Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 100

Ämne: Saab 99t på väg mot 300hk

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114

    Saab 99t på väg mot 300hk

    Köpte Saaben -93 när vi bodde i Umeå efter att suget blev för stort efter som jag skrotat en 99t -78 för att den var rostig(tänk om man kunde sett i framtiden)
    Nu har tiden kommit för att göra Saaben lite bättre och efter som jag själv gillar att läsa om andras projekt så tänkte jag dela av mitt eget.

    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av 99TUPPSALA den 2015-12-26 klockan 12:22.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Innan jag plockar ur motorn för vinterns uppgraderingar så tänkte jag se vad vi har i hk idag.
    Så om tre veckor ska vi se vad vi kan pressa ut.
    Och efter dagens test så måste bränslepumpen bytas samt installera grövre kablar till pumpen.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Teg, UMEÅ
    Inlägg
    791
    Mer bilder önskas på bygget
    Saab 99 -82 T16 - SÅLD
    Opel Astra OPC 2016
    https://www.youtube.com/user/xor91/videos

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Ja någon ska väll kunna hitta hit men en film kommer från effekt mätningen. Det

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    En stor ic är alltid rätt.

    [IMG][/IMG]
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av 99TUPPSALA den 2015-12-26 klockan 12:24.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    DSC_0215.jpg
    Då har vi provat nya bränslepumpen och behöver nog justera trycket som blev lite högt.
    Och jag är inte klar med kabeldragningen ville se att det inte läckte först.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    [IMG][/IMG]
    Vi närmar oss bänkning i snigelfart men nu är bränslet hemma och snart är bilen klar .
    Senast redigerat av 99TUPPSALA den 2015-10-14 klockan 20:53.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 474
    Medlem#
    3456
    Kör e85 så får du 104 oktan ;-)
    300hk klarar du lätt med en b202a.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Är verkligen e85 bättre än aspen?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114


    Om tomten är snäll mot mig.
    B202? Varför gör det lätt när det går att göra det svårt.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av 99TUPPSALA den 2016-03-20 klockan 19:29.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 474
    Medlem#
    3456
    Ja, när de gäller oktantal så är spriten bättre. Å även prisbilden ;-)
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Priset per liter skiljer endel.
    Men tittar man in på tråden under vintern så får vi se vad som händer.
    Men innan nästa höst har vi 300hk om jag så måste fuska med gas.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    På måndag får vi ses hur mycket som saknas.
    Senast redigerat av 99TUPPSALA den 2015-10-21 klockan 15:44.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Ja idag var det dags att bänka och det gick ju bra tills det var dax för själva fullgas repan då visade det sig att motorn inte ställer om tändningen tillräckligt.
    Så det blev lite kaffe och planera för framtiden.
    Så en ny fördelare och bättre vacumslangar så är vi med igen.
    Senast redigerat av 99TUPPSALA den 2015-11-14 klockan 15:52.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Ja då tog denna sommar slut bytte fördelare och sen ville inget funka så nu ska motorn ur och plockas isär.
    Och sen ska det byggas om blir inte mycket kvar av gamla motorn eller tändsystem och bränslesystem.
    Men toppen får inga fler ventiler,växellådan kommer ändå inte hålla ihop.

  16. #16
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 468
    jag tänker testa att varva lite och se om det håller då.

    400NM borde la gå att leva på ett tag? vet att 460NM knäcker allt. + lite till

    mina 16v på 6500-7000 RPM så kan det nog plockas lite effekt utan att tvinga fram för mycket vrid

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Funderar på att bara köra på ettan och fyran för att inte få svickt i växellådan

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    ja då har vi tagit ny tag efter den misslyckade bänkningen så här är några bilder på toppen som ska dit.DSC_0290.jpgDSC_0291.jpgDSC_0293.jpg

    Toppen har redan dubbla ventilfjädrar och moddat förbränningsrum och portade kanaler,så det som ska göras är en kontroll av toppen och porta och matcha med insug och grenrör.
    Har inte bestämt om ventilstyrningen ska få vara kvar i kanalerna eller inte.
    Så där är vi nu men det är bara början kommer bli kul att se om den går igenom bes 2017 (har ett fri år kvar)

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    97
    Medlem#
    3114
    Har även en fundering som ni gärna får kommentera.
    Ska man sätta dit Prospark som ligger i en låda eller monterar T5.5?

  20. #20
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 468
    Trionic!

    lite pill på T8 (go 16v ) men att du kan justera vridet i mellanregistret sparar lådan nått fantastiskt.

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 SS Aero TX V6 Hirsch MY10 (300hk/430Nm)
    Av Fredrik / 1941 i forum Projekt
    Svar: 186
    Senaste inlägg: 2016-04-10, 20:54
  2. Etanolstyrbox 300hk & 450Nm till Saab 9000CS
    Av Bob i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-26, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •