Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tappar bränsletrycket på en gång,BTR? OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    Tappar bränsletrycket på en gång,BTR? OG900

    Hej alla!
    OG 900 16v turbo -84.
    Håller i ögonblicket på med bränsletrycksmätning. Jag kör pumpen på extern strömkälla. Det uppmätta trycket får jag till 2.8 bar enligt verkstadshandboken ska det vara 2.5 bar. När jag stoppar pumpen faller trycket omgående ner till 0!
    Pumpen är ny så jag antar att backventilen är ok. Då återstår väl bara BTR eller grymt läckande insprutningsventiler?
    Senast redigerat av tuborg den 2015-09-14 klockan 19:24.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    prova med att klämma returledningen och observera hur trycket beter sig.
    tappar den trycket då så läcker det på trycksidan.
    det är väl inte så att btr läcker igenom membranet och fyller insuget med bränsle?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej alla!
    Klumphuggare här. Jag hade ett läckage när jag mätte. Har gjort om mätningen:
    Bränsletryck 2.7 bar på tomgång stiger till 3.0 bar när jag kör bilen ( det går ju inte pressa den så hårt) bränsletrycket faller till 2.3 bar när jag stannar motorn. Sedan faller trycket långsamt ca: 0.3 bar på en timme till strax under 2 bar.
    Testade även en annan btr som visserligen var på 3.0 bar men gjorde det bara för att kolla funktionen och jämföra.

    Mvh

    Tuborg

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Liten summering av åtgärder:
    Den kommer inte upp på det gula fältet då smäller den och lever om och blir orkeslös.
    Går ok i 1:an och 2:and så länge jag är försiktig med gasen. Det går max att få upp den i 70 km/h.
    Har bytt:
    Bränslepump, testat annan luftmassamätare,, nya tändstift NGK BCP7ES, ny rotor, nytt fördelarlock, nya kablar. testat annan BTR, nytt luftfilter, nytt bränslefilter.
    FIxat:
    Jordpunter, rengjort luftmassamätare och testat med annan, rengjort spjällhus, rengjort EGR-ventil, kollat turbon inget glapp, kompressionsprov utfört 11.5 11.5 11.0 11.5, kollat bränsletryck 2.7 bar på tomgång stiger till 3.0 bar när jag kör bilen, bränsletrycket faller till 2.3 bar när jag stannar motorn. Sedan faller trycket långsamt ca: 0.3 bar på en timme till strax under 2 bar.
    Har kollat tempgivaren så gott det går ( ohmmätning vid olika temperaturer), rengjort spjällkontakten, kollat vakuumledningarna, tryckvakten förbikopplad, tändningen ställd 16 grader ca: 850 rpm.
    Och nej, det är inte originalkablar eller fördelarlock som många hävdar är förutsättningen för att dessa bilar ska gå. Det är Bosch. Det har funkat i 30000 mil för mig - klanderfritt.
    Kollade även spridarna vid tryckprovet ingen läckte, tittade lite på spridarbilden, jag är inget proffs men det såg ut som jämna klockformade duschar, inga raka eller sneda strålar.
    Har blåst igenom insugssidan med en bakvänd dammsugare, tvättad invändigt ( ingen påse full med damm) fann ett mikroskopiskt bubblande i en skarv när jag sprayade diskmedelsvatten på den men det är nu tätt.

    Mvh

    Tuborg
    Senast redigerat av tuborg den 2015-09-14 klockan 23:05.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Hur är bränsletryck när du belastar motorn? Bränsletrycket ska följa ladd/insugstryck. Har du 2.8bars btr så är det 2,8bar vid 0bar tryck, vid -0,4bar som är ganska normalt tomgångsinsugstryck så bör bränsletrycket vara 2,4bar, vid 0,4bar laddtryck/insugstryck så bör bränsletrycket vara 3.2bar. Det bränsletryck du säger tycker jag skvallrar om insugsläckage, då du verkar ha dåligt undertryck i insuget på tomgång.

  6. #6
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 024
    Medlem#
    3471
    Testat med annan ECU box?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Har ingen mätare nu, så jag kan inte kolla.
    Har inte testat annan "databox".

    Tack för tipsen. Jag ska kolla lite när jag får tid.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Jag har letat efter läckage på insugssidan men kan inte hitta något. Jag har pluggat några ledningar för att eliminera möjliga läckage bara behållit slangen till btr, vevhusventilation och fördelaren. Min granne blåste rök genom en ledning vi kunde inte se något läckage. När bilen går så här jävligt kan det inte bara vara någon liten pysläcka heller, så jag tror inte riktigt på det. Slangarna är bytta dessutom. På luftsidan gjorde jag ett "bonntest" med damsugaren utan att hitta något av värde.
    Nu är det väl så att spridarna öppnar samtidigt ( hur det nu kan fungera ) annars är det som om inte tändningen och insprutningen synkar. Vid minsta gaspådrag där turbotrycksnålen vågar sig in på det gula fältet lever bilen fullständigt fan.
    Snacka om baktändning, snedtändning och allt ni kan föreställa er. Det smäller satan och bilen dör om jag inte släpper gasen.
    Bilen är snygg som få. Ingen rost i karossen, pärlemorlackad grymt snygga säten (renoverade) men jag tappar snart sugen på skiten.
    Kan det vara databoxen? Jag mätte allt enligt verkstadshandboken och allt verkade ok.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jag drar mig nästan för att starta motorn då jag föreställer mig att den tar stryk av det, så illa låter det.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    dum fråga kanske men vet vi att kammarna står rätt?
    har du mätt spänning o jord till lmm? övriga värden lmm?
    kan du mäta signalvärdet från lmm till ecu, finns väl ett värde med tändning på och lmm lossad o pluggad i båda ändar.
    spänning till spridare? motstånd spridare?
    jordkabel motor/kylarbalk/batteri? ta loss o slipa rent motor/kylarbalk
    jordkabel generator?
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Hej LarsLars!
    Jag börjar bakifrån. Jag har gått igenom, slipat och sprejat med isopropanol, alla ( vad jag vet) jordpunkter. Två vid insuget på motorn, en i bagagerummet, generatorn samt längst fram på växellådan och på kylarbalken. Jag har mätt på ohmmätaren 0 ohm ibland fem ohm mellan jordpunkterna, har ingen avgörande betydelse det är lite vanskligt att få kontakt på skruvarna.
    Jag mätte motståndet i spridarna för några veckor sedan och det var inom felmarginalerna. Har provkört dem med 9-voltsbatteri när jag rengjorde dem också och de tickade på fint. Igår körde jag spridarna på starmotorn ute och för blotta ögat såg strålarna bra ut.
    Jag har inte gjort någon avancerad mätning av lmm, bara mätt enligt verstadshandboken och kollat motstånd mellan stift 3 och 6.
    Bytte för tio år sedan växellåda på verkstad, jag tror vi bytte kamkedja och drev vid det tillfället men då gick motorn bra och jag har inte haft isär motorn sedan dess.
    Mätte för säkerhets skull jordningen av ecu i kväll också.

    - - - Uppdaterad - - -

    Nu ser i och för sig kabelhärvorna förjävliga ut, men jag inbillar mig att det är helt. Det vimlar inte av härvor där ute. Vet du om det är samma härvor längre fram i tiden. Det borde väl vara samma fast med fler tåtar i bara om man får fatt i en nyare?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Inte nödvändigtvis samma kabelmatta, kan skilja lite på vilken typ av tomgångsstyrning du har samt placering av givare/jordpunkter.
    verkar dock lite mysko om du mäter 0 till 5 ohm i jorden.
    är jordarna i insuget separerade? en ska vara "riktig" jord o den andra s.k. "referensjord" om jag minns rätt.
    har du ett kopplingschema ? hittar bara till t16 us med lambda ute i rymden...
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Felaktigheterna i motståndsmätningen har mest att göra med att man inte får perfekt anslutning samtidigt med proberna mot lite lätt oxiderade bultskallar.. Kontaktytorna har jag slipat och rengjort så jag är tämligen övertygad om att det är bra jord.
    Jag har ett litet kopplingsschema över insprutningssystemet, den följde med bilen i instruktionsboken.
    Jag gjorde en vakuummätning tidigare idag. den visade på 16 Hg. Jag har plockat bort spjällhuset igen och sprayat det. Det var värst vad det har byggts upp skit bara på de ynka tillfällen bilen har gått på en månad.
    Jag ska leta upp en ny oring och sätta mellan spjällhus och grenrör om det nu finns någon i den storleken att uppbringa.
    Vet du om det ska vara någon packning mellan EGR och insugsgrenröret eller om det bara är metall mot metall?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    ja ok.
    trodde du hade hela verkstadshandboken för insprutningen.
    hm 16Hg är det en utrikisk mätare? mm hg? 1 bar = 750 mm hg , 16mm hg = 0,02 bar snudd på absolut vacuum.
    tycker att den borde visa c:a 0,5 bar på tomgång om absoluttryckmätare ( dvs den visar 1 bar om du kopplar bort den o bara mäter vanligt lufttryck ) annars -0,5.
    ska vara packning mellan egr o insug.
    Egren har den två eller en slang till sig? om nu spjället sotat mycket så kanske egren står på "glänt" lite.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Biltemamätare.
    Jag hade ut spjällhuset och rengjorde det igen och satte dit nya oringar. Passade i samma veve på att klippa till en liten aluminiumplåt och packning och täppte igen EGR-en. Bilen lär väl inte gå sämre om den får ren luft i stället. Dessutom blev jag av med en hög vakuumslangar och två ventiler, så då var de riskfaktorerna eliminerade.
    Ska se om jag hinner provstarta den i morgon.
    Nu tror jag kanske inte att felet är borta men jag måste nog beta av bit för bit av tänkbara fel. hursomhelst kan det inte bli sämre.

Liknande ämnen

  1. Problem med bränsletrycket på en 9-3 SC -08
    Av Jocke_W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 10:59
  2. Mäta bränsletrycket. Gör en egen anslutning (uppdat. 30/3)
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 15:04
  3. Kontroll av bränsletrycket vid mistanke om pumphaveri ? !
    Av Mrniceman68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-11, 16:24
  4. Höja bränsletrycket, og900 T8
    Av NIzmO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •