Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Aktiv farthållare som standard

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Aktiv farthållare som standard

    I min 9-3 -02, och alla andra bilar jag ägt med farthållare, så måste man första aktivera farthållaren för att sedan kunna använda den.
    Det är ytterst irriterande och känns totalt onödigt.
    Är det nån som vet om man kan programmera om nåt så att "Cruise" är aktiverat direkt man startar bilen?
    Det finns ju ingen anledning att jag inte skulle vilja ha den igång, eller?
    Det borde vara mjukvarustyrt kan man tycka och då borde man (i teorin) kunna ändra defaultvärdet till "På" istället för "Av".
    Jag har sökt här i forumet, men hittade inget svar på frågan...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Hur är det på 9-3 -02? Både på min 9000 och på vår TurboX är det ju en fysisk switch som man slår om och sedan inte bryr sig om mer. Dvs det funkar så som du vill.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 961
    Medlem#
    Dolt
    9-3 -02 fungerar väl på samma sätt som og9-5. Återfjädrande knapp på vänster spak som behöver aktiveras varje gång bilen har varit avslagen. (Samma knapp används till att minska inställd hastighet och återuppta hastighet.) På spakens ände sitter "set" och öka vald hastighet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    På OG9-5 är det en knapp som inte har fasta lägen får på/av (samma funktion som för dimbakljuset, fast där är det bra att det stängs av) och det finns ingen std. lösning men allt går att lösa om man tycker man har lite att göra. tror att NG9-3 däremot har det som efterfrågades så lösningen för TS är att byta bil.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Farthållaren på 9-5 aktiveras först med en fysisk brytare som är inbyggd i spaken och därefter kan man sätta hastigheten.
    Den har även en återfjädrande funktion som används till hastighetsminnet.
    Så det är ju bara att låta brytaren vara i tilläge hela tiden så kan man aktivera den direkt.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Näe, så funkar det inte på mina tre
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Näe, så funkar det inte på mina tre
    På min 9-5 aero-00 och även på -04 funkar det så.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Då har jag antingen haft oturen att få fel bilar eller så är det konfigurerbart. Är det det kanske TS problem går att lösa.

    Så du menar att "Cruise" lyser hela tiden?
    dvs. tänds direkt när du vrider på nyckeln. På NG9-3 har jag för min att den gör det men OG9-5 slocknar när man slår av tändningen.
    Har ju tusen gånger tryckt på set och inget händer, ganska meningslöst att kunna stänga av den 'helt' den deaktiveras ju av många anledningar ändå.


    Jag tror det kan vara kopplad till meddelandet som fanns på äldre årsmodeller "Testa bromsljus" och innan det var gjort gick det inte att aktivera den.
    Det tog jag bort för länge sedan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då har jag antingen haft oturen att få fel bilar eller så är det konfigurerbart. Är det det kanske TS problem går att lösa.

    Så du menar att "Cruise" lyser hela tiden?
    dvs. tänds direkt när du vrider på nyckeln. På NG9-3 har jag för min att den gör det men OG9-5 slocknar när man slår av tändningen.
    Har ju tusen gånger tryckt på set och inget händer, ganska meningslöst att kunna stänga av den 'helt' den deaktiveras ju av många anledningar ändå.


    Jag tror det kan vara kopplad till meddelandet som fanns på äldre årsmodeller "Testa bromsljus" och innan det var gjort gick det inte att aktivera den.
    Det tog jag bort för länge sedan.
    Nej, du har rätt, den faller när man bryter tändningen även på mina 9-5.
    Kanske går det att ändra med Tech 2.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Var rädd för det

    Skulle någon veta om det går att lösa med Tech2 så får ni gärna posta här
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Precis, mitt mål är att slippa pilla med den återfjädrande knappen varje gång jag ska ut och åka.
    Om det varit en knapp som fysiskt stannat i på-läget hade jag aldrig funderat över problemet, men nu är det en sån där återfjädrande historia som automatiskt hamnar i off-läge när man stänger av bilen. Enda gången jag upplevt det som en fördel var på en Honda Accord jag hade där det funkade så för bakrutevärmen.
    Annars får jag väl använda några hösttimmar till att tänka ut nån lösning som mha elektronik eller ett litet relä sluter brytaren en kort stund efter att man startat bilen, men det vore smidigare/enklare om det gick att lösa i mjukvara!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Tror en lösning som togglar signalen är enklaste sättet om du upplever det jobbigt, har själv stått ut med det i 13år och är det lösbart med programmering så är det intressant men inte att göra en egen lösning, tiden räcker inte till allt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Aktiv sub, reservhjulsbaljan?
    Av Marcus J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-14, 01:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •