Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Clearcar och deras obd2-avläsning

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Clearcar och deras obd2-avläsning

    Idag var frugan inne och skulle besiktiga min 9-5 aero sc 2006 med nordic biopower konvertering. De kunde inte läsa av bilens dator så det blev en 2a. Jag kan läsa av med min Elm 327 kan läsa av med kina-tech2 samt min mekaniker kan läsa av med sin, samma som bilprovningen använder. Så jag blev jävligt sur för jag kan ju läsa av. Någon mer med samma problem. De prata något om mjukvara MEN känns ju som felet ligger hos dom. Jävla skitfirma i Hultsfred tycker jag.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Åk till en annan bilprovning och gör en efterkontroll.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har du provat att köra diagnostik på bilen efter du varit och besiktat? Det kan vara ett eller flera stift som har glidit ur OBD2-kontakten. Endel verkar ha Autocom och det brukar funka bra.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Om du vet det funkar för dig så skulle jag i din situation vägrat betala för den besiktningen. Ungefär som att deras bromsprovare är kass så sätter de en 2a...
    Om OBD kontakten som besiktningen har har stift som är lite sneda / knäkta (vilket nog är normalt om man kontrakterar den 50ggr/dag) så är det som sagt inte omöjligt att de tryckt ut nåt stift ur ditt kontaktdon, om det funkade innan men inte efter besiktningen skulle jag även då vägra betala, alternativ hävda att de även skulle betala för reparation (men vill du vara lite snäll så trycker du i stiften igen och ber de gör om besiktningen helt utan kostnad och ger dig en gratis besiktning nästa år eller liknande som goodwill).

    Och HAR stiften backat ur, be dem byta sin kontakt, för annars kommer fler få 2or pga deras slitna kontakt! Isåfall så ska de ha badwill på forum som detta! (om de inte botgör sig förstås)
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496
    Ska läsa av med min Elm 327 imorgon. Ringde Saab och de sa att de nya uppstickarna i bilprovningsbranshen har svårt att läsa av Saab men inte den riktiga bilprovningen. Detta beror på att de har gammal programvara sa dom till min fru när hon ringde. Fick ju 2a på ett bromsrör ska ändå kontakta deras kundtjänst.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Borde man inte kunna försöka reklamera bilprovningen? Det bör ju kunna betraktas som att det är fel på tjänsten.

    Om den fungerar med originalutrustning (Tech2) borde man med emfas kunna hävda att bilen inte är trasig.

    Om det lyckas är en annan fråga.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-19 klockan 14:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    Hade precis samma problem i våras, dock på en Peugeot Boxer. Alla andra, inklusive mig själv och min kina obd-läsare, kunde läsa. Problemet var trots det ett behov av uppgradering av programvara i ecu:n. En liten, så kallad upplåsning, var tvungen att utföras och kunde givetvis bara göras av Peugeotverkstad. Min lokala Saabmek sa att det även finns Saab:ar som behöver samma behandling för att det ska funka.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    har provat två olika Autel 802 felkodsläsare på min saab -10 1,9 TiD, ingen av dem fungerar, trots att båda felkodsläsarna fungerar på andra bilar utan problem.
    Kan du förklara lite utförligare vad som eventuellt behöver göras på saaben för att öka möjligheterna för att felkodsläsningen ska fungera??
    mvh lancelom
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-19 klockan 14:43. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    4
    Har haft samma problem på min Golf. Skulle få en 2:a för att dom inte fick kontakt med bilen.
    Jag frågade lite försynt om det kanske var fel på instrumentet (eftersom jag hade kollat med egen läsare dagen innan). Hen suckar ljudligt och ropar på en annan snubbe som masar sig dit och saftar in läsaren, under tiden så går hen till stationära datorn och skulle kolla om det var kontakt. På den nya läsaren så var en stor cirkel (som en snusdosa) som lyste grön och röd. Det såg ut som den letade ett nätverk eller bootade. Mitt i den processen så startar snubben bilen, då såg jag att "snusdosan" slocknade medans startmotorn gick, sedan så blinkade den.

    Hen som står borta vid datorn ser riktigt nöjd ut och konstaterar att det minsann inte är fel på nån av deras instrument. Ingen kontakt ropar hen till snubben i bilen. "Det blir att komma hit på ombesiktning" (ser ut som att hen har vunnit två miljoner på triss)

    Jag låter det vara ett tag tänker jag och låter hen fortsätta med bilen. Men på sista stationen så frågar jag hen om man verkligen skall behöva besikta om eftersom jag vet att det funkade igår. Hen tyckte att jag skulle åka till en auktoriserad verkstad och göra en kontroll av uttaget. Om det visar sig att det inte är nått fel så skulle jag slippa att betala ombesiktningen.
    - Men snälla du tror du verkligen att det är fel på två instrument, samtidigt?? Hen tittar på mej som jag vore en ko
    - Nä det tror jag inte, svarar jag. Men kanske ni gjorde lite fel..??
    Nu stirrar hen ännu mer...men med en rejäl suck så går hen och hämtar ett nytt instrument. Sätter sig i bilen och frågar exakt så här:
    - Jaha, du som är expert hur vill du att jag ska jag göra?
    - Låt bilen vara avstängd, utan tändning, plugga in kabeln, slå på tändning, låt instrumentet jobba i fred utan att starta bilen.
    Hen gör som jag säger och instrumentet lyser efter en stund grönt och fint.
    - Nu kan du gå till datorn där borta (jag peka med hela handen utsträckt) och läsa av.

    Hen kommer tillbaka o mumlar nått om att jag inte skulle ha behövt betala ombesiktning om det visade sig att uttaget funkade.
    - Ja men nyss så sa du till mej att jag skulle åka till en auktoriserad verkstad och be att få uttaget testat, det hade nog kostat en slant, dessutom har jag ett jobb att sköta.

    Sen var det slut på den diskussionen ..hen var inte så pratsam.
    10-0 till mej kändes det som.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2.0t BioPower SC Aut -08 (tillverkad 2007-11)
    Saab 900 2,3 -97 (ca 25 000 mil på mätaren, endast bytt bränslepump förutom slitdelar så som bromsar, avgassystem mm)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681
    @Lancelom

    Sent svar men iaf.

    Utförligt svar är en uppdatering av mjukvara i ECU:n. Det handlar dock inte bara om att kunna läsa felkoder utan det var något annat. Kommer inte ihåg nu. Det handlade om kommunikationsproblem iaf.

    //Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. Scantool eller Digimoto för OBD2 avläsning
    Av zsh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •