Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljemängd i 9-5 2.0t årsmodell 1999 vid filterbyte?

  1. #1

    Oljemängd i 9-5 2.0t årsmodell 1999 vid filterbyte?

    Jag hittar inte min gamla instruktionsbok och ska åka till min lokala verkstad i morgon som kanske inte har rätt volymuppgifter så därför ställer jag frågan här - hur mycket motorolja ska det vara vid byte av motorolja och oljefilterbyte? Bilen är en 9-5 2.0t kombi av årsmodell 1999. Oljan jag har köpt är Mobil 1 New Life 0W-40.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av BlondBimbo den 2015-09-16 klockan 17:17.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    4,0 liter vid oljebyte och filterbyte enligt boken. Sedan är det inte säkert att man får i 4,0 liter. Därför är det bra att börja med att fylla t ex 3,5 liter och låta motorn gå en stund, kolla nivån några minuter efter att motorn stängts av och därefter fylla upp till övre markeringen på oljestickan. Mellan nedre och övre markeringen på stickan ryms 1 liter. Förhoppningsvis har verkstaden koll på hur man byter olja och filter?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Luxembourg
    Inlägg
    102
    Medlem#
    -
    1. Om du känner att det kan bli tunt spar 1 L gammal olja (ta inte först och sista oljan ur pluggen bara och absolut inte ur filtret men det gör väl ingen) FAST slå bara tillbaka lite av oljan om det inte räckte till MIN på stickan, justare med ny olja.

    2. Om du ligger mot max på stickan innan bytet och mäter oljan du tog ur. Ta då i en halvliter mindre, mot min motsvarande ta i en halvliter mer.

    Om det verkligen står 4,0 L i boken skulle jag slå i 3,5 L och ta med en halvliter på första färden och kolla då. Tycker det är onödigt med en extra körning i onödan.
    Senast redigerat av exilturbo den 2015-09-16 klockan 20:28.

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag har aldrig varit med om att jag har överfyllt en motor när jag bytt filter och hällt på 4 liter ny olja, men vill man vara extra försiktig så kan man börja med 3.5 liter...
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Olje- och filterbyte 9-3 2.8 v6. -06
    Av Yman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 22:34
  2. filterbyte + tändstift hur?
    Av d_beerg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •