Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Mina dörrar är borta!

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Tror knappast ett solklart fall läggs ner, detta är så självklart att en 3åring förstår. Nja skriver in, på vilket sett har han fått ett kvitto där det skulle stå? Annars finns det en lag för detta och jag vill minnas att det är 1år som gäller, under den tiden som lagen säger vore brottsligt att ha, dock jobbigt med advokat osv att få rätt i.

  2. #22
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    "Den lösning man nu erbjuder mig är att de skaffar fram ersättningsdörrar under förutsättning att de får beställning av reparationen. Situationen känns något pressad. Uppenbarligen kan jag i nuläget inte ta dörrarna till annan verkstad och få jobbet utfört på annat ställe.

    Kommer att besöka kommunens konsumentrådgivning nästa vecka."

    Ryck upp dig lite nu och stå på dig. Verkstan är inte i läge att förhandla om sitt ansvar och de vet att det inte finns någon legal koppling mellan skyldigheten att återlämna stulet gods och rätten att reparera detsamma. För stöld är precis vad det är. I det här fallet kan det aldrig bli fråga om god tro. Gör upp om var sak för sig. Först återlämnande av stulet gods som lämnats in för reparation. Sen går du vart du vill och beställer reparation. Om du väljer den här aktuella firman så är det din sak.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Tror knappast ett solklart fall läggs ner, detta är så självklart att en 3åring förstår. Nja skriver in, på vilket sett har han fått ett kvitto där det skulle stå? Annars finns det en lag för detta och jag vill minnas att det är 1år som gäller, under den tiden som lagen säger vore brottsligt att ha, dock jobbigt med advokat osv att få rätt i.
    Det är varken självklart att ett brott har begåtts (brott kräver uppsåt eller vårdslöshet) eller vilken person som gjort vad. Däremot att firman har ett skadeståndsansvar, men sådant hjälper inte polisen till med.

    Åtminstone i Stockholm är det inte ovanligt att solklara fall läggs ner, i största allmänhet, om det är mindre allvarliga brott.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    För att göra mitt exempel lite mer tydligt ...om man antar att man lämnar in en bil på en verkstad i centrala Stockholm (där en pplats kostar 1 mille), och sen inte hör av sig på 2.5 år, ska verkstan då lagra bilen under det året? Sannolikt har inte verkstan plats eller lokal att göra det, och risk finns att bilen skadas när den förvaras. Jag tror, som det jag länkade till, de flesta har en gräns hur länge man får ha en bil eller del till bil ståendes. Tänk om alla potentiella kunder skulle lämna 2 dörrar i 2 år på en verkstad, då skulle det snart vara fullt där.

    Men jag håller med om att det är otroligt fult att inte ringa kunden, men kanske verkstan fick dörrarna, trodde man skulle komma i håg detta och inte skrev upp namn och nummer, om sedan dessutom den som skulle göra jobbet har slutat... men jag tycker det absolut skulle kunna vara ett troligt scenario att verkstan faktiskt efter ett år kunde glömt var dörrarna kom ifrån... eller som skrevs man antagit att kunden själv glömt av saken eller skrotat bilen...

    Försvarar inte att verkstan SKA ha koll på och ha ett fungerande system att kommunicera med kunden, men kan förklara att det blivit tokigt. Jag tycker trots allt verkstan är rätt tillmötesgående om de erbjuder sig fixa nya dörrar om de får reparationen. Om de INTE får reparationen vore det inte orimligt att de ville ha betalt för att ha förvarat dörrarna i 2.5 år...

    Oavsett, de har väl nu erbjudit sig att fixa dörrar, och det var väl som nån skrev det viktigaste, och troligen skulle ev polisanmälan etc göra att fortsatt kontakt inte blev så bra...

    En rostfri 9000 men med något mekaniskt fel som är dyrt att laga torde inte vara värd mer än 1000-2000kr, och därmed lämplig som donator för att sen lämna till skroten med de gamla buckliga dörrarna?

    I vilket fall, trist de är borta, men lycka till med reparationen.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #25
    Sugmotor Hools avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Har du lämnat bil och delar i över 2 år hos en näringsidkare så kan det bli bekymmer..

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Det första man undrar över är varför ärendet har dragit ut på tiden i två år. Ett sådant jobb borde ha varit färdigt inom en månad.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546
    Citat Ursprungligen postat av miklagard Visa inlägg
    Det första man undrar över är varför ärendet har dragit ut på tiden i två år. Ett sådant jobb borde ha varit färdigt inom en månad.
    Problemet var att det hela var ett försäkringsärende. Motparten var vållande till 100%. Motpartens försäkringsbolag kom inledningsvis med ett skambud vilket jag avvisade. Bilen var ju fullt körbar och klarar besiktningen utan anmärkning. Strax innan 3-årsgränsen ställde jag VD´n mot väggen och krävde att han skulle ta ansvar för att skadan blev reglerad och så skedde också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hool Visa inlägg
    Har du lämnat bil och delar i över 2 år hos en näringsidkare så kan det bli bekymmer..
    Uppenbarligen är det så! MEN med vilken rätt kan verkstaden lägga beslag på mina inlämnade delar? Det är ju egentligen inget annat än stöld.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  8. #28
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Dessvärre tror jag inte verkstaden gjort något rättsligt fel

    https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850982.htm
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Passar dörrar från en 9000 CS på en CD?
    Av haggard i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 08:14
  2. får inte igång mina led h1 lampor till mina dimljus.
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 01:47
  3. Då va den borta
    Av Björn Elander i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •