Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Tips på trim för ca 10.000kr till 9-5 2,3t -00?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Tips på trim för ca 10.000kr till 9-5 2,3t -00?

    Hejsan, som mitt nick antyder så är jag ny i SAAB-svängen

    Skaffade en 9-5 2,3t -00 nyligen och gillar bilen som bara den. Den är original ner i minsta detalj så utgångsläget är bra så sett.

    Bilen har endast gått 10.000 mil och känns i var fall varsamt körd, alla papper och alla kvitton fick jag med vid köpet så även där verkar det varit ordning och reda.

    Nämnas kan också att bilen endast haft en ägare (medelålders kvinna).

    Nu till saken, jag tycker att den har ett gott drag när turbon kickar in och för det mesta räcker det gott och väl. MEN...

    Jag vill ha mer helt enkelt, som alla här på forumet säkert kan relatera till så har jag torskat hårt på just kicken från turbon och vill ha mer ös kort och gott.

    Jag har kikat på enkla styrbox-trim såsom Speedparts billiga, 1.500kr vid returnering av originalboxen till dom. Men har även läst lite här i liknande trådar och fått uppfattningen att det inte är så enkelt att endast "chippa" sin kära SAAB utan att man helst ska byta lite annat när man ändå är i trimmartagen.

    Så...

    Om min budget är ca 10.000kr, bilen kostade 25.000kr BTW, så undrar jag vilken den bästa kombinationen är?

    Kommer givetvis att vara ytterst lyhörd då det är här eliten hänger och hoppas på hyfsat sammstämmiga svar haha.

    Förmodar att det finns olika läger som propagerar för olika typer av trim men jag hoppas att kunna kombinera "chip" och "andning" etc.

    Ni som orkar får gärna slänga in lite tips till mig här i tråden så ska jag förverkliga det som verkar vettigast (och roligast) inom en snar framtid och lämna ett omdöme när sakerna är på plats.

    Väl mött!

  2. #2
    Sugmotor fredrikdanreds avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42
    Medlem#
    9239
    för 9285:- får du 240hk/385Nm hos Maptun, jag har haft 9000, 9-5 och nu ng 9-3 och har provat bsr, speedparts och maptun, nuförtiden är det bara Maptun som gäller för mig, enligt mig överlägset bäst på allt
    9-3ss MapTun steg 7

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för input, vad är den avgörande skillnaden mellan alla dessa märken?

    Funkar det att bara "chippa" utan att fixa med avgassystem etc?

    Vilka ytterligare modifikationer borde man ha? Eller pallar en SAAB detta original?

  4. #4
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    Jag hade faktiskt satsat på nordic steg 1 (billigt och mycket bra !) hade sedan lagt resten på chassi.
    Sänkfjädrar bussningar och ev stötdämpare.
    Eller varför inte Maptuns coils för 7500:- och sedan 2500:- på ett steg 1 och sedan vid nästa löning köpa powerflex till A-armarna bak (500:-) .
    Då har du en roligare, tryggare och bättre bil än om du bara kastar på ett steg 3 på en standardbil!
    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Färsking Visa inlägg
    Funkar det att bara "chippa" utan att fixa med avgassystem etc?
    Med enbart chiptrim (ny mjukvara eller "steg1") kommer man ganska långt, till kanske 230-240hk. Ska du längre än så behövs ny hårdvara också och då blir det snabbt dyrt: Turbo, spridare, avgassystem, bränsletrycksregulator och eventuellt bränslepump behöver bytas innan du når 300hk. Och kopplingen kan behöva bytas om du trimmar mer än ett steg 1.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    För den budgeten är det kanske lönt att satsa på en TD04 + ett "steg1" anpassat för TD04, borde kunna hamna kring 10'

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Håller helt med MicEE !
    Fler Hk och bättre vrid kräver en uppgradering av chassit. Du kommer bli mycket nöjdare.
    Se'n vilken uppgradering du ska göra är, till en del, en fråga om tycke och smak, förutom bussningarna i bak, som är nödvändigt.
    Sök igenom det här utomordentliga forum, som är fyllt av kunskap och erfarenheter, så hittar du säkert rätt val av dämpare och fjädrar.
    Lycka Till.

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    För den budgeten är det kanske lönt att satsa på en TD04 + ett "steg1" anpassat för TD04, borde kunna hamna kring 10'

    Jag skulle säga samma sak. Kan TS skruva själv så skicka på en begagnad men fräsch TD04-15T, se till att få ett bra steg 1 från tex Nordic (2500 kr) så har du ett antal tusenlappar kvar till att göra lite förbättringar i chassit, tex byta lite bussningar, bromsar och annat som är skönt att ha fräscht

    PS: Speedparts har superrea på turboaggregat, renoverad originalsnurra (15T) ink packningar och filter för lite strax över 4000 kr. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...02/591103.html

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Härligt att få lite svar!

    Precis som någon sa så finns det massor av fin info att snoka reda på i forumet och det har jag kikat lite på, men kunde inte hålla mig från att fråga i en egen tråd, så himla kul med specifika tips!

    En fråga till när man ändå skriver, hur pass klurigt är det att montera in en styrbox själv? Skruvandet är väl en grej, ska det inte mätas och kollas med någon form av avläsningsutrustning med? Värden etc?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    15T hos Speedparts är ett utbytesaggregat för Aero. De vill alltså ha en 15T-stomme i retur.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Att själv byta "CPU'n" är inga som helst problem!
    Inga specverktyg förrutom ngt starkt för att lossa torkararmarna. Själv använde jag en svetstång som spännareoch en liten hammare för att skrälla loss fanstyget. Använd tjärspray när du sätter tillbaka armarna, så är det lättare nästa gång
    Ca en halvtimmes jobb att byta.
    Inga mätningar behövs.
    Jag som anlitade Nordic, behövde bara lyfta på "CPU'n" och notera numret, för att få en "ny"

    Å du!
    Kom ihåg att ansöka om medlemskap i STCS!
    Du stödjer då att all erfarenhet och kunskap fortsätter att finnas lättillgänglig.
    Senast redigerat av LasseH den 2015-09-23 klockan 17:34.

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Att själv byta "CPU'n" är inga som helst problem!
    Inga specverktyg förrutom ngt starkt för att lossa torkararmarna. Själv använde jag en svetstång som spännareoch en liten hammare för att skrälla loss fanstyget. Använd tjärspray när du sätter tillbaka armarna, så är det lättare nästa gång
    Ca en halvtimmes jobb att byta.
    Inga mätningar behövs.
    Jag som anlitade Nordic, behövde bara lyfta på "CPU'n" och notera numret, för att få en "ny"

    Å du!
    Kom ihåg att ansöka om medlemskap i STCS!
    Du stödjer då att all erfarenhet och kunskap fortsätter att finnas lättillgänglig.
    Man behöver inte ta bort torkararmarna för att byta CPU och numret kan man se genom att ta bort inspektionsluckan vid högra framdörren

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    15T hos Speedparts är ett utbytesaggregat för Aero. De vill alltså ha en 15T-stomme i retur.

    Mvh
    Exakt, men att få tag i en havererad 15T och skicka in kostar inte många hundralappar. Så ja man får ju räkna ut "priset" med några hundra för att skaffa en gammal stomme, alternativt satsa på ett friskt begagnat aggregat


    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Att själv byta "CPU'n" är inga som helst problem!

    Kom ihåg att ansöka om medlemskap i STCS!

    Man byter inte CPU, man byter ECU!

    Ansöker man om medlemskap så gör det efter 1/10 så blir du medlem för hela 2016 samt kvarvarande tid av 2015. Ansöker man idag före 30/9 så blir man enbart medlem 2015 ut


    PS: Jag var bara tvungen att märka lite ord. Jag tror alla förstår exakt vad du menar, så även jag
    Senast redigerat av Echonator den 2015-09-24 klockan 00:17. Anledning: Fel ang datum

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Jag använde faktiskt "....." för -Central Processing Unit-

    Åsså tycker jag att man kan bli medlem när som helst!
    Ett års x-tra är det helt klart värt!
    Inte tack vare rabatter utan helt och hållet, för att med gott samvete, få del av all kunskap och alla erfarenheter här.
    Än en gång. Tack alla ni som delger oss andra.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Javisst ska jag bli medlem LasseH och Echonator

    Vore kul att åka på träff och nåt p-plats häng i Götet med.

Liknande ämnen

  1. lite trim tips till min saab 9000?
    Av ederby i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-31, 00:59
  2. Tips för trim till og900 t16
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 01:30
  3. Tips på SAAB runt 100.000kr
    Av rodge i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-29, 00:21
  4. Tips om trim till og900 T8 -88
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-07, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •