Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta turbo, laddtryck 9000

  1. #1

    Byta turbo, laddtryck 9000

    Har en skuren turbo på en 9000 -98 2,0 150hk och ska ha dit en ny, vad ska laddtrycket ligga på vara och hur ställer jag lättast in rätt tryck? Har fått tag i en Garrett från en 200hk 9000 som tydligen skulle passa

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Passa det kommer den nog göra, så länge den har samma bultmönster och dylikt (Vilket den borde ha )
    Det enda som är lite svårt är att ställa laddtryck eftersom det är styrt av datorn. Så jag skulle tippa på att den inte kommer vilja ladda mer än innan.
    Mappa om den efter turbon kanske? Eller kanske PolarN kan hjälpa till.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Den kommer att passa,det är samma turbos i bägge bilarna.
    Din bil är en så kallad lågtrycksturbo och har ingen elektroniskt reglerat laddtryck. Laddtrycket ska ställas in på 0,45 bar och justeras på wastegatestången genom att skruva på den.
    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Brukar vara bökigt att hitta rätt laddtryck då det är trångt att skruva på plats, tänkte om det gick att mäta in på bänken före montage.
    Går den för snålt om det blir mer laddtryck eller justerar insprutningen till en viss gräns?
    En tjej som har den så för effektens skull spelar det ingen roll utan hur noga jag måste vara när jag justerar laddtrycket

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Justera på bänken med tryck och en manometer,då ser man direkt när den öppnar. Skulle det skilja lite så är det inget konstigt,uppåt mot ett halvt kilo kan man köra utan att det tar skada.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  6. #6
    När ska man ha 0,45 är det när den precis börjar öppningen eller när den är fullt öppen?

    Kanske inte är så stor skillnad på denna wastegate, har gjort det förut då har det varit stor skillnad på tryck när den börjar öppna och står fullt öppen

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Hur blir det egentligen med passformen mellan ng900 och 9000 ?
    Bilarna har ju turbon "spegelvänd"

    Jag skulle nog allvarligt överväga en ny T25 till 9000 från Speedparts. Kostar visst under 1000-lappen nu (REA)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag har justerat så den öppnar betänkligt,hela tallriken ska precis släppa.
    Ng900 turbon har helt annat kompressorhus,anslutning är annorlunda.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  9. #9
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 480
    Medlem#
    5254
    Enligt en gammal saab serviceliteratur som jag hittade så är en enkel grundinställning att ha ungefär halva hålet på wastegaten som förspänning på turbon så man får dra på den på armen. Kanske gammal och historisk info men kanske stämmer fortfarande
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #10
    Bra då ska jag hålla koll på hålet, och även provtrycka på bänken, då borde det blir rätt så rätt

    Jäkligt bra pris på ny turbo, har redan köpt en gammal för en tusing på bilskrot

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Om inte jag kommer ihåg fel så motsvarar ett varvs justering 0,03bar,i alla fall på en TE05 som sitter på en 900 så det bör ge en ungefärlig fingervisning. Tyvärr är det nog inte så mycket och gå efter på ett begagnat aggregat då fjädern brukar vara rätt slapp.

    Sist jag bytte turbo så mätte jag upp laddtrycket innan jag bytte aggregat och sedan utgick jag från samma grundjustering som den gamla turbon. Stämmer såklart dåligt om man grunladd visar sig vara för lågt vilket det typ alltid är efter 30 000mil eller va de flesta 9000 har rullat idag

    Ser man till och gör rent allt och smörjer stången med värmebeständigt smörjmedel så underlättar det om det ska justeras sen när det sitter på bilen. Jag har brukat använt nån keramikspray som tål en jävla massa värme, tror det främst är tänkt för typ gängor på lambdasonder.

    Det tips jag har är att plocka lös turbon och låta det ena vattenröret sitta kvar (det långa som går till toppen) så du kan släppa ned turbon och lossa det. Det är trångt på plats. För att komma åt vissa av muttrarna som håller turbon i grenröret så kan rekomenderar jag en ganska kort 13mm nyckel. Den AM Pro 13mm fasta nyckel jag hade var lite för lång och fick även fila till kanterna på den för att komma åt ena bakre muttern ordentligt. Hittade av en slump en 13mm nyckel från Jula som var något kortare och hade lite annan design så den gick precis fritt på alla ställen, rekomenderas, typ 29kr.

    Glöm inte nya kopparbrickor till alla banjobult, packning mellan grenrör och turbo samt packning för oljereturen. Kopparbrickorna till banjobultarna är inte samma storlek på, så var noga med och få rätt. Räkna med och fylla nån liter glykol sen så se till och ha det hemma med. Om oljan inte precis är bytt så skulle jag rekomendera du byter den med. Om det rör sig om ett haveri där det kan finnas spån/skräp från den gamla turbon i oljan så kan det vara värt ett byte ändå.

    Lycka till!

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av Varabou Visa inlägg

    Jäkligt bra pris på ny turbo, har redan köpt en gammal för en tusing på bilskrot
    På skroten har du väl returrätt ?
    Om dom dessutom hävdat att turbon från ng900 passar på 9000 borde fallet vara solklart.

    Halva hålet i förspänning gäller även på 9000.
    Är det en beg Garrett T25 som i detta fall kan man gärna öka förspänningen något ½ varv.
    T25 brukar nämligen tappa fjongen i wg-fjädern. (ytterligare en anledning att köpa den nya)

    När det gäller verktygstips är mitt tips att använda en "startmotornyckel". Den funkar kanonbra både till dp och muttrarna mot grenröret.
    Till den övre-inre dp-muttern är en kapad 13mm nyckel bra å ha.
    Rostlösare är obligatoriskt på dessa muttrar.
    Jag börjar alltid med dessa muttrar för att vara säker på att få loss detta innan jag gör något mer. Ibland kan det vara besvärligt att få isär.

    Långa vattenröret kan man som sagt lossa uppe i toppen.
    Det korta vattenröret lossar man helt från turbon och även från vattenpumpen (annars är detta i vägen när turbon ska bort)
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Du behöver inte gruva dig för det. Om axeln känns bra i din begagnade turbo, så är min erfarenhet att den är pålitligare än en "ny" turbo, som inte alls är ny, utan NYRENOVERAD havererad turbo. Inget går upp mot fabrikens hopmontering och balansering - har den gått 20.000 mil och känns fräsh i glappet, så kommer den sannolikt gå lika långt till. Dessutom måste man vid renoverad turbo krångla med att skicka ned sin gamla slutkörda turbo, så att de kan "trolla" den till "ny", åt nästa kund. Att de sänkt priset så radikalt på den, är för att turbon så sällan havererar på T5-motorn, så omsättningen blir därefter.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Hur höja laddtryck 9000 CSE 2,0T -96?(Turbo)
    Av Scherman91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 10:40
  2. 9000 2.0 turbo -96, byta turbo till en äldre 9000 PROBLEM!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 00:19
  3. Laddtryck saab 9000 turbo 2.0 90
    Av fredde85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 15:36
  4. Laddtryck 9000 turbo -88
    Av Lenholm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 16:08
  5. 9000 Turbo har inget laddtryck
    Av Ynnoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •