Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ryckig gång vid jämnt gaspådrag OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94

    Ryckig gång vid jämnt gaspådrag OG9-5 B2x5

    Hejsan!

    Jag upplever att min 9-5 SC 2,0t -04 (tillv. 2003-04) hackar aningens vid ex landsvägskörning. Låg i 120km/h och upplevde med vissa mellanrum att jag tappade effekt och fart på grund av att bilen "hackar". Jag upplever också att bilen luktar mycket bensin vid kallstart. Finns det ett samband?

    Jag har läst om LMM och lambdasonder mm. och förstår att det kan vara blandningen luft/bensin som spökar.

    Tändstiften har inte rullat mer än 100 mil och oljan är relativt nybytt. Däremot är bränslefiltret gammalt.

    Det som egentligen är min fråga är VAR jag bör påbörja min felsökning. Är ytterst tacksam för alla förslag på hur jag tar nästa steg.

    MvH
    Jonas

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Är det hårda eller mjuka ryckningar? Är det hårda skulle jag titta på tändkassetten, se om man kan låna en som man vet fungerar. Om det är mjukare, gungigare ryckningar så är spjällhuset en kandidat.
    /Johan

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    TK brukar väl mest uppträda vid hårdare gasning, vid jämn gas så tycker jag ofta det brukar härleda till spjällhuset.

    Om din bil är tillverkad april 2003 så är det nog lite väl tidigt för att det skulle bli en 04a, men var uppmärksam om du ska byta spjällhus för det bytte vid årsmodell 04a, 98-03 och 04-10.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    TK brukar väl mest uppträda vid hårdare gasning, vid jämn gas så tycker jag ofta det brukar härleda till spjällhuset.

    Om din bil är tillverkad april 2003 så är det nog lite väl tidigt för att det skulle bli en 04a, men var uppmärksam om du ska byta spjällhus för det bytte vid årsmodell 04a, 98-03 och 04-10.
    Finns det något sätt som man kan ta reda på detta, som någon känner till?

    F.Ö kan man se orsaker till ryckig gång genom en avläsning med s.k Tech2? Kan man därigenom se status på spjällhus mm? Min tanke är att om man upplever ryckig gång emellanåt så bör det generera någon form av felkod... Eller?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Spjällhuset sätter väl mest felkod när det blir riktigt mycket problem, att det "svajar" lite sätter inte felkod, tändkassetten sätter nästan alltid felkod, framförallt om bilen går så pass illa att det rycker.

    Vad din bil är för årsmodell syns ju bla på chassienummer, men de brukar bryta någon gång på sommaren, tidig höst, typ Augusti/september någonstans.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    du satte in ngk stift när du bytte dessa?

  7. #7
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Då mina 9-5or har hackat vid lätt gaspådrag har det varit backventilen till vevhusventilationen som varit av - under täckplasten bakom ventilkåpan.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94
    Tack för tipsen!

    Angående backventilen till vevhusventilationen - finns det någon möjlighet att kontrollera funktionen på denna? Hur upptäcker man att det är den som spökar?

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det normala beteendet på en backventil är att man ska kunna blåsa i ena riktningen men inte i den andra. Det tillsammans med att den är monterad korrekt med rätt riktning.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det normala beteendet på en backventil är att man ska kunna blåsa i ena riktningen men inte i den andra. Det tillsammans med att den är monterad korrekt med rätt riktning.
    Och rätt så ofta så är dom av (trasiga).
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Och rätt så ofta så är dom av (trasiga).
    Efter en snabb sväng till Mekonomen så inhandlades och byttes backventilen på någon minut. Blåste i den gamla och den verkade, dessvärre, vara fullt fungerande.

    Läste i gamla servicepapper att man 2009 har en kostnad på ca 1500.- för vevhusventilation, utbyte. Misstänker att detta innebär att jag har en uppdaterad variant av vevhusventilation iaf.

    Försöker bifoga en bild på detta.

    Körde bilen utan att de mjuka ryckningarna kändes. När jag senast körde så var det först 80km motorväg utan att något kändes. När jag på eftermiddagen återigen körde 80km hemåt ryckte det en del efter ca 10km, och fortsatte med ojämna intervall.

    Så. Nästa steg i felsökningsprocessen? Luftfilterbyte kanske?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #12
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Byt alla vakuumslangar och gör rent spjällhuset till att börja med.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94
    Alla slangar bytta. Spjällhuset rengjort, dock på plats. Dvs inte rengjort vidare ambitiöst nedanför själva spjället.

    Tyvärr så upplever jag fortfarande ryckningar vid jämnt gaspådrag.

    Vad anser ni är nästa steg i felsökning / åtgärdsprocess.

    Stort tack för all hjälp hittills.

  14. #14
    Jag har ett liknande fenomen på min saab 9-5 2005 2.0t.
    Kolla vakuumslangar, dumpventil, magnetventil.
    Min är inte bättre än, men det är de tips jag har fått från olika verkstäder att man ska kolla.
    Annan här som känner igen sig att saab 9-5 är ganska trög vid gaspådrag speciellt vid växling från 4:an till 5:an!!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Sjuntorp
    Inlägg
    71
    Hade samma fel på min gamla 9-3 02. Den hade även väldigt svajande hastighet när man körde med farthållaren. Efter byta av vevaxellägesgivaren så försvann alla fel.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Hur är tomgången?
    Utan Saab

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250
    Bensinfiltret är en stark felkälla dessutom ett billigt sätt att kvalitetssäkra börja med detta.

    Skickat från min SM-T315 via Tapatalk
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Catoo Visa inlägg
    Alla slangar bytta. Spjällhuset rengjort, dock på plats. Dvs inte rengjort vidare ambitiöst nedanför själva spjället.

    Tyvärr så upplever jag fortfarande ryckningar vid jämnt gaspådrag.

    Vad anser ni är nästa steg i felsökning / åtgärdsprocess.

    Stort tack för all hjälp hittills.
    Det finns en (eller kanske två, minns inte brytdatum) blå backventil i EVAP:en, den som finns i båda sitter mot hjulhusväggen bakom en liten bit bakom höger framlampa, om den andra finns hittar man den om man följer samma slang framåt förbi ett T-kors (saknas T-korset har du inte den backventilen). Det slangen går till är en elektriskt styrd ventil, men om denna är trasig får man en felkod på EVAP-systemet så har du inte det behöver du inte bekymra dig om den. Finns trådar om denna ventil, bäst och billigast är att byta denna ventil till en VAG-ventil som används på exakt samma sätt, eftersom Saab inte säljer sin ventil utan de påvärmda gummiklädda plaströren (jag använde en bit gummislang utvändigt för att koppla in dem).

    När man kollat alla ställen där det kan läcka vakuum (är alla gummislangar hela?) så är spjällhuset en klar kandidat, men först, hur är tomgången? Är den betongstabil så är det andra sannolika fel än om den är ojämn/nervös.

    När det gäller spjällhus är bekymret att potentiometrarna inne i huset slits (både för gaspedalen och själva spjället), och efter 20k mil så är de inte fräscha. Det närmaste jag kan beskriva det som är att med ett nytt spjällhus känns gasen "len", medan ett nära utslitet hus känns "sträv", den svarar på gasen som att gaswiren kärvade lite, tendenser åt att vara svårdoserad men inte så mycket att man direkt reagerar på det. Blir det för mycket får man en CE-lampa. Om de potentiometrar som används för spället är dåliga får styrningen svårt att ge exakt rätt luftmängd vid de vinklar där potentiometerns resistansbana har problem att ge stabila värden. Ska dock sägas att dessa ryckningar är rätt små och man normalt lever med dem till dess att styrningen tycker det är för mycket och tänder CE-lampan/går i limp-home.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    94
    Stort tack för all input!

    Tomgången är det inga fel på. Och vad gäller gasens "lenhet" alternativt "strävhet" så kan jag inte utdöma hur den känns. Bilen är trots allt mer än tio år gammal... Klart det finns skillnad mot en ny bil. Jag upplever känslan som mer "autentisk" jämfört med elektroniska gasar på modernare bilar...

    Hursom. Mitt problem verkar avhjälpt. Har kört ca 50 mil utan ryckningar. Har gjort följande:
    - Rengjort spällhuset, med det kvar i bilen.
    - Bytt alla utom en vaccumslang. (den som inte byttes var den från backventil till spjällhus. Hann inte med)
    - Rengjort LMM med elektronikrengöring. Fick inte loss LMM från ena slangen, men sprutade ändå. Bilen stod senare i någon timma, så torrt lär det ha varit.

    //Jonas

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång och P1110 OG9-3 B2x5
    Av Flygman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2017-09-05, 13:39
  2. Ryckig gång vid gaspådrag över 2000rpm.. Saab 9-5 2.0T -99
    Av Calo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 15:52
  3. Ryckig gång vid gaspådrag, felkoder (ng900 2.0T)
    Av turb0pr0pp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 15:57
  4. Ryckig gång OG9-5 B2x5
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 17:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •