Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ojämnt laddtryck, Läcka?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -

    Ojämnt laddtryck, Läcka?

    Hej,

    Är lite ny här då jag för ett par veckor sedan inhandlat en 9-3 Aero 01-, den är steg 2 trimmad av Nordic och ska ladda 1.5 Bar.
    Nu till problemet. När jag köpte bilen så sa killen som jag köpte den av att stiften behövde bytas.
    Så jag bytte till Platinum stiften som ska på orginal (Dumt av mig jag vet...) och körde med dem en vecka eller 2.
    Jag märkte då att laddet gick ner till runt 1 Bar upp till ungefär 4000 varv och sedan laddade den normalt.

    Jag hade också en misständning som jag fixade (Bytte till en ny tändkassett). Jag kollade sedan runt vad problemet kunde vara och många verkade tycka att man ska använda
    BCPR7ES-11 stift i trimmade Saab:ar så jag bytte till dem. Misständningen försvann efter båda fixarna men jag får fortfarande inte fullt laddtryck.

    Det den gör är om jag stampar på gasen att den går stabilt upp till 1 bar och sedan vill den öka men hoppar tillbaka till 1 efter den går till 1,2 och gör så upp till 4000-4500 varv innan den kommer på vanligt ladd (1,5).
    Kan det vara en läcka eller avlastnings ventilen?

    Bra information att ha kan vara att killen innan körde på BCPR6ES-11. Ska jag byta till sådana stift?
    Den laddade normalt innan jag bytte stiften första gången.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Det vanligaste man kör på trimmade SAAB:ar (og9-3) är just BCPR7ES-11, men det är i sista änden trimmaren som bestämmer vad som är lämpligast. Om förra ägaren, som kanske är den som låtit trimma den, har kört på BCPR6ES-11 så är det kanske det som Nordic anser fungera bäst tillsammans med deras trimm. Prata med Nordic och se om du kan få lite svar från dom även om det inte är du som köpt trimmet av dom. Annars är det ju väldigt enkelt att prova med dom stiften istället. Dom kostar inte mycket så det kan man göra i testsyfte.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Ok jag ska ringa Nordic när jag slutar, jag återkommer med svar.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Så nu efter ha ringt till Nordic så sa dem att det skall vara BCPR7ES med 0.8mm gap. Om man använder 1,1mm så kommer den inte att tända korrekt så jag får minska gapet så får vi se om det löser sig.
    Senast redigerat av Stekpannan den 2015-09-21 klockan 10:52.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jag kan glatt rapportera att det löste sig efter minskning av gapet. Det visade sig också att slangen till laddtrycksmätaren hade en härlig brytning i sig som slöt slangen vid 1 bar.
    Rättade ut den och fick återigen 1.5 på mätaren.

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Härligt att det löste sig!

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Ojämnt laddtryck 9000 2,3t -95
    Av Saab_lindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-12, 13:06
  2. og 900 ojämnt laddtryck
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 16:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •