Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: motorlampa lyser, farthållare fungerar inte och trög koppling

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    motorlampa lyser, farthållare fungerar inte och trög koppling

    Tjena.
    Jag är ny här på forumet och jag har köpt min först saab för 3 dagar sedan och har aldrig någonsin skruvat med en nyare saab innan.

    Bilen är en saab 900 2,0t årsm 97 som är motoroptimerad för ca 2 månader sedan.
    Har märkt att där e lite saker som e fel som jag väldigt gärna vill ha hjälp med.

    - motorlampan lyser. frågade han jag köpte bilen av och han sa att han hade tagit ut felkoder och att det var en givare på tryckröret som känner av hur kall luften är som kommer från intercoolern. men frågan är vad heter denna givare ?

    - farthållaren fungerar inte. lampan lyser att den är igång men den håller inte hastigheten.

    - kopplingen är trög. någon som vet var det brukar kärva ?

    Svar som t.e.x "köp en heynes bok" eller "har du aldrig skruvat me en saab innan så bör du köra till verkstad" undanbedes. Har haft fel på mina andra bilar och jag har aldrig kört till verkstad för det och heynes boken har aldrig hjälpt mig.

    Kunskap sparar pengar !

    MVH
    Dennis

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit!

    -97 har väl fortfarande wire-koppling, vill jag minnas. Det är ett elände i vissa avseenden. Så troligtvis är det i wiren som det kärvar.

    Farthållare brukar ha problem med pedalkontakterna på koppling resp. broms. Om du provar att lyfta lite i kopplingspedalen resp bromspedalen, kan du då få den att hålla hastighen? Isåfall är det kontakterna som behöver en justering.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Sen vad gäller lufttempgivaren i insuget. Jag skulle iaf först och främst läsa ut felkoden själv och inte bara blint lita på säljaren.
    Men skulle det vara tempgivaren så kostar den 534 kr hos Saab och heter 9174442. Du kan givetvis kolla runt på skrotarna också och det borde fortfarande inte vara några större problem att få tag i begagnade. Den givaren du ska ha sitter på alla ng900, og9-3 och 9000 med turbo från årsm 96 och framåt.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Farthållare fungerar inte ng9-3
    Av jonathanle97§ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-05-30, 13:50
  2. Saab 900 Abs lampa lyser och hastighetsmätaren fungerar inte
    Av kvacksa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 00:19
  3. Farthållare fungerar inte efter växellådsbyte???
    Av Pelleturbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 16:13
  4. [LÖST] Farthållare som inte fungerar? 9000 -90
    Av who_carres i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 21:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •