! Tack!
    Nu har jag testat. Funkar mycket bättre än andra varianter jag provat, inkl original och definitivt än hovtångsmetoden! Fick enkelt loss en ring som säkert krävde 100Nm.

    Det verkar som det är just detta vinkeljärnen på Bauhaus är gjorda för eftersom de passar så perfekt. Sitter som gjuten mellan hakarna i ringen/muttern och har rätt diameter. Exakt vad som skiljer ett tips från en konstruktionsbeskrivning!

    Lite erfarenheter och kommentarer:
    Har man en rörtång som duger har man ofta två eller fler rörtänger av liknande storlek eftersom det många gånger behövs mer än en. När man "rörtångar", alltså. Eller så har man nog ingen alls.

    Körde med två rörtänger med längdskillnad 10-15 cm och utan tejp. Det fiffiga med rörtängerna är att de låser bra kring vinkeljärnen så det blir extremt stabilt. Först trodde jag det skulle vara bättre med tjockare vinkeljärn. Men det finns ingen anledning. Svagaste punkten är plasthakarna i insidan av ringen. Speciellt om man punktbelastar dem. En hovtång eller avdragare ger punktbelastning. Vinkeljärnen ligger an mot hakarnas hela längd och kan därför överföra större kraft innan hakarna går sönder.

    Testade först att lägga en U-profil (25mm bred inne i u:et) över vinkeljärnen och vrida men då fjädrade vinkeljärnen och började bli skeva. Kanske kan det funka med en smalare U-profil. Men jag bytte till rörtänger.


    Har man en bit plattjärn, en överbliven hylsa, en svets och en vinkelslip hemma behöver man faktiskte bara mäta upp ringens diameter och avståndet mellan hakarna sedan tar man och bockar plattjärnet i ett U med korrekt diameter varefter man slipar ändarnas bredd i exakt dimension. Självklart lyckas man på första försöket om man är van. När det är klart tar man fram svetsen och svetsar fast hylsan i mitten av U:et. Blir säkert lika bra!

    Men det går knappast lika fort som att skruva dit 2st M5 skruv med mutter. Inte ens om man är van...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Är det för billigt?
    Av Blue Spirit i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 08:54
  2. Billigt Xenon?
    Av SAAB örnie i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 13:43
  3. Billigt chip
    Av Löper-Nisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-07-03, 23:58
  4. Mer mos i skiten,, billigt.
    Av NRT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-26, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •