Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Speedparts Steg 1

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Medlem#
    9893

Speedparts Steg 1

Jag har lusläst internet under 1 vecka för att bilda mig en uppfattning om Speedparts steg 1 trim. och det verkar som ingen kan säga om det är bra eller dåligt.. hälften verkar säga att det är BSR trim och hälften säger att det är deras egna..
    alla skriver att dom ska ringa och fråga , men det verkar bara glömmas bort eller så postar dom inget efter dom har ringt och frågat..

Jag har själv kört med "fultrim" ifrån en privatperson på min gamla Saab 9-5 2.0t i 4 år (200hk-330nm) .. funkade klockrent och är därför sugen på att steg 1:a min nya saab 9-5 2.3t biopower vector griffin (11.500km) . Men denna gång så tänkte jag använda mig av speedparts eller nordic pga av konstnaden..

Speedparts. ~1800kr + 1000kr om man vill ha kvar sin orginalbox. så 2800kr totalt .

Nordic. 2500kr . Men då laddar dom över programmet och man har ingen orginalbox kvar. Kan iof kanske köpa en beggad på skroten och ta med upp till falun ..

Det jag sitter och funderar på och känner är att det skulle vara bra med en orginalbox iaf det händer något eller om jag ska sälja vid ett senare tillfälle.. fast det kanske bara är nån fix-idé jag har?

Vad säger folket? Speedparts har ju riktigt bra pris , men supporten kanske är bättre ifrån Nordic OM det skulle bli problem .. och sedan skillnad mellan deras chip? Det måste ju finnas speedparts saabar här ute? någon som kan säga nånting om dem..

en sista fråga är också om man chippar bilen får man alltid med "opensid" i programvaran?

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Medlem#
    9893
    Glömde tillägga att om man verkligen vill vara snål så kanske t7trim.se kan vara ett alternativ? Men jag hittar knappt nå omdöme där heller när jag söker på nätet..

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Jag skulle i ditt ställe ringa Nordic och fråga vad det kostar att få en fysisk box till din bil med önskad mjukvara inkl. OpenSid aktiverat.
    Och du skall inte förvänta dig support på OpenSid av dem alls.
    OpenSid är ett "kaninhål" som fel använt bara är förvillande och tar din tid.
    T7trim.se finns det en gammal tråd om
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Medlem#
    9893
    Jag har pratat med Nordic och det är bara att ta med en extra box så fixar dom det på plats, om man vill det .

Speedparts gör sina egna program men därimot så har killen som gör dem jobbat som teknikchef i18 år på BSR . Man får dock inte med Opensid i speedparts trim .

T7trim har jag läst om i den tråden du pratar om .

Menar du Herman att Opensid är onödigt? Jag själv tyckte det var ganska skönt att ha och se lite värden

Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg
    Menar du Herman att Opensid är onödigt? Jag själv tyckte det var ganska skönt att ha och se lite värden
    Jag tycker att det enda positiva med open sid är att den är bra i felsökningsyfte.

Annars att kolla på värdena och undra vad dom är,varför dom ändras från dag till dag kommer bara att resultera att Rolf Uhr kommer att lägga säkert timmar för att gå genom allt som du undrar.

Själklart så behöver det inte vara så men kan lätt bli tyvärr.

Mvh Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Medlem#
    9893
    Jag förstår vad du menar, men jag tyckte det var smidigt att kunna se felkoder , laddtryck , "luftflöde" , misständningar osv .

Så jag tycker egentligen att opensid kunde vara standard på saabarna , för det finns ju hur många guider som helst som förklarar opensid så Rolf Uhr behöver nog inte jobba arslet av sig

Kan självklart klara mig utan opensid men tänkte jag steg 1:a bilen så vill jag gärna ha det med , så jag förstår inte varför speedparts inte har det .. men men ..

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Jag tycker att det enda positiva med open sid är att den är bra i felsökningsyfte.

Annars att kolla på värdena och undra vad dom är,varför dom ändras från dag till dag kommer bara att resultera att Rolf Uhr kommer att lägga säkert timmar för att gå genom allt som du undrar.

Själklart så behöver det inte vara så men kan lätt bli tyvärr.

Mvh Kemal
    Och Tech2 är inte bättre

Jag skulle råda till att inte titta i OpenSID om man inte har ett syfte, ofta då i felsökning eller liknade.
    Och ställ frågorna på något forum och inte till den som aktiverar det åt dig, det har de inte tid med.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Citat Ursprungligen postat av Wyrten Visa inlägg

Så jag tycker egentligen att opensid kunde vara standard på saabarna , för det finns ju hur många guider som helst som förklarar opensid så Rolf Uhr behöver nog inte jobba arslet av sig
    Det finns många guider som förklarar open sid värdena,stämmer bra det.Men inga guider som förklarar vad är normalt för just din trim om det kommer fram till det...Och börjar det så lär Rolf har fullt upp och det är en av annledningar att trimföretag
    vill inte ha open sid..

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och Tech2 är inte bättre

Jag skulle råda till att inte titta i OpenSID om man inte har ett syfte, ofta då i felsökning eller liknade.
    Ha ha. Fy fan.Bort med allt sådant

När man har tech2 och open sid så får man något slags kontroll behov.

Så trots att värdena ser samma typ från dag till dag och allt ser normalt ut så testar man ändå varije dag för att säkerhetställa att allt är fortfarande normalt.

Helt sjukt var Racelogic,tech2,obd samt open sid kan göra..

Mvh

1 användare gillar detta inlägg

Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Hej!
    Jag lånar tråden lite då jag också går i tankarna på att beställa Speedparts steg 1 till min 9-5 2,3t -06. (185hk aut)
    Har två funderingar:
    1: Ska jag utgå från att det är samma styrdon till manuella och automatväxlade bilar? Står inget om det på hemsidan?
    2: Visst måste jag plocka ut mitt styrdon innan beställning och notera part.nr, serienummer och chassinummer och ange detta vid beställning?
    Tack på förhand

Grundladd
    Reg.datum
    mar 2014
    Medlem#
    9893
    .
    Saab 9-5 2.3t Vector Griffin 2009 . Saab 9000 2.3t CSE 1996

Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Medlem#
    9481
    Köp inte på SP är tipset, billigt ja, när nått händer eller det blir något som helst problem så kommer du få absolut 0 hjälp.

1: boxen ska väl vara den samma, men det är väl lämpligt att meddela att boxen inte kommer från din bil, så det inte blir några lustigheter (här kommer ju den obefintliga kundservicen in...)
    2: ja.

Spännande med att SP skulle ha anställt BRSs teknikchef, enligt bolagsupplysningen så fyller BSR 20 år i år, då måste han ju jobbat som teknikchef sedan starten, varför skulle man hoppa över till SP från ett sånt jobb...

Att ingen svarar efter att de sagt att de ska ringa till SP och fråga är just för att det inte går att ringa dit och de svarar normalt inte på mail om man inte tjatar massor.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-10-02 klockan 22:41.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Köp inte på SP är tipset
    Kan bara hålla med.

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Hade hellre valt nordic, men jag bor i Gbg så Norrköping är lite långt att ta sig en vardag, måste ta ledigt från jobbet, osv... Får se vad det blir

Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av elfving Visa inlägg
    Hade hellre valt nordic, men jag bor i Gbg så Norrköping är lite långt att ta sig en vardag, måste ta ledigt från jobbet, osv... Får se vad det blir
    Ledig från jobbet, road trip och dessutom trimmad bil. Låter som en underbar dag

1 användare gillar detta inlägg

9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

1. speedparts steg 3
    Av prets i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:14
  2. Speedparts steg 1 för og 900 ltt?
    Av Henkan_lkpg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 18:52
  3. speedparts steg 1 till steg 3