Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: FAQ: Hur man byter ECU/Databox/Motorstyrdon i OG9-5

  1. #1
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719

    FAQ: Hur man byter ECU/Databox/Motorstyrdon i OG9-5

    Så här byter man ECU i en Saab 9-5.

    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tips: när du tar upp plastskruven så skruvar du inte ut den mer än till hälften sen drar du den uppåt så kommer clipset ut med skruven.
    När du böjer upp plasten så är det korkat att ta den utåt, på ovansidan av huven. Dra den uppåt mot huven på insidan, dessutom, dra den framåt först så du släpper tabben som håller plasten nära mitten av rutan. Så som du gör nu så brukar plasten bli duktigt knycklad och inte återfå sin form när man sätter tillbaka den och så börjar det rinna ner vatten. Det är också anledningen till att SAAB hävdar att man ska ta bort torkararmarna så man kan få loss plasten hel.

  3. #3
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Du påminner lite om Mr Bean då du misslyckas alltid med något var gång med dina projekt.


    Du är väldigt sugen på att lära dig att trimma din bil, skriv gärna i t7-tråden så ska vi nog kunna hjälpa dig .

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Trailer den 2015-09-25 klockan 18:11.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tips: när du tar upp plastskruven så skruvar du inte ut den mer än till hälften sen drar du den uppåt så kommer clipset ut med skruven.
    När du böjer upp plasten så är det korkat att ta den utåt, på ovansidan av huven. Dra den uppåt mot huven på insidan, dessutom, dra den framåt först så du släpper tabben som håller plasten nära mitten av rutan. Så som du gör nu så brukar plasten bli duktigt knycklad och inte återfå sin form när man sätter tillbaka den och så börjar det rinna ner vatten. Det är också anledningen till att SAAB hävdar att man ska ta bort torkararmarna så man kan få loss plasten hel.
    Bra poänger. Jag har alltid använt denna metod och det har inte gett problem, men du har förstås rätt. Det framgick inte helt från filmen, men jag släppte loss den klämman strax efteråt så det blev mindre stress i plasten. Tack!

    Citat Ursprungligen postat av Trailer Visa inlägg
    Du påminner lite om Mr Bean då du misslyckas alltid med något var gång med dina projekt.


    Du är väldigt sugen på att lära dig att trimma din bil, skriv gärna i t7-tråden så ska vi nog kunna hjälpa dig .
    Haha, jag bjuder på att jag är amatörmekaniker och att det inte alltid går som man vill Det tänker jag är ett ärligt sätt att visa vad som kan hända och hur man kommer runt felen.

    Vad gäller trim så är jag förstås på gång, hänger mer på trionictuning än i T7-tråden Jag ska lägga in Mackans program i framtiden, men först måste jag hitta varför Ioff hoppar runt. Ingen lust att trimma en bil jag inte har 100% koll på. Och dessutom har jag väldigt trötta fjädrar och dämpare bak, det måste åtgärdas innan vi släpper fram pållarna
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Placering motorstyrdon NG9-3 Diesel
    Av SAAB-TOK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-06-15, 06:56
  2. Motorstyrdon till NG9-3 1,9TTiD
    Av Celsius i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-09-04, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •