Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Blöddar/misständer 9000 Aero

  1. #1
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610

    Blöddar/misständer 9000 Aero

    Hallå där!

    Jag var och köpte en bekants gamla 9000 Aero -93 som han inte fick genom besiktningen för ungefär 4år sen pga höga avgasvärden (den gick fett), den var fullt körbar då och gick fint utöver att den gick fett.
    Nu när jag köpte den och var iväg och startade den så går den som folk på tomgång och på väldigt lite gas (den går att smyga upp i varv om man gasar försiktigt), minsta lilla jag går över vajersträckning på gasen så låter det ungefär som jag har launch control, den börjar misstända/blöddra och bygger lite laddtryck och om jag gasar fullt så kvamnar den ur helt och dör.
    Tempmätaren går bara upp över första strecket även fast den blir varm, misstänker mätarhuset där om man googlar på det problemet.

    Jag har bytt alla vacuumslangar och kikat över alla kontakter på diverse givare för att kika efter ärg.
    Provade även att spraya startgas lite överallt medans den gick för att jaga läckage men kunde inte hitta något.
    Har provat en annan tändkasset som kom från min andra bil så jag vet att den fungerar men ingen skillnad.
    Provat två uppsättningar stift utan någon som helst framgång.
    Rycker jag ur mapsensorn medans den går så stannar den.
    Rycker jag ur tempgivaren bak på insuget så ändrar den gången väldigt mycket.

    Jag ska prova att rycka ur spjällägesgivaren och vacuumslangen till BTR imorgon för att se om det blir någon skillnad då.

    Vet någon om hallgivaren kan ställa till med något sånt här? Det känns väldigt långsökt men lika bra att fråga.
    Kort och gott så funderar jag om någon har varit med om något liknande och kan ha någon idé om vad det är som spökar.

    Tänk bara på att det är en 1993 aero så den har Trionic 5.2.
    Vet någon om det är samma kontaktpunkter på Trionic 5.2 (på boxen) som på 5.5 när man ska koppla in sig med T5suite?

    MVH// Mokko
    Senast redigerat av Mokko J den 2015-09-24 klockan 20:38.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  2. #2
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Har du TCS? Låter som det skulle kunna vara TCS spjäll problem...
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  3. #3
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Just ja självklart så glömde jag bort att nämna att bilen inte har TCS så det är det inte.

    Jag ska iväg och börja på att felsöka vidare om någon timme så om någon har någon idé så skriv gärna även om det är en ren chansning, jag kikar av forumet lite då och då på telefonen.
    Jag är väldigt nyfiken på om det går att använda en adapter till en trionic 5.5 box till en 5.2 box.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  4. #4
    Grundladd mazurkas avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    340
    Medlem#
    7447
    Om den har stått länge så kan det vara bra med nytt bränsle och bränslefilter.
    9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
    http://www.garaget.org/aeropiloten

  5. #5
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Nytt bränsle var det första jag gjorde före jag startade bilen, har inte bytt filter men har mätt upp bränsletrycket nu som var ok.
    Rycker jag ur TPS så reagerar den och ändrar varven.

    Uppskattar alla svar då den här bilen redan börjar få mig lätt gråhårig.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Hur såg stiften ut när du bytte ?
    Det går väl att ohm-mäta tempgivaren, tror det står i Haynes vad det ska vara för värden vid olika temperaturer.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Man använder samma adapter till T5.2 och T5.5 och boxarna använder samma stift. Däremot är det inte samma anslutning på kabelhärvorna.
    T5.2 har en kontakt liknande det till tändkassetten. Lämpligt kontaktdon för att bygga en kabel hittar man till centrallåsmotorn i bakluckan på 9000 CS
    (Man kan även köra T5.5 box med T5.2 mjukvara i en T5.2 bil)

    Är bränsletrycket ok även under körning ?
    Har den org spridare och mjukvara ?
    Någon skillnad när motorn blir varm ?

    Vevaxelgivare är väl inte helt omöjligt. Brukar vanligen ge andra fenomen om givaren är dålig men fel i kablaget kan ju ge lite mystiska fenomen.
    Kablaget till givaren sitter ju lite illa till. Har sett några ggr att kablarna varit skavda och risiga precis vid givaren.

    Är det taget kompressionsprov ?
    Hur reagerar den på bortkopplad lambda ?
    Hur reagerar den på bortkopplad insugstempgivare ?
    Ger den någon felkod ?
    Har du möjlighet att prova en annan ECU ?
    Är jordpunkterna vid insug/termostathus ok ?
    Späder den bensin i oljan ?
    Några tecken på att den tar vatten in i cylindrarna (blanka kolvtoppar etc) ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Hur såg stiften ut när du bytte ?
    Det går väl att ohm-mäta tempgivaren, tror det står i Haynes vad det ska vara för värden vid olika temperaturer.
    Konstigt nog så såg dom fina ut, gyllenbruna.
    Tempgivaren till mätarhuset ska jag ta en titt på i helgen, samma med instrumenthuset om det inte är givaren.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Man använder samma adapter till T5.2 och T5.5 och boxarna använder samma stift. Däremot är det inte samma anslutning på kabelhärvorna.
    T5.2 har en kontakt liknande det till tändkassetten. Lämpligt kontaktdon för att bygga en kabel hittar man till centrallåsmotorn i bakluckan på 9000 CS
    (Man kan även köra T5.5 box med T5.2 mjukvara i en T5.2 bil)

    Är bränsletrycket ok även under körning ?
    Har den org spridare och mjukvara ?
    Någon skillnad när motorn blir varm ?

    Vevaxelgivare är väl inte helt omöjligt. Brukar vanligen ge andra fenomen om givaren är dålig men fel i kablaget kan ju ge lite mystiska fenomen.
    Kablaget till givaren sitter ju lite illa till. Har sett några ggr att kablarna varit skavda och risiga precis vid givaren.

    Är det taget kompressionsprov ?
    Hur reagerar den på bortkopplad lambda ?
    Hur reagerar den på bortkopplad insugstempgivare ?
    Ger den någon felkod ?
    Har du möjlighet att prova en annan ECU ?
    Är jordpunkterna vid insug/termostathus ok ?
    Späder den bensin i oljan ?
    Några tecken på att den tar vatten in i cylindrarna (blanka kolvtoppar etc) ?
    Motorn är nyrenoverad och kompet är jämt och fint mellan alla cylindrar, den går som sagt fint på tomgång och om man riktigt smyger upp den i varv på gasen.
    Ingen skillnad, dock bara testat med kall motor. Sitter dock en ny lambda där.
    Märkte ingen skillnad om det nu är givaren som sitter på tryckröret, provade med en annan givare där också då jag hade en liggandes.
    Inga felkoder.
    Tyvärr så är det lite svårt att hitta en ECU, mina misstankar ligger starkt på att det är ECU som har tappat minnet med åren. Har någon en ECU till en T5.2 liggandes så PM mig gärna!
    Jag har letat igenom alla möjliga jordpunkter osv på den nu och inte hittat något som ser konstigt ut.
    Nej ingen bensin i oljan, motorn är som sagt nyrenoverad också.
    Kolvarna tvättades när motorn gjorde ordning så det är lite svårt att se men det försvinner inte vatten vad jag har märkt än så länge.

    Vart menar du när du säger kabelhärvorna? Kontakten på styrboxen är identisk med en 5.5 box som jag har liggandes.
    Å fan om man kan köra med en 5.5 box så kan jag bara åka iväg och få en programmerad då jag har en över från en gammal 9-3.

    EDIT: När jag kikar på programvara till T5.2 i T5Suite så tycker den att man har gröna spridare (413cc) som standard och även när man ändrar på stegen, jag har ju dock 392cc Lucas spridare i min bil standard så hur blir det om man tankar in programvaran i en 5.5 box?
    Senast redigerat av Mokko J den 2015-09-25 klockan 14:24.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Kanske det finns något luftläckage. När motorn renoverades kanske inte alla slangar skruvades fast ordentligt eller att någonting gick av i samband med renoveringen? Torrsprickor syns inte alltid förrän man haft isär och tittat.

  10. #10
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Som sagt jag gick igenom och bytte alla vacuumslangar bland det absolut första jag gjorde och jagade efter läckage med startgas (gjordes igår) och jag kunde inte hitta något, rycker jag av slangen till tex laddtrycksmätaren så ändras gången direkt.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Konstigt nog så såg dom fina ut, gyllenbruna.
    Tempgivaren till mätarhuset ska jag ta en titt på i helgen, samma med instrumenthuset om det inte är givaren.



    Motorn är nyrenoverad och kompet är jämt och fint mellan alla cylindrar, den går som sagt fint på tomgång och om man riktigt smyger upp den i varv på gasen.
    Ingen skillnad, dock bara testat med kall motor. Sitter dock en ny lambda där.
    Märkte ingen skillnad om det nu är givaren som sitter på tryckröret, provade med en annan givare där också då jag hade en liggandes.
    Inga felkoder.
    Tyvärr så är det lite svårt att hitta en ECU, mina misstankar ligger starkt på att det är ECU som har tappat minnet med åren. Har någon en ECU till en T5.2 liggandes så PM mig gärna!
    Jag har letat igenom alla möjliga jordpunkter osv på den nu och inte hittat något som ser konstigt ut.
    Nej ingen bensin i oljan, motorn är som sagt nyrenoverad också.
    Kolvarna tvättades när motorn gjorde ordning så det är lite svårt att se men det försvinner inte vatten vad jag har märkt än så länge.

    Vart menar du när du säger kabelhärvorna? Kontakten på styrboxen är identisk med en 5.5 box som jag har liggandes.
    Å fan om man kan köra med en 5.5 box så kan jag bara åka iväg och få en programmerad då jag har en över från en gammal 9-3.

    EDIT: När jag kikar på programvara till T5.2 i T5Suite så tycker den att man har gröna spridare (413cc) som standard och även när man ändrar på stegen, jag har ju dock 392cc Lucas spridare i min bil standard så hur blir det om man tankar in programvaran i en 5.5 box?
    Nyrenoverad... hmmm..
    Har den någonsin gått bra efter renoveringen ?
    Står kammarna rätt ?
    Kan bländarskivan blivit utbytt/felmonterad ?

    På T5 kabelhärva, i närheten av ECU sitter en programmeringskontakt
    Detta kontaktdon är inte lika på T5.2 och T5.5

    Använder man T5.5 box i T5.2 bil måste man "sammanfoga" 2st identiska T5.2 filer (128kb) så det blir en 256kb fil. Detta kan bla göras med ett enkelt dos-kommando

    Spridarkonstanten ska stå på 21 i en std T5.2 mjukvara.
    Det funkar bra att köra med std 5.2 program och gröna spridare

    Du har inte nått sånt knas som att mjukvaran är gjord för en annan MAP-sensor än den du har ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Bilen har gått bra efter renoveringen, det är efter dom här 4åren som den har stått som den inte går som den ska.

    Jaha den kontakten om man kopplar in sig i bilen, han som har programmerat någon box åt mig förr kopplar in boxen löst med ett styrboxkontaktstycke så det går utan problem då.

    Ja du den har som sagt gått bra med den här boxen förr och blivit besiktad med den men man vet aldrig om det har blivit något med den efter att den har stått, ska åka och läsa ut den någon dag framöver.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #13
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 329
    Medlem#
    10610
    Felet hittat, det var bränsletrycket ändå.
    Den andra mätaren jag provade var något billigt gammalt skrot men nu fick jag låna en riktig från bilelektro och den visade 1,9bars tryck på tomgång så jag kastade i en ny pump som jag lyckligtvis hade hemma så nu går den

    Tackar för alla tips i tråden!
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    68

    Bluddrar och misständer vid lite laddtryck 9000 Aero

    Tjena

    Har lite problem med en nyinskaffad 9000 Aero - 97 med B234L och automatlåda. Har kört bilen sen i måndags och den har gått fint, men igår började den gå dåligt på väg hem från jobbet.

    Den bluddrar och misständer vid lite laddtryck, men den går att köra om man är väldigt försiktig med gasen. Bilen startar dock alltid som vanligt.

    Enligt förra ägaren så har den betett sig så tidigare sporadiskt.

    Motorn är en B234L med en T25a, nybytt toppackning, Insugspackning av förra ägaren.

    Fick felkoder när jag körde den till garaget tidigare idag, 3 respektive 7 blinkningar (tempgivare insug / adaption)

    Har bytt följande saker under dagen:

    Tändkasett
    Tändstift
    Tempgivare insugsrör
    Vevaxelgivare
    Mapsensor
    Magnetventil
    Bränslefilter
    Kollat över vakunslangar

    Upplever att den har blivit något bättre efter bytet av bränslefilter, men bluddrar och klipper vid laddtryck.

    Någon som har några idéer om vad det kan vara som spökar?
    Kommer testa att byta wastegate och bränslepump under morgondagen.

    Tacksam för svar
    Senast redigerat av Psyksten den 2021-09-18 klockan 20:45.
    Saab 9-3 Aero Coupé 200
    Saab 9000 Aero 1997
    Saab 900 3dr turbo 1990
    http://www.garaget.org/hns

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Kan mycket väl vara bränslebrist. Att mäta bränsletrycket ger svar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    68
    Bytte bränslepump och bilen går som den ska nu.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Saab 9-3 Aero Coupé 200
    Saab 9000 Aero 1997
    Saab 900 3dr turbo 1990
    http://www.garaget.org/hns

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-5 Aero misständer
    Av 10459 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-02-22, 09:27
  2. 9-5 aero 2004 misständer
    Av Juvakka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-06-14, 01:39
  3. 9-5 aero misständer vid fullgas
    Av Next_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-20, 08:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •