Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byte av LED-rampen NG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52

    Byte av LED-rampen NG9-5

    hej någon som kan tipsa lite hur man går tillväga för att byta rampen?


    tack på förhand

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Du måste först ta bort klädseln på insidan av luckan. Om jag minns rätt så sitter den med muttrar på insidan.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    52
    tack nu har jag bytt tror det var 5 muttrar plus två typer av clips som satt nå enormt så jag råkade böja ut plåten, clipsen skall väl hanteras på ett speciellt sätt antar jag men svårt att veta hur..Fick hjälp via en saab 9-5 facebookssida..
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-08 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    LED-ljus bak på Saab ng9-5 2011

    Hej!

    Någon som har koll på varför mitt ledljus bak (enligt markerat) inte lyser? Måste väl hålla längre än några år?!
    Har sett andra 95:or där denna led lyser så fint men icke på min


    saab95.jpg

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Det är tyvärr vanligt förekommande att ljusrampen på bakluckan inte funkar på ng9-5. Oklart exakt vad felmekanismen är, att rampen släpper in fukt som sabbar elektroniken säger en del. Det lär i alla fall inte vara själva lysdioderna, dessa har en bra livslängd (och de är flera, de pajar förmodligen inte alla samtidigt), snarare att de inte får någon ström. Klart är i alla fall att ljusrampen är av medioker kvalité då det är vanligt förekommande fel.

    Och just av det här skälet är det svårt att få tag på en ny fungerande ljusramp.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-08 klockan 17:29. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Är du säker på att de är trasiga? Enligt tråden "NG 9-5 vanliga fel och lösningar" går den att stänga av:

    "LED slingan på backluckan går att stänga av.
    Vrid ljusomkopplaren längst till vänster. Den fjädrar tillbaka till auto läget men slingan förblir avstängd."
    Utan Saab

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Och om det är fukt mm. så borde man kunna skrämma igång dom med elektronik rengöring och jonglera med lödkolven.
    Det svåra är väl att ta loss och isär listen, det är väl en massa plastsnäppen överallt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag tycker mig ha upptäckt att rampen lyser svagt svagt.. Tråkigt, man vill ju att det ska funka

  9. #9
    Ledlampor kan lysa svagt i avstängt läge pga krypströmmar som hoppar över strömbrytare. Dioderna är så känsliga så det räcker för att dem ska blinka till svagt. Har märkt det i vanliga sockelledlampor i hemmet.

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Som redan påpekats är det väldigt vanligt. Fukten tar dom och det verkar faktiskt som alla slingor går sönder inom några få år.

    Borde dock gå att reparera själv. Jag har en trasig liggandes som jag ska försöka öppna när jag får tid, lust och ork samtidigt(hur höga odds är det för att allt det ska inträffa samtidigt?). En ny kostar i runda slängar 5000kr så det kan vara värt att försöka laga om man är lite händig. Tror inte det är mer än fyra dioder i slingan.

    Att den skulle vara avstängd känns tämligen orimligt då den lyser med halvljuset.

  11. #11
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    SAAB är ingalunda ensamma om att ha problem med LED i bagageluckan. Även Mercedes som har en förkärlek för att ha det 3:e bromsljuset på samma plats har samma problem, och det är antingen kondens eller vatteninträngning genom packningen (packningarna) som ställer till det. Kvalitén är likvärdig (usel och ogenomtänkt).

    Om rampen går att demontera så att man kan få ut kretskorten, så är en lämplig behandling att rensa bort smuts och skit, ev byta trasiga dioder, löda om och kolla ledarbanorna och därefter spraya kortet/korten med Conformal Coating, Exvis ELFA 10-304-35 (Passa på, dom rear ut just nu!).

    Först måste man dock kolla så att alla ledarbanor är intakta. Har rampen snocklat så misstänker jag galvanisk korrosion och sådan kan man se ganska lätt. Dock måste lysdioderna kollas en och en. Ett gammalt (!) universalinstrument ställt på lägsta Ohm-området kan tända lysdioder, så det går bra att mäta igenom dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Hej!

    Någon som har demonterat rampen och försökt sig på att laga den? Är lite sugen på att göra ett försök, men vill då gärna få tips om hur man får loss/isär det hela.

    /Martin

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Facebook gruppen SAAB ng 9-5 Sverige, finns det många tips om hur du lagar fixar LED-ljuset, samt att det finns även ett företag i Karlstad som lagar dessa, om man inte vill joxa själv.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

Liknande ämnen

  1. Laga bakljuset Led rampen - NG9-5 (2010-2012)
    Av Loffe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2016-11-15, 14:29
  2. Hur byta emblem i rampen 9000 CSE
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-21, 23:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •