Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: saab 9-3og -99, ljudpaket och inkoppling av högtalare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    saab 9-3og -99, ljudpaket och inkoppling av högtalare

    Ska sakta börja fixa lite med ljudet i min saab, tänker inte göra någon jättesatsning, utan bara en mindre uppgradering.
    har det lilla ljudpaketet i bilen, med 3" (?) framme vid rutan och 6x9" bak i bakluckan.

    har två frågor som jag försöker lösa, har googlat, men min Google Fu verkar inte vara helt bra idag.

    de 3" fram, eller är det verkligen 3"? är bara vad jag har läst att det ska vara, känns som en rätt ovanlig storlek, vart skulle man kunna hitta högtalare att uppgradera dem med??

    sen finns det möjlighet att sätta högtalare i framdörrarna, har en 2 dörrars om det påverkar någonting.
    är det fördragna kablar till dem eller måste man dra själv?
    det ska vara 6.5" där eller har jag helt fel??
    sitter inga högtalare alls där just nu, så tänkte utöka där med några simpla högtalare.

    Satt även och funderade på att sätta in en liten aktiv baslåda i ett hörn av bakluckan, har inte plats för något stort, ska ha in barnvagn och sånt ibland, så får inte ta plats, vet att biltema inte är de bästa sakerna, men ändå, hur bra ljud ger dessa modeller? de små, platta baslådorna, känns som de är lite begränsade imot en stor låda.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...-8-2000023892/

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej tethir och Välkommen till STCS

    Högtalarna fram är 3,5" och har en impedas på 4,1ohm
    Bak är det 6x9" på 2ohm
    Ersättningshögtalare bak finns och ger klar förbättring av ljudet se denna tråd för info

    Jag tror att bästa uppdateringen är att sätta i högtalare i dörrarna fram (tror jag kanske har ett passande originalsteg)
    För originalsystemet med högtalare i dörrarna skall det var a6,5" med 2,4ohms impedans och jag tror det är svårt att hitta nåt annat än original som borde finnas på skroten för en billig peng.

    Denna sida innehåller nyttig läsning även om fokus ligger på 9-5

    Biltema skulle jag undika, kolla hellre med en firma som pysslar med billjud
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jättetack för länkarna, ska läsa igenom allt och se hur mycket klokare av allt jag blir.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag är inte så hemma på bilstereo, men om jag inte är så nogran med att behålla orginalstereon, det som mest skulle påverka är att jag inte kommer ha fjärr på ratten, men annars bryr man sig inte, sid displayen funkar ändå inte så noggrant, så borde det egentligen vara lättare för uppdatering av ljudet att sätta in en eftermarknad enhet istället för original stereon? Behöver inte vara lika supernogran med de speciella impedans som original högtalarna har.

    Att sätta in en simplare 4 kanals slutsteg och byta högtalarna borde lösa rätt mycket med en eftermarknads stereo.

Liknande ämnen

  1. Identifiera ljudpaket saab 9-3 -08
    Av Johannesb12 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-03, 01:04
  2. Identifiera ljudpaket i en Saab 9-3 2003-2011??
    Av joakimahlen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-30, 12:26
  3. SAAB 93, vad har jag för ljudpaket???
    Av Foued25 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 10:55
  4. Installations hjälp slutsteg/bas, Saab 9-3 -01 AS3 Ljudpaket
    Av seboo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 19:28
  5. Hur vet jag vilket ljudpaket jag har i min SAAB 9-5 -01?
    Av tompa5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 13:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •