Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: HUD, vilka modeller ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21

    HUD, vilka modeller ?

    Vilka modeller av Saab kunde man få med HUD ?
    Kan man själv välja vad som vill visas i rutan eller är det några få förinställda värden som visas ?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Citat Ursprungligen postat av ice413 Visa inlägg
    Vilka modeller av Saab kunde man få med HUD ?
    Kan man själv välja vad som vill visas i rutan eller är det några få förinställda värden som visas ?


    Sitter i ng9-5 2010-2011 med active paket, de flesta aero har HUD

    Ev att det finns i 9-4x
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Finns en liten ratt till vänster med olika, förinställda, alternativ.

    http://www.saabsunited.com/2012/10/n...ty-part-2.html
    Till mitt garage: Garaget

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    Tackar och bugar.

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av fredde1 Visa inlägg
    Sitter i ng9-5 2010-2011 med active paket, de flesta aero har HUD

    Ev att det finns i 9-4x
    Googlade lite snabbt och det verkar som 9-4X inte har, men 9-7X har det istället. Lite märkligt då 9-4X är den modernare bilen av de två.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    Är det möjligtvis någon som lyckats att med originaldelar få till en fungerande HUD på en gammal 9-5 00'a ?
    Att man får skära upp panelen är jag med på och det gör mig inget.
    Skulle gärna ha upp lite värden i vindrutan, såsom Oljetemp, avgastemp, laddtryck, etc, etc

    Bygga en själv är ju ett alternativ, men jag har inte hittat någon ljusstark display som syns tydligt även dagtid.
    Så, lite ideer någon ?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Rätta mig om jag har fel, men har inte ng9-5 en liten specialyta på vindrutan där ljuset från HUDen reflekteras så du som förare kan se den? En sådan finns ju inte på og9-5-vindrutan. Eventuellt kan du få speglingen i vindrutan att funka med t.ex. en sådan här plastfilm.

    En annan och förmodligen större utmaning, oavsett val av HUD-modell, är datainterfacet mellan HUDen och bilens dataparametrar - alltså hur ska du få ut ett mätvärde ur bilen och sedan omvandla det till något HUDen förstår så att det den projicerar blir läsligt? Eftersom det inte finns någon T7-bil med HUD finns det ingen sådan hårdvara att tillgå, utan det blir att bygga själv. Det kräver förmodligen bra elektronikpularkunskaper och att man läser sig in i hur T7 funkar.


    Jag säger inte att det går, men min gissning är att det kommer kräva ohyggligt mycket jobb.

    Edit: T7=Trionic 7=styrsystemet som hör till motorfamiljen B2x5 och finns i og9-5 samt vissa og9-3. De saab-modeller som har HUD (ng9-5 samt ev. 9-7X och 9-4X om jag tolkar tidigare inlägg korrekt) har en helt annan motorfamilj och motorstyrsystem.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-09-23 klockan 09:07.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    9-7 har absolut inte HUD, och jag har för mig att inte 9-4 har det heller, möjligen finns det på några, men jag är inte säker.
    HUDen som sitter i ng9-5 är en GM-generisk enhet och tar emot data via I-buss, eller GMLan som det heter ibland. Det borde inte vara alltför svårt att få den att fungera på en annan bil. Problemen är dock synbarheten eftersom det krävs speciell beläggning på rutan för att inte bilden skall bli usel samt att exakt vilka kommandon HUDen svarar på är endast känt av GMs tekniker.

  9. #9
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Jag har sett OBD2 läsare med "HUD" funktion.
    Till mitt garage: Garaget

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    21
    Synd att det inte fanns i gamla 9-5 Men men, alltid kul med utmaningar.
    Det får nog bli en liten Raspberry/Odroid eller liknande och så försöka hitta en ljusstark display runt 7"
    Värden plockar jag via OBDII -> USB, om det är tillräckligt snabbt. Vill gärna ha mätdata på 1/10-delen sekund.
    Långsammare än så känns meningslöst. Inga större elektronikkunskaper för detta, mest mjukvara och då pyton.
    Har kikat runt lite och hittat PyOBD
    Iövrigt så är OBDII inte speciellt avancerat, ungefär som snmp i datorvärlden. Ställ en fråga och få ett värde tillbaka.
    Finns ju ganska bra dokumenterat online hur det där funkar.

    Kanske som jellybear nämnde, även sätta någon slags plastfilm på vindrutan.

    Har också kikat på färdiga "HUD"'ar från kina, men dom är förinställda och man kan inte välja vad som skall visas.
    Personligen är jag ganska ointresserad av hastighet, varvtal, mm. Jag vill veta hur motorn mår, samt även kunna logga
    på ett enkelt sätt.
    Och naturligtvis då när man parkerar hemma att loggfilerna per automagi skickas över till databasen som står i källaren.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Med OBDII i en 9-5 får du 3 värden i sekunden, max. Väljer du att visa varvtal, hastighet och luftmassa så får du ett värde i sekunden av de olika. Tyvärr är OBDII väldigt långsamt. I så fall får du jobba lite mer och koppla in dig på P-bussen i MIU istället.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Med Raspberry Pi kort går det läsa OBD2 värden , problemet är bildskärmen och komplettera med film på vindrutan.
    Gustaf har fixat det till 2 DIN stereo med extern videoingång https://www.youtube.com/watch?v=DGDPdet8CR0

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Med Raspberry Pi kort går det läsa OBD2 värden , problemet är bildskärmen och komplettera med film på vindrutan.
    Gustaf har fixat det till 2 DIN stereo med extern videoingång https://www.youtube.com/watch?v=DGDPdet8CR0
    Först:

    När man väljer att lägga upp ett klipp på youtube. Välj då bort s.k. musik som framkallar psyk-bryt, irritation och framkallande av andra mindre hälsosamma effekter.

    Sen:

    Som Patrik sagt är en "loggning" över vare sig I- eller P-buss ganska värdelös i avseendet UPPDATERING.
    Varför ska man sedan glo på det där värdelösa med dålig uppdateringsfrekvens och vara allmänt trafikfarlig då man enligt mitt egna interna Leif G.W.-sinne, redan är duktigt trafikfarlig med tanke på musikval?

    /Lufto

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nå, över P-buss får man ganska så många värden per sekund, det duger till loggning. Då kör man en laptop med canusb uppkopplad mot P-buss och loggar värden.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nå, över P-buss får man ganska så många värden per sekund, det duger till loggning. Då kör man en laptop med canusb uppkopplad mot P-buss och loggar värden.
    Då har vi "divergerande" åsikter Bollen

    P-bus har jag för mig kör full duplex (CANBUS) på ca 500kbit/s i bussen.

    Vid allehanda tester med bl.a. T7Suite så blir uppdateringsfrekvensen likväl väldigt låg. (Undrar om jag inte fick 2-3 Hertz...men jag minns inte)

    Edit: Vad folk sen hänger på för saker på bussen är ju av sträng viktighet i avseendet grafik/uppdatering.

    I den tidigare bifogade filmen (stäng av ljudet....tips) ser man dessutom "hur snabbt" uppdatering sker.

    Mvh
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2015-09-27 klockan 10:30.

  16. #16
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    2-3 Hz.. Det är inte CAN bussen som sätter den begränsning iallafall. Beroende på vad man loggar förstås men 10ms mellan uppdateringar är inga som helst problem på en normalt lastad buss.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Via OBD får man cirka 3Hz, det är ju en begränsning som systemet sätter för att inte överlasta bussen. Visst, P-bussen är "bara" 500kbit, men det borde räcka till det 10-dubbla mot OBD.

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Filmen visar ju vad man får via OBD, inte via P-buss. OBD är ju något helt annat än CANBUS.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det går att stänga av ljudet på youtube klipp ;-)
    Och man måste väl ändå "presentera" värdena med någon sek. mellanrum
    om man inte vi få psykbryt och stirra på ett flipperspel....det är ju inga livsviktiga värden.
    Men smaken är som baken....

  20. #20
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Filmen visar ju vad man får via OBD, inte via P-buss. OBD är ju något helt annat än CANBUS.
    Om det är gamla 9-5 så är det ju K-line bussen till DICE som är flaskhalsen. Missvisande att säga OBD eftersom du kan köra OBD direkt på CAN också.

    //Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

Liknande ämnen

  1. Vilka Saab-modeller har V8?
    Av topline i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-10-07, 17:57
  2. Open SID, vilka modeller?
    Av Magnus2114 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 23:40
  3. Vilka modeller är eftertraktade?
    Av VikingAero i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 00:03
  4. og 9-3 -02, vilka modeller byggdes?
    Av petson i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 23:25
  5. vilka modeller med 3 bars BTR?
    Av Lerne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •