Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: ACC-problem 9-3 -07, 1,9 TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    ACC-problem 9-3 -07, 1,9 TiD

    Hej, hoppas ngn kan hjälpa mig med mitt problem. Min ACC slutade fungera i våras. Så när jag hade bilen inne för kamremsbyte i somras, passade jag på att utnyttja ett erbjudande på ac-service. Ac:n trycktestades och var tät, gas fylldes på men Ac:n startade inte. En snabb felsökning gjordes och det upptäcktes att motorstyrdonet inte fick signal. Jag har okulärt kontrollerat kablarna från tryckvakten ner till styrdonet i höger hjulhus. Inga brott upptäcktes. Har nu provat att byta tryckvakten. När jag gjorde detta var det 18-19 grader ute och jag kunde se att magnetkopplingen snurrade när jag körde ACC på lo. När det nu är kallare än 16 grader så snurrar inte magnetkopplingen när jag kör på lo. Ska det vara så? Ska inte magnetkopplingen gå in oavsett yttertemp när man ställer ACC på lo? Hur är systemet tänkt att fungera? På fruns Vectra -04 går Ac oavsett yttertemp.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    det låter som det krävs mer felsökning? Det kan ju vara en mängd parametrar som ska vara uppfyllda för att kompressorn ska få startsignal. Nuförtiden är det ju inte bara av och på utan en hel del elektronik inblandat.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Har funderat på relät. Är det ngn som vet om det är likadant relä i frågans Vectra -04? Det är 2,2 direct motorn i den. Vad kan man annars göra själv utan tech2? Har tillgång till multimeter, men vet inte riktigt hur jag ska använda den i det här fallet, vilka värden ska jag kolla efter, och var ska jag mäta? Försöker lära mig, och detta är antagligen bästa stället.
    Senast redigerat av linorn den 2015-09-22 klockan 12:43.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    mäta sig fram på moderna bilar är inte särskilt enkelt. Ett kopplingsschema är ju en bra start men många gånger går ju kablarna bara till nåt styrdon som behandlar ett antal andra givare och annat. Felkoder är liksom steg ett många ggr, då vet man ungefär var man ska börja leta.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Aha, ngn som sitter på en tech2 i norra Stockholm? Bor i Brottby. Utövar gärna lite byteshandel, lite felsökning mot några öl eller liknande.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •