Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: 9-3 SC -10 TTiD sliter däck onormalt?

  1. #1
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Unhappy 9-3 SC -10 TTiD sliter däck onormalt?

    Tja!

    Farsan's 9-3a SC -10 TTiD har ett onormalt slitage på framdäcken, den sliter bara i ytterkant på båda sidor. 225-45-18
    Om ja minns rätt så var det likadant på förra däcken, hjulinställning utfördes efter han la på nya däck.

    Lite trist då det finns mönster kvar på däcken som säkert går en säsong till men pga sne slitaget så måste han köpa nya däck.
    Blir även en inställning efter det.

    Tänkte ifall någon annan har haft samma problem och hitta något fel i upphängningen t.ex sliten bussning lr något?

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Kanske en dum fråga men, vad kör han med för lufttryck? Många kör med på tok för lite, och i 45 profil skulle jag trycka i 3kg eller i de trakterna.

  3. #3
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Lufttryck håller han koll på så det är inte problemet.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Att han håller koll är ju en sak men frågan är kanske vilket tryck han håller koll på?


    WIS säger för 9-3 2010 Sommardäck vid 20 grader C:

    225/45 R18 91 W, 1-5 personer, 0-190 km/h, 2,4 bar fram och bak

    190- km/h (övriga data som ovan) 2,8 bar fram och bak


    Om inte däcktillverkaren säger något annat så skulle jag inte trycka i 3 bar. Kg är måttenhet för massa inte tryck så jag antar att du menar bar.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Haha jo de fysikaliska enheterna har jag rätt bra koll på som snart färdig civilingenjör. Och kilogram/cm² eller i dagligt tal kilo ser jag som en rätt accepterad storhet för däcktryck. Men åter till ämnet.

    Jo jag vet att WIS säger 2.4 Bar för i princip alla däck, men samtidigt rekommenderar alla däcktillverkare ett betydligt högre tryck än så. Jag tänker inte tvångspumpa någons däck, men jag skulle inte avfärda trycket direkt. Sen jag började köra med 2.9 i mina 235/45/17 är det en helt annan bil vad gäller väghållning/spårkänslighet och ljudnivå i bilen.
    Senast redigerat av AX3L den 2015-09-18 klockan 19:18.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Ok, det här är ju ingen fysiktenta så vi får ha överseende med att du slirar lite på storheterna, ursäkta kunde inte låta bli, jag slapp ut från Elektro för alltför länge sedan så jag är nog ganska miljöskadad.

    Intressant det du säger. 2,4 bar rekommenderas även för 225/45 R17 som jag har på min 9-3 Aero men jag brukar köra med 2,5 bar mest för att ha lite marginal. Har du erfarenhet av hur slitaget ändras när du går upp till 2,9 bar? Det är ca 20% upp från rekommenderat tryck.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Han kör mellan 2.8-3bar
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ok, det här är ju ingen fysiktenta så vi får ha överseende med att du slirar lite på storheterna, ursäkta kunde inte låta bli, jag slapp ut från Elektro för alltför länge sedan så jag är nog ganska miljöskadad.

    Intressant det du säger. 2,4 bar rekommenderas även för 225/45 R17 som jag har på min 9-3 Aero men jag brukar köra med 2,5 bar mest för att ha lite marginal. Har du erfarenhet av hur slitaget ändras när du går upp till 2,9 bar? Det är ca 20% upp från rekommenderat tryck.
    Haha, tack för det! Det är ju ändå fredag menar jag Men jag tycker också om att berätta för folk att jag inte frågade hur långt de körde utan hur fort när de säger att de körde 200 km så jag är egentligen inte bättre själv! Anyway.

    Och det rekommenderas väl även för 15" om vi ska vara sådana eftersom det inte står nåt om dimension i handskfacket (har inte kollat WIS). Nej ärligt talat har jag inte fört någon direkt statisk över det, men min känsla är helt klart att slitaget om något är mindre när jag mätt mellan säsongerna. Den enda nackdelen jag ser är att Aero-chassit och 2.9 bar kan bli rätt stötigt. Å andra sidan rullar det lättare och tystare, så komforten som sådan anser jag vara bättre. Men det är såklart högst subjektivt och de flesta anser nog komforten (speciellt på dåliga vägar) vara den begränsande faktorn till högt tryck.

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Han kör mellan 2.8-3bar
    Dåså, då är det inte där problemet ligger. Hur kör han annars? http://teknikensvarld.se/rondeller-o...arkant-119485/

  9. #9
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Bilen går mestadels på motorvägen.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Då är det såklart inte det heller. Men många är inte medvetna om hur deras körstil påverkar däckslitaget, utan att lägga någon värdering i det givetvis (jag kör själv ganska inspirerat).

    Nej då har jag inga andra idéer tyvärr.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Man kan möjligen fundera på om hjulinställningen blev rätt utförd. Det var kanske färskaste praktikanten som gjorde jobbet?

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Man kan möjligen fundera på om hjulinställningen blev rätt utförd. Det var kanske färskaste praktikanten som gjorde jobbet?
    Samma person som brukar utföra på min bil och ja har aldrig haft några problem.

    Fjädern på vänster sida har varit av en stund men det är åtgärdat nu med nya dämpare och fjädrar fram.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Bra, det är nog väldigt osannolikt att de sätter någon mindre kunnig på det jobbet.

    Finns det några bättre idéer?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    AX#L sa:
    "Haha jo de fysikaliska enheterna har jag rätt bra koll på som snart färdig civilingenjör. Och kilogram/cm² eller i dagligt tal kilo ser jag som en rätt accepterad storhet för däcktryck."

    Civilingenjör med vilken inriktning? Textilslöjd? Genusvetenskap? I alla fall inget tekniskt, hoppas jag!

    För det första mäter vi inte däcktryck med en storhet, utan med ENHET:
    http://www.ehinger.nu/undervisning/i...h-matetal.html

    Däremot kan "däcktryck" mycket väl VARA en storhet.
    För det andra är "kilo" varken en enhet eller en storhet, utan ett prefix.

    Ingen har varken nytta eller glädje av att en "snart klar civilingenjör" slarvar med tekniska begrepp. Den som VET rätt skall väl inte sänka sin standard?

    Vad det gäller hjulinställning har vet jag att det görs en hel del sådana av personal som inte kan använda utrustningen rätt, som fuskar eller som inte har en kalibrerad maskin. I alla dessa fall riskerar man att få dras med långdragna problem, i synnerhet om man använder däck med så låg profil.
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-13, 15:49
  2. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  3. Saab 9-5 Aero sliter konstigt på bak däck
    Av Viktor burström i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 22:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •