Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Chip funkar inte 9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -

    Chip funkar inte 9-3 -99

    Hej. Beställde chip för några veckor sedan till min Saab 9-3 t5 99 154 hk.

    Men, får det inte att fungera. Har monterat en T5 Magnetventil, rätt ohm, samt att den klickar så antar den fungerar som den skall.
    Elen uppmätt från MV kontakt in till styrbox, funkar.

    Turbo ok, WG ok. Den laddar inte mer än grundladdtryck. 0.45 går den upp till.

    De som chippade säger att det inte är fel på programvaran, utan felet ligger i bilen.

    Vad mer skall man kolla? Har ni några tips

    Kan tillägga att jag fick det till att fungera max 1 min förra veckan. Bytte då dumpventilen till en som satt på min gamla 9000 aero. Sedan, ingen skillnad. Tyckte dock det luktade lite bränt, men har gått igenom varenda säkring så det är ok.

    Mvh

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Köpt på firma eller privat/blocket?

    Skriv i din profil vart i sverige du finns nånstans så ökar chanserna att få hjälp lokalt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hej. Såg annonsen på blocket. Är en liten firma som heter Motoroptimera

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Det är alltid ett riskmoment att köpa av någon okänd på blocket. Kanske inte för att det nödvändigtvis är ett dåligt program, utan att du ofta står helt utan hjälp om det inte funkar. Köper du av någon av dom stora trimmarna, t.ex Nordic eller Maptun, så brukar det inte vara några problem att få hjälp för att få det att funka. Även om trimmet är ok och det är din bil som visar sig ha något problem. Då brukar dom hjälpa dig att hitta felet och få det åtgärdat. Köper man av någon billig på blocket så blir det oftast till att försöka lösa det själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är alltid ett riskmoment att köpa av någon okänd på blocket. Kanske inte för att det nödvändigtvis är ett dåligt program, utan att du ofta står helt utan hjälp om det inte funkar. Köper du av någon av dom stora trimmarna, t.ex Nordic eller Maptun, så brukar det inte vara några problem att få hjälp för att få det att funka. Även om trimmet är ok och det är din bil som visar sig ha något problem. Då brukar dom hjälpa dig att hitta felet och få det åtgärdat. Köper man av någon billig på blocket så blir det oftast till att försöka lösa det själv.
    Jo, ångrar mig ju lite nu. Men något tips på felsökning ?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    147
    Medlem#
    9893
    Vadå är bilen helt stendöd eller? Eller är problemet att du bara har grundladdtryck?

    du har inte kvar din orginalbox? isåfall skit i det nya trimmet!
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Bilen går som vanligt. Köpte ju MV för att reglera upp trycket. Men bilen går på grundladdtryck. Men allt det vi kollat verkar vara i sin ordning.

    Vad mer kan orsaka problemet ?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Köpte du en ny magnetventil eller begagnad? T5-ventilerna är inte direkt kända för sin hållbarhet...
    Du kan prova att dra slangen märkt W från ventilen så den bara hänger löst. Kör sen en _förstiktig_ runda. När du gasar på finns inget som håller tillbaka turbon utan den kommer ladda för allt var tygen håller och det kan sluta ila. Dock kommer du i så fall att märka om det finns drag i bilen eller inte. Om detta verkar korrekt så skulle jag byta magnetventil först innan jag provade något annat. Tyvärr är det inte så lätt att felsöka själva ventilen på grund av dess konstruktion.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Köpte du en ny magnetventil eller begagnad? T5-ventilerna är inte direkt kända för sin hållbarhet...
    Du kan prova att dra slangen märkt W från ventilen så den bara hänger löst. Kör sen en _förstiktig_ runda. När du gasar på finns inget som håller tillbaka turbon utan den kommer ladda för allt var tygen håller och det kan sluta ila. Dock kommer du i så fall att märka om det finns drag i bilen eller inte. Om detta verkar korrekt så skulle jag byta magnetventil först innan jag provade något annat. Tyvärr är det inte så lätt att felsöka själva ventilen på grund av dess konstruktion.
    Testat det, draget finns där. Körde väldigt försiktigt, laddade 0,8 direkt, innan ja la av. Köpte 2 st magnetventiler, begagnade. Men mätningarna visade ju att de funkar, båda två. Eller har man sådan otur att det är något annat fel i mv? Det konstiga är ju att bilen faktiskt funkade i cirka en minut, gick jättebra. För att sedan återgå till det normala igen.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Hej, kontrollmät MV igen så du är säker på att de fortfarande håller c:a 3 ohm mellan stiften 2-3 och 2-1.
    OBS! har du provkört en trasig MV i har du sabbat Drivsteget i boxen och då får du GLT.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Det får jag kolla upp imorgon igen. Men, jag tyckte det luktade bränt efter att det funkade 1 min. Kanske sabbade drivsteget ?

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kan så vara, men man skall också veta att bara för att spolarna är hela i ventilen så behöver det inte innebära att ventilen är hel. Hela mässingsgrejen inuti slits ut och så fastnar brickan i märkliga lägen.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Trodde båda funka bra då vi hörde klick samt mätningar stämde. Men skall göra nya mätningar.

    Något mer tips? Kan mapsensorn vara något som kan ställa till med sådana här problem

  14. #14
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Ett mycket vanligt fel är att "optimeraren" glömt kryssa i rutan för laddtrycksreglering i T5suite....
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Den är fin den
    Jag vet inte om du kan lyckas med att mäta om brickan inuti ventilen faktiskt kan röra sig, men som nämnts kan det ju vara drivstegen, eller programmet också.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Hmm
    Men mapsensor? Har hört en del om det.
    Samt, går drivsteg att fixa? Är det lödning som gäller då.

    Finns det något mer som kan krångla

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Är drivstegn paj är det byte som gäller. Kanske kan man laga det om man är en jäkel på att löda ytmonterat.
    Mapsensorn är hel på din bil, annars hade den gått som en potta skit.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av bighabba Visa inlägg
    Hmm
    Men mapsensor? Har hört en del om det.
    Samt, går drivsteg att fixa? Är det lödning som gäller då.

    Finns det något mer som kan krångla
    Mät upp MV och drivstegen i boxen, finn beskrivet i FAQ
    OBS! koppla aldrig ihop MV och box om du inte är helt säker på att de är hela,
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den är fin den
    Jag vet inte om du kan lyckas med att mäta om brickan inuti ventilen faktiskt kan röra sig, men som nämnts kan det ju vara drivstegen, eller programmet också.
    Jag har funderat på att lägga in en koll i koden för T5suites wizard så det kommer säkert fixa till sig någon dag framöver
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Skall mäta upp imorgon, se om allt är i sin ordning.

Liknande ämnen

  1. AC funkar inte og9-3, ny magnetkoppling hjälper inte
    Av Dallleee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:30
  2. funkar det med ett chip
    Av Abbster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 13:11
  3. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14
  4. vilket bränsle chip funkar bra till OG900?
    Av Edin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 18:28

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •