Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 900 -84 16v turbo luftläckage vid insprutningsventilerna.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    Saab 900 -84 16v turbo luftläckage vid insprutningsventilerna.

    Jag bytte styrenhet till insprutningen idag - ingen skllnad. Bytte tändmodulen - ingen skillnad.
    Jag har sökt luftläckage runt omkring med startgas och propan utan att hitta något.
    Då tog jag till en drastisk metod. Jag startade bilen otg fram vattenslangen och spolade runt insprutningsventilerna. Då hände det saker. När jag spolade på 3:ans ventil där den går in i motorn började den ryka vitt. Samma fast inte alls så mycket på 2:an. 1:an 0ch 4:an var ok. Alltså läckage i o-ringarna.
    Det är konstigt att den inte alls reagerar på propan och startgas.
    I morgon åker jag till en traktorfirma och köper o-ringar och ser om det hjälper.

  2. #2
    Intressant! Jag har ett problem med sörplande bensinpump och jag gissar det är luftläckage någonstans på bränsleslang ar. Förmodligen inte på trycksidan eftersom det inte sprutar eller märks någonstans.
    Men kanske kan jag testa om det är läckage i insprutningen. Det är inget som har märkts på något sätt, så jag skulle nog vara lika förvånad som du om jag upptäckte något där, men skulle jag göra det så skulle jag såklart bli överlycklig!

    Om jag skulle ta slangen och vattendränka dem. Det känns lite sådär, men är det något jag bör tänka på?


    - Magnus

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Detta är kanske inte någon metod jag varmt rekommenderar. Å andra sidan är ju dessa små mängder vatten ingen större fara som jag ser det. Jag har sett hur man rengör förbränningsrum på youtube med vatten som man sprayar in i insuget. Jag siktade helt enkelt med slangen ( rak stråle ) mot hålen där spridarna sitter och det gav omedelbart utslag som vitrök i avgaserna.
    Jag hade provat den förträffliga metoden med startgas och propan utan att det gav den minsta reaktion.
    Vattnet kunde dock inte motorn trolla bort. Det kommer säkert en massa skit in i motorerna ändå, det är bara att titta på insidan av insuget så förstår man.
    Ha gärna synpunkter på detta, jag är inte bilmekaniker, bara en glad amatör.
    Hade det varit en Ferrari hade jag kanske inte gjort det.
    Men metoden var hundraprocentig. Sedan jag fått dit nya spridare med nya packningar kom det ingen vitrök, jag testade.

Liknande ämnen

  1. Trycktesta för luftläckage T-7
    Av Chrill i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-16, 16:36
  2. Luftläckage mellan LMM och turbo? (9-5)
    Av Wigglo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-10-05, 11:13
  3. Felsökning luftläckage? SAAB 900-95
    Av kongo_lasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •